Electro bouw/experimenteer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-11-2022
Hallo,

Ik zit nu in HAVO 5, ga hierna nog VWO doen en daarna wil ik graag electrotechniek op WO studeren.
Nu komt sinterklaas en kerst er weer aan en werd er aan mij gevraagd wat ik graag zou willen hebben.
Nu weet ik dat er van die electro bouw/experimenteer dozen zijn, dit lijkt me wel wat.
Maar nu heb ik geen idee welke goed is en wat een beetje niveau heeft, kan iemand mij hierover iets adviseren?

Groet,
Emiel(1)

ps: Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen ik zou hem eerst bij Electronics->Consumentenelektronica-> maar dan past hij ook niet tussen Audio en HiFi, LCD, Plasma & Projectie, Mediaspelers en HTPC's. Vandaar nu in Overige Hardware. Mocht dit niet goed zijn, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat electronica een beter subforum is :).

Verder: wat wil je leren? Digitale dingen of juist analoog?
Een arduino is in het eerste geval altijd leuk :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1
Tsjah, wat ik wil leren.
Ik wil met bijde kennis maken, en heb nog te weinig ervaring omdat nu al te beslissen, wat ik leuker vindt.
Een arduino lijkt me wel wat, het lijkt me leuk om hem zelf te solderen.
Is er ook ergens de print los te koop met de bij behorende componenten?
En is er ergens een overzicht met bijbehorende sensoren, uitvoer apparaten bij de arduino?
Mochten er nog meer ideën zijn dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis. Vragen over Electronica horen gek genoeg in Elektronica :o

Volgende keer graag even wat verder kijken dan je neus lang is.

Move OH -> EL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Als je echt vooraan moet beginnen, kun je denk ik toch het beste met wat simpele analoge schakelingen beginnen.

Je kunt eens bij Conrad kijken; die hebben wel het een en ander. Zelf ben ik ooit met deze begonnen...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Of bouw een versterker. Daar heb je nog is wat aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik zou ook vooral eens een kijkje nemen op deze website: www.circuitsonline.net
Die is ten eerste zeer leerzaam, en te tweede staan er leuke zelfbouw-schakelingen, die je makkelijk zelf kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Elektuur heeft ook wel grappige kits + boek.

deze bijvoorbeeld: http://www.elektor.nl/pro...elektronica.1609609.lynkx das echt basis elektronica, leuk spul

of deze http://www.elektor.nl/pro...controllers.1609628.lynkx en daar zit een mbed bij, leuke microcontroller en wat krachtiger dan de arduino, dingen als ethernet en host usb zitten al op de controller, een connector eraan en je bent klaar :Y

( en als je interesse hebt heb ik van de afgelopen elektor live nog een 5euro korting bij 50 euro in de webwinkel bon liggen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Als je een goed boek kunt vinden, kun je ook een breadboard + wat basiscomponentjes kopen. Maar dan moet je al weten wat je wilt leren. Als je *echt* nog niets weet, kun je dat zelf moeilijk inschatten, dus kun je beter iets kant-en-klaars kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat bouw en experimenteerdozen een goede start zijn. De drempel is heel laag, wat maakt dat de kans op demotivatie om electronica verder te leren kennen klein is (de doos is compleet met componenten en schema's). De bouwprojectjes in die kits zijn leuk en vaak erg gevarieerd. Het moment dat je voelt dat je alles 'gezien' hebt van die bouwdoos, kan je verder gaan naar de andere alternatieven zoals hier aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hebben die dozen eigenlijk wel wat niveau? TS wil nl. naar WO-electrotechniek, en dan is hij niet bepaald gebaat met wat spielerei. Beetje voorbereiding op niveau zoals een goed studieboek lijkt me daarnaast ook niet onverstandig.

Voorts, kijk goed om je heen wat je wilt. Je noemt electrotechniek, maar dat is natuurlijk heel breed. aan de ene kant heb je energietechniek met subrichtingen zoals hoogspanning, aan de andere kant informatietechniek met electronica, telecomunicatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Tijd voor de TS om te reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1
Bedankt voor alle reacties!
Een arduino of de setjes de setjes die RMG laat zien spreken mij erg aan.
Een breadboard met een bak componenten en een boek lijkt me ook leuk (waar is een goeie starters kit tekoop?)
En is het ook mogelijk een arduino print + losse bijbehorende componentjes te bestellen, dat ik het zelf kan solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:36
Ik heb zelf een Freeduino. Dit is gewoon een Arduino clone. Het setje kost 23 dollar en dan zitten alle smd componenten al gesoldeerd, maar de rest moet je toch echt zelf doen. Dit is wel een erg leuk begin als jet het mij vraagt.

