[OS X] Partitionering

Pagina: 1
Acties:

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 16:11

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Volgend probleem:

Ik wil graag van mijn Macintosh HD, 20GB eraf halen en deze bij de Data schijf zetten. Echter, maak ik de Macintosh HD kleiner, blijft deze gekoppeld eraan, en kan ik die dus niet lostrekken.

Doe ik iets fout of kan het technisch gezien gewoon niet?
Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/4969/screenshot20101202at104.png

[ Voor 48% gewijzigd door Fab1Man op 02-12-2010 11:07 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nu reikt mijn Mac-ervaring niet verder dan wat Photoshoppen (oh nee, "Enhancing Digital Pictures With Adobe ® Photoshop ®"), maar op een béétje OS heb je hier externe programma's voor nodig zoals Partition Magic.

Dit komt door het feit dat wanneer je in feite het begin van de partitie verplaatst, de MFT ook naar voren gehaald moet worden. Daarnaast moeten alle verwijzingen naar bestanden opnieuw worden "genummerd".

Het zou misschien wel kunnen zonder tools, maar dan zul je de data-partitie moeten formatteren en ben je alle data dus kwijt.

Hier wat meer info. Tweede hit op [google=mac resize partition] trouwens. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 02-12-2010 11:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fab1Man schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:06:
Volgend probleem:

Ik wil graag van mijn Macintosh HD, 20GB eraf halen en deze bij de Data schijf zetten. Echter, maak ik de Macintosh HD kleiner, blijft deze gekoppeld eraan, en kan ik die dus niet lostrekken.

Doe ik iets fout of kan het technisch gezien gewoon niet?
Zie afbeelding.
[afbeelding]
Je wilt een partitie van boven laten groeien. Dat kan technisch gezien gewoon niet. Nou ja, het kan wel maar het is héél moeilijk en risicovol dus dat wordt eigenlijk nooit geïmplementeerd. Om dat te doen moet namelijk alles aangepast worden. Andersom, een partitie aan de onderkant langer maken, is vrij simpel.

Om dit te doen moet je dus je data partitie geheel formatteren.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 02-12-2010 11:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Misschien dat het met is als gparted wel lukt? De HFS+ ondersteuning daarvan is alleen niet geheel volledig wegens het ontbreken van de juist tools voor Linux daarvoor.

Maar je kunt dus de Parted Magic live CD eens proberen.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28

Neus

www.zenaconsult.com

Welk OS gebruik je ? Je kan nl. vanaf de command line je schijven resizen, zonder data verlies. Mits je minimaal OS 10.4.6 gebruikt.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
10.6.5

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:29:
Welk OS gebruik je ? Je kan nl. vanaf de command line je schijven resizen, zonder data verlies. Mits je minimaal OS 10.4.6 gebruikt.
Maar dus niet naar voren toe. Alleen naar achteren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Je zult dan iets moeten gebruiken als iPartition (maar dat kost geld). Anders is alleen formatteren nog een optie. :o

Hier stond achterhaalde informatie…

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

Welk bestandsysteem is je data partitie(of vroeger geweest). Indien dit je Apple bootcamp is kun je het geloof ik de grootte niet meer uitbreiden.

Wat je wil doen, is alleen mogelijk als je hd altijd een volledige HFS+ bestandsysteem is geweest. Apple maakt dan geloof ik 1 grote partitie aan, met daarin een soort virtuele partities. Omdat ze niet fysiek zijn, kun je dan alles alle kanten opgooien.
Daarentegen, als je met bootcamp NTFS aanmaakt. En bijvoorbeeld daarna naar HFS+ formatteert, zijn dit 2 fysiek geschiede partities. Hierdoor blijft dat grijze balkje staan, maar kun je wel achter je HFS+ een mini partitietje aanmaken.

Dit is mijn ervaring, correct me if I'm wrong!

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Data is altijd HFS+ geweest, BootCamp heeft er wel opgestaan. Ik wil de grootte nu verplaatsen, zodat ik nog steeds BootCamp kan gebruiken, maar dat de Data partitie wat meer ruimte behoudt.

• souderkeamer

souderkeamer

Hobo en Techniek

Fab1Man schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:37:
... Ik wil de grootte nu verplaatsen, zodat ik nog steeds BootCamp kan gebruiken, maar dat de Data partitie wat meer ruimte behoudt.
Dus als ik het goed begrijp, is je data partitie je BootCamp partitie? Indien waar: Dit is een fysieke partitie. dan geld:
CyBeR schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:22:
[...]

Je wilt een partitie van boven laten groeien. Dat kan technisch gezien gewoon niet. Nou ja, het kan wel maar het is héél moeilijk en risicovol dus dat wordt eigenlijk nooit geïmplementeerd. Om dat te doen moet namelijk alles aangepast worden. Andersom, een partitie aan de onderkant langer maken, is vrij simpel.

Om dit te doen moet je dus je data partitie geheel formatteren.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
souderkeamer schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, is je data partitie je BootCamp partitie? Indien waar: Dit is een fysieke partitie. dan geld:

[...]
Nee niet helemaal. Ik heb op dit moment geen Windows partitie aangemaakt. Macintosh HD en Data zijn dus de Mac partities, Windows zou er nog bij komen met 40GB. Maar haal die maar eens van de Data partitie af, blijft er niet veel over.

• souderkeamer

souderkeamer

Hobo en Techniek

Als je in de terminal (Finder>Ga>Hulpprogramma's>Terminal) het commando "diskutil list" uitvoert, wat zie je dan? Zou je dit kunnen posten?

Pagina: 1