Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco122
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12-2017
Ik heb een PC met Windows Vista en een DVD-RW van Asus DRW 1814BL. Deze speler doet het prima en brandt zonder problemen DVD's en CD's. Echter wanneer ik een CD of DVD is de speler doe dan lijkt Windows Vista te blokkeren. Als ik iets doe in Windows (Bijv. een venster verschuiven) krijg ik geen respons en lijkt het systeem te "hangen". Wanneer ik dan op de Eject-knop druk en de CD of DVD uit de speler komt dan krijg ik onmiddellijk weer respons en werkt Vista weer normaal. Ik krijg ook vaak een groene balk in de Explorer vensters die langzaam groter wordt.

Als ik bezig ben ik Nero om bijv. een CD te branden en ik insert dan een CD of DVD dan lijkt er niets aan de hand en kan ik gewoon branden.

Wie kan mij helpen om dit vreemde probleem op te lossen.

Groet Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
(jarig!)
Al eens een andere brander geprobeerd? Zit de brander op IDE of op SATA? Is dit probleem onlangs gekomen, of altijd al geweest? Heb je hetzelfde probleem met andere OS? (probeer eens een Linux livecd als je geen ander OS wil/kan installeren). Wat zijn je verdere system specs?

Kortom... wat meer info!

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Alfabet op 02-12-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco122
Al eens een andere brander geprobeerd?
- Nee, ik heb maar één brander in mijn PC.

Zit de brander op IDE of op SATA?
- De brander is aangesloten en geconfigureerd tijdens de systeem assemblage. Ik heb een volledig systeem gekocht met losse onderdelen. Gisteren wel de PC opengemaakt om te kijken welke brander er nu daadwerkelijk in is geplaatst. Het is de Asus DRW-1814BL. Dit komt overeen met de melding in de BIOS en bij Apparaatbeheer.
Volgens Asus heeft de DRW-1814BL een PATA interface en een ander model de BLT een SATA interface. Bij mij is de brander aangesloten met een brede connector of dit PATA of SATA is weet ik niet.

Het probleem is er altijd al geweest maar ik gebruik de brander niet zo vaak maar begin mij er nu wel aan te irriteren. Op mijn PC heeft altijd Windows Vista gedraaid en er is ook nooit een ander OS op gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Brede connector klinkt als Parallele ATA / IDE

Deze dus? (de linker)

Afbeeldingslocatie: http://computer.yourdictionary.com/images/computer/_SATPAT.JPG

Probeer anders eens een Ubuntu LiveCD om daar eens te branden.

Zijn de CD's die je probeert niet slecht leesbaar of iets dergelijks? Hoe doen deze cd's / dvd's het in andere computers?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Probeer ook eens nieuwe drivers (als deze er zijn) voor je DVD lezer.
Deblokkeert Vista weer als je de DVD-RW er weer uithaalt ? (Ik heb iets gelijkaardigs met een SDHC kaart in een gewone SD kaartlezer)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco122
@MSG: Ik heb een brede aansluiting dus PATA. De goede aansluiting voor het goede model.
De CD's of DVD's die ik brand zijn normaal leesbaar ook in andere spelers zoals in mijn home cinemaset.

@Mavamaarten: De laatste drivers zijn geïnstalleerd en ook de laatste firmware. Het zijn wel Microsoft drivers want onder Vista heeft Asus geen drivers.
Vista deblokkeerd als ik de CD of DVD er weer uithaal.

Jullie brengen mij wel op het idee om eens naar de lijst van "automatisch afspelen" te kijken. Misschien doet mijn PC er zo lang over om deze lijst samen te stellen omdat Windows dan alle programma's gaat nalopen om te kunnen bepalen wat er allemaal met de CD of DVD kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hardware/firmware kwestie :)

Ga ook maar eens goed kijken in je eventlogs, daar staan waarschijnlijk wel meldingen in dat I/O niet lukt. Aangezien je Shell nog steeds de inhoud van die drive probeert weer te geven maar het inlezen van die data met die drive niet goed lukt 'hangt' je Explorer Shell al wachtende op de data die moet komen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco122
Een goede tip om in de event logs te kijken. Daar kom ik zelf nou nooit op 8)7 Inderdaad er wordt een Bad block error weergegeven. Foutcode 7 bij alle CD-Rom events :( . Schijven formateren als dat nog lukt anders prullenbak.

De vraag is hoe er een bad block op kan komen. Meestal doe ik branden en verifieren en krijg ik de melding. Data verificatie succesvol. Mag ik er dan vanuit gaan dat de schijf goed is gebrand zonder bad blocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat betekent dat het lezen van data van een optical disk (DVD/CD) niet goed werkt.
Niks meer, niks minder.
Het kan een beperking zijn van het specifieke model, maar daarvoor zul je dan een vergelijkend warenonderzoek moeten nakijken - C'T had een paar maanden terug een aantal redelijk goedkope branders getest waarbij het lezen van disks ook aan bod kwam met bedroevende resultaten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
(jarig!)
Een nieuwe brander heb je al onder de 2 tientjes... Lijkt het me waard om te proberen, niet?

Overigens heb ik steeds geen antwoord op:
Heb je hetzelfde probleem met andere OS? (probeer eens een Linux livecd als je geen ander OS wil/kan installeren). Wat zijn je verdere system specs?
Pagina: 1