[VB.NET] Lokaal netwerk scannen voor mijn server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Hallo

ik ben me aan het verdiepen in VB.NET en ik doe dit door een spelletje te maken. Ik wil hier een multiplayer bij (client/server) en ben dus aan het tokkelen geweest.

Ik ben momenteel aan het werken aan de server-browser en stuit op een probleem:
het is me gelukt om alle verbonden clients in het netwerk terug te krijgen, maar het probleem is nu: hoe kijk ik of mijn server daarop draait?

Ik dacht ik open een socket verbinding naar die poort en als hij niet lukt is de server actief. Maar klopt dit wel?

Hoe doen andere mensen dit?

Helaas hielp google me enkel aan "free" port scanners en "trojan scanners" v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 20:24
Je zou kunnen overwegen om middels UDP een broadcast uit te voeren. Zo heb ik het ooit eens opgelost. De server (of servers) luisteren uiteraard op de specifieke UDP port en sturen na ontvangst een bericht terug naar de client. De client weet op dat moment op welk adres een server zit.

Server: listen op UDP poort 12345
Client: stuur bericht via UDP naar IP 255.255.255.255, poort 12345
Server: stuur bericht terug naar specifieke client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
jan-marten schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:26:
Je zou kunnen overwegen om middels UDP een broadcast uit te voeren. Zo heb ik het ooit eens opgelost. De server (of servers) luisteren uiteraard op de specifieke UDP port en sturen na ontvangst een bericht terug naar de client. De client weet op dat moment op welk adres een server zit.

Server: listen op UDP poort 12345
Client: stuur bericht via UDP naar IP 255.255.255.255, poort 12345
Server: stuur bericht terug naar specifieke client
Dat zou dan wel betekenen dat je spel niet zal werken op een routed netwerk.

Geen probleem voor een probeersel natuurlijk, maar mocht je er serieuzer mee aan de slag willen, dan zul je wel een andere oplossing moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CherandarGuard schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:07:
[...]

Dat zou dan wel betekenen dat je spel niet zal werken op een routed netwerk.

Geen probleem voor een probeersel natuurlijk, maar mocht je er serieuzer mee aan de slag willen, dan zul je wel een andere oplossing moeten zoeken.
Op een routed Network zal de beheerder er waarschijnlijk ook niet vrolijk van worden als je het hele sub-net gaat afscannen, dus dan zal je sowieso iets moeten doen met een centrale server die een listing van game servers bijhoud.

Voor een lokale game is het helemaal niet zo verkeerd om gewoon een broadcast te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”