Pendrive Linux probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb laatst geprobeerd om kubuntu 10.10 op een usb-stick te zetten, zodat die usb-stick als extra partitie kan dienen voor een laptop. Het maken van de pen drive heb ik gedaan via de cd van kubuntu 10.10. Ik heb de stappen van het programma gevolgd en achteraf kreeg ik een melding dat het gelukt was. Als ik nu in de BIOS van mijn laptop de bootpriority zet op "external device" en ik steek dan die kubuntu-usb-stick in mn laptop, dan wordt deze genegeerd en start gewoon Windows 7 op. Ik heb de pricewatch: Sony Vaio VPCEB3S1E/BQ (Zwart) en ik snap niet hoe ik dit kan verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:32

D4NG3R

kiwi

:)

Je laptop ondersteunt booting vanaf een external drive ook..? Ik ken PC's welke in de bios wel een optie hadden, maar het niet ondersteunden :') .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:01:
Je laptop ondersteunt booting vanaf een external drive ook..? Ik ken PC's welke in de bios wel een optie hadden, maar het niet ondersteunden :') .
Ik heb geen idee, waar kan ik dat controleren? Zoals je zelf al zegt is het nogal onduidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:32

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah, hoe kan je dat controlleren.. Via de handleiding van je laptop bijv (Staat meestal op de site van de maker) of via een 100% zeker werkende bootable stick. Je kan het stickje eventueel testen bij een paar andere PC's of hij daar wel werkt.

Is anders een Linux Live CD'tje geen optie? Kan je booten vanaf de CD/DVD/BR speler, en dat ondersteunt elke PC na 2000 wel.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 02-12-2010 15:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
D4NG3R schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:41:

Is anders een Linux Live CD'tje geen optie? Kan je booten vanaf de CD/DVD/BR speler, en dat ondersteunt elke PC na 2000 wel.
Ik weet niet of je dat wel eens geprobeert hebt maar dat is leuk als recovery / toubleshoot optie verder werkt dat in mijn ogen voor dagelijks gebruik voor geen meter. 8)7

@TS: Is er tijdens het opstarten van de laptop geen optie om voor een andere "boot" device te kiezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:14

MsG

Forumzwerver

Check eens of de USB-stick wel een bootable flag heeft gekregen.

USB-ondersteuning lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Hoe oud is de PC? Al vanaf 2003 ofzo is dat mogelijk. Ben bijna geen PC's meer tegengekomen die dat niet konden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
@D4NGER

LiveCD is geen optie, het idee van een bootable stick is noujuist net dat je een extra partitie hebt zonder dat je de hardeschijf van je laptop aan hoeft te tasten.

USB-stick proberen op andere PC ga ik nog doen!

Er is geen optie om vanaf een ander device te booten (geen press any key to boot from... ofzo).

PC is uit 2010, ik snap dan ook niet waarom hij deze optie niet zou ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Neophyte808 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 16:00:
@D4NGER

LiveCD is geen optie, het idee van een bootable stick is noujuist net dat je een extra partitie hebt zonder dat je de hardeschijf van je laptop aan hoeft te tasten.
Voor een LiveCD hoef je de HD ook niet te gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Er bestaan 2 dingen:
- Live CD (laad zich in in het RAM, alles wat je doet is weg na een herstart van het systeem)
- Live USB (zelfde als hier boven, alleen dan van USB stick)
- Live USB met Persistent (soort geinstalleerde versie van Ubuntu op een usb stick (is overigens niet aan te raden (langzaam, usb stick slijt snel, e.d.))).

De meeste oudere computers ondersteunen geen USB boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 17:01:
[...]
Voor een LiveCD hoef je de HD ook niet te gebruiken.
Nee, maar je hebt ook geen extra partitie, wat wel zo handig is voor de snelheid.

"- Live USB met Persistent (soort geinstalleerde versie van Ubuntu op een usb stick (is overigens niet aan te raden (langzaam, usb stick slijt snel, e.d.)))."

Dat heb ik dus gedaan en een confirm gekregen dat het goed ging. Echter krijg ik deze usb-bootdrive niet aan de praat op mijn laptop (die zoals hierboven gezegd niet oud is!). Ik ben nu aan het proberen om hem aan de praat te krijgen op een van mijn desktops, maar die heeft een andere BIOS waarbij de boot sequence anders geregeld is. Ik kan kiezen uit: mijn dvd-speler, mijn 2 harde schijven, de floppydrive en de SD/MSS/xD/CF-cardreader en niet uit "external device".

EDIT: ik heb wat in die boot sequence zitten prutsen en nu staat usb 2.0 flashdisk er wel bij...
JA, hij doet het! Het ligt dus niet aan de USB-bootdrive, maar aan de laptop. Iemand nog een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Neophyte808 op 05-12-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je moet op de F11 en F12 drukken, of op de del toets.
Een van deze knoppen roept het boot menu op, vanaf dan kan je booten van een usb stick. Sommige doen dit niet automatisch, pas als je het expliciet zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Probeer F1 t/m F12 + Delete.
Het kan ook zijn dat je laptop geen USB boot ondersteunt. Hoe oud is je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Neophyte808 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 16:00:
@D4NGER

USB-stick proberen op andere PC ga ik nog doen!

Er is geen optie om vanaf een ander device te booten (geen press any key to boot from... ofzo).

PC is uit 2010, ik snap dan ook niet waarom hij deze optie niet zou ondersteunen.
En @ de rest, dat ga ik eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Kijk even of er in de bios een optie USB Legacy/Keyboard/Mouse/Storage Support oid staat, deze moet je meestal Enablen om te kunnen booten van USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Andere merk usb stick proberen.
In de bios kontroleren of er iets staat van welke apparaten mogen booten, dit is dus niet de lijst van bootvolgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:28
soms moet je ook in het begin aangeven van welke device je wil booten. bijv op mijn server kan ik met f2 in de bios en met f8 kan ik aangeven met welk device ik wil booten. verder negeert mijn server de bios settings totaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Op mijn ASUS netbook moest ik in mijn BIOS de bootdevice priority lijst zo maken dat USB boven de HD komt te staan.
Vervolgens moest ik Bootbooster uitzetten. Dit zal bij andere merken vast anders heten of zelfs helemaal afwezig zijn, maar dit zorgt ervoor dat je BIOS heel snel zonder meldingen op het scherm opstart.

Daarna moet ik bij het booten de ESC toets ingedrukt houden. Dan komt er een menu tevoorschijn waarin je kan kiezen welk device je wilt gebruiken om van te booten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Ik moet tijdens het booten een paar keer op F12 drukken.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Hmm... alle F- knoppen behalve F2 zorgen ervoor dat ik kan kiezen in welke Windows versie ik wil booten (terwijl ik alleen Windows heb)...
Pagina: 1