Toon posts:

Dual monitor mogelijkheden naast 30"dell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk al jaren met een 30" dell scherm, zeer tevreden mee.
Voor het gemak zou ik echter nog wel één extra scherm ernaast willen hebben.
Gamen is geen prioriteit, maar wel leuk als dat zou werken als extra.

Ik kom er zelf niet helemaal uit, veel kleine stukjes informatie gevonden, maar niet gevonden wat ik zocht.

Ik gebruik één 4870x2 videokaart met 2 dvi aansluitingen.

Een populaire keuze is een 20" 3/4 dell 2007fp monitor. Deze moet je dan 90* draaien, en portrait mode, en dan is deze precies even hoog als de 30" dell. Dus dan heb je een 30" van 2560*1600 pixels, en een 20" portrait van 1200*1600 pixels.

Wat mij nu onduidelijk is, hoe gaat dit werken. Ik kom veel de term "eyefinity" tegen. En dat dat niet werkt met monitors die als landscape en portrait mode staan, ze moeten dan allemaal in landscape of allemaal in portrait mode staan. Misschien geld dit alleen voor gamen, maar werkt voor de desktop gewoon goed?
Ook kom ik de term "softTH" tegen, dit zou landscape en portrait wel mogelijk moeten maken, maar is dit dan voor games? Of is dit noodzakelijk zelfs voor de desktop?

Veel mensen met de 30 en 20 inch setup hebben twee losse videokaarten, 1 voor de 30 en 1 voor de twee 20 inch monitors. Is dit noodzakelijk? Ik hoef er nu geen twee 20" te hebben, voorlopig is 1 aan de linker kant erbij genoeg. Kan ik dan uit de voeten met mijn 4870x2? Ik gebruik nu 1 dual link dvia kabel voor mijn 30".
Ik kan de andere DVI gewoon gebruiken voor de 20" portrait monitor?

Stel dat ik nu een 23" breedbeeld monitor naast mijn 30" zou zetten, dan is de hoogte resolutie niet gelijk als mijn 30", zou dat dan ook kunnen werken, hoe werkt je muis dan tussen die twee schermen?

Ook heb ik een wacom tablet, die is nu native aan mijn 30". Kun je daarmee dan wel op de monitor ernaast komen? Hoef niet zo'n groot probleem te zijn, dan gebruik ik de wacom alleen voor het midelste scherm (hopelijk is dat wel instelbaar).

Alle info is welkom, dank voor jullie aandacht.

Verwijderd

Kun je gewoon in Windows instellen. Je zoekt veel te moeilijk, kan gewoon. ;)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 16:25
Het afzonderlijk draaien is geen probleem binnen windows met de ATI tool.

Je ziet mogelijk nu al in de ATI configurator de opties om te draaien.
De 23" ernaast is ook geen probleem. je krijgt dan dat je scherm met 23" niet de mogelijkheid bied helemaal bovenaan en onderaan terug te gaan naar het andere scherm (De extra resolutie creëert een barrière op het andere scherm). Hier zul je in de praktijk weinig van merken.

De Wacom heb ik geen idee over.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik begrijp dat alleen met gamen moeilijk moet worden gedaan met softTH. Daarbij is het dan geen extra beeld links, maar de totale resolutie word gewoon verdeeld over de twee schermen, dus het midden van je beeld ligt dan ook niet meer in je 30" center.
Het was alleen leuk geweest als games bv. extra info op het extra scherm weergave. maar dat je 30" wel hetzelfde blijft kwa beeld.

Enigste waar ik nu nog niet 100% uit ben is welke monitor ik dan ga nemen.
Ik kan voor 400,- een 20" 1600*1200 kopen. Sluit perfect aan, maar ik vind het veel geld voor een 20" TN panel scherm. Mijn 30" is volgens mij een IPS scherm, en ik wil geen groot kwaliteits verschil zien met een TN. De reviews zijn wel zeer positief over het scherm, maar het scherm komt uit 2007, dus vraag ik mij ook af of ik niet beter voor een nieuw scherm kan gaan, misschien voor minder geld een beter scherm?

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt nu dat de info op de site niet klopte, die dell is een isp scherm, identiek aan mijn 30" specs, dus die zou heel mooi er naast passen, zoals zo velen doen.

Er is vast geen mogelijkheid om 2 dual-link dvi naar twee single link dvi aan te sluiten, dan zou je dus twee side monitors op 1 dvi plug kunnen gebruiken.
Als ik eventueel een derde scherm erbij koop, dan moet ik dus een extra videokaart toevoegen.
Ik heb een striker extreme mobo met een nvidia chipset 680i.
Daar zitten drie PCI Express sloten op. 2 blauwe (zullen de x16's zijn neem ik aan).
En een witte x8.
Dit board ondersteund SLI, ik denk geen crosfire.
Ik heb nu een ATI 4870x2 kaart.
Ik kan daar elk willikeurige kaart in het andere blauwe en witte slot erbij plaatsen? Ati en Nvidia?
Ik koop dan mogelijk een budget kaartje van 35,- euro puur voor de extra dvi plug.

SoftTH geeft wel op hun site aan dat je een goede bandbreedte moet hebben naar de extra kaart als je wil gamen, de rendering gebeurd dan op de 4870x2 kaart, en frame data voor de side monitor word via de bus naar de andere kaart gestuurd. Zou het hier niets uitmaken of ik een snelle of een trage kaart gebruik?

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 11:48
Heb zelf een dual monitor en gebruik een wacom tablet. Ik doe vaak dingen met photoshop en dus heb ik ingesteld dat het wacom tablet gefixeerd is op 1 scherm als je de pen gebruikt. Met de vinger kan ik overigens wel bij beide schermen komen met het tablet.
Standaard staat hij volgens mij niet gefixeerd. Dus dan werkt de pen tegelijk op beide schermen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Het worden de twee dell 2007fp schermen die naast de 30" dell komt te staan.
Ik zal daarvoor dan een extra dvi poort moeten creeren.
Ik heb nog een oud nvidia 7600 passief gekoeld liggen, ik denk dat ik die daarvoor ga gebruiken.
Ik weet alleen niet of het nu wel of niet uitmaakt of hier een trage of een iets sneller kaart word gebruikt voor die extra dvi poort als het gaat om gamen met SoftTH.
Het enigste wat die kaart moet doen is uit het systeem geheugen de frame buffer op het scherm laten zien.
Misschien dat GPU geheugen dan nog uitmaakt?
Voorlopig eerst maar testen met de 7600, zal vast prima werken, gamen is toch geen prioriteit.
Tenzij de snelheid van die kaart ook van invloed is op desktop werk als photoshop, google earth, enz..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:40

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt ook je 4870x2 verkopen en een HD5870 kopen (of een HD6870). Die ondersteunt in tegenstelling tot je 4870 wel Eyefinity en dan kun je probleemloos drie monitoren aansluiten en heb je geen vage tooltjes nodig om te gamen op drie monitoren en zit je niet met bandbreedteproblemen. Wat prestaties betreft ga je er volgens mij dan ook vrijwel niets op achteruit.
Pagina: 1