(http://www.nkcelectronics...e-board-complete-kit.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Emiel1 schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:11:
En is het ook mogelijk een arduino print + losse bijbehorende componentjes te bestellen, dat ik het zelf kan solderen?
zoek eens op velleman kitjes.

en anders een gainclone maken, dat is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies de zelfde vraag als de TS.

weten jullie ook boek die aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Elektuur heeft "1-2-3" boeken oid, die zijn erg eenvoudig maar wel degelijk.
Leer je veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Voor arduino:
http://arduino.cc/en/

"The boards can be built by hand or purchased preassembled; the software can be downloaded for free."

Op de site zelf staat er over arduino ook al veel informatie, met tutorials om er als beginner aan de slag mee te kunnen. Waaronder http://www.ladyada.net/learn/arduino/index.html, waar je bij enkele lessen er led's aanhangt, en wat basisbeginselen van elektronica bijleert. ( led's zijn instant succes bij de vrouwtjes ).

En met een arduino kan je zeer mooie dingen, communiceren met je pc. servo-motor aansturen, het op je netwerk hangen en er vanaf je pc naar surfen. En dat eigenlijk met eenvoudige code allemaal.
Ik denk dat je daarmee relatief snel, werkende dingen zal krijgen. Er is in ieder geval genoeg volk dat er mee werkt, en dus veel informatie over te vinden.

Daarentegen als je denkt, ik doe liever dingen met muziek, versterker maken ofzo. Heel de elektronica-wereld is zo breed, ik heb ook nog een gigantische wachtlijst met dingen op die ik is eens zou moeten doen.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1
Ik heb ondertussen een Arduino Inventor's Kit (http://www.sparkfun.com/products/9646) aangeschaft.
Met een hall effect sensor en getting started with arduino en een 4x40 LCD.
Weet iemand nog informatieve site's voor arduino?

- arduino.cc
- arduino.nu
- http://www.ladyada.net/learn/arduino/index.html
- ??

En weet iemand nog (leuke) uitbreidingen? voor arduino een ethernet shield lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ethernet shield is wel leuk ja.

Leukste uitbreiding lijkt mij eigenlijk wel een soldeerbout ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
even een reactie op de opleiding.

ben je geinteresseerd in electronica (beetje ontwerpen en bouwen van schakelingen) of in de wiskunde achter electrotechniek.

Ik heb zelf ook vwo gedaan en ben daarna naar de universiteit twente gegaan voor elektrotechniek. Maar ik kwam heel hard met mijn benen op de grond. Je bent wel bezig met elektrotechniek, maar het is ontzettend wetenschappelijk aangelegd (logisch). dwz je bent constant bezig met de wiskunde achter de elektrotechniek.

Ik ben uiteindelijk voor de kerstvakantie gestopt en heb een overstap gemaakt naar hbo (meer elektronica gericht). Ik was namelijk geinteresseerd in de elektronica waar we naar mijn mening op de uni alleen maar bezig waren met oneindige wiskunde.

Het eerste project bijvoorbeeld. daar waren we (van de 5 dagen) 4 dagen constant bezig met uitrekenen hoe het zou moeten werken en helemaal aan het einde ga je eens kijken of het ook nog ergens op sloeg (even snel wat in elkaar zetten)

Niet om je direct van de universiteit weg te trekken, maar imo wel een goed punt om over na te denken.

dan terug bij je vraag:
ik hoor goede verhalen over het boek elektronica voor dummy's.
Verder heeft elektor veel leuke schakelingen gepubliceerd, maar het beste kijk je daarvoor naar de oudere publicaties. de laatste jaren vind ik elektor wat achteruit gaan (soms letterlijke kopieën uit application notes).

En op Circuitsonline.net (ben ik ook actief) zijn allerlei schakelen te vinden van allerlei niveaus. en er zijn ontzettend veel van dit soort vragen van beginners (no offence) gesteld de laatste tijd. daar staan allerlei tips in.
zowel over boeken etc om wat te leren als goede beginners sets
Pagina: 1