[Win7]Lage copy-snelheid tijdens streamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Situatie
Kopieeren van server via client pc naar USB HDD gaat met 35MB/s. Zodra ik een stream start (b.v. mp3 via winamp) dan zakt de transfer naar 0.8MB/s. Zodra ik die stop dan schiet deze weer naar 35MB/s.

Dacht eerst dat het iets met de USB HDD te maken had... maar als ik een file kopieer vanaf de server naar de client gaat dit met ong. 95MB/s, totdat ik een stream start, dan zakt dit naar 15MB/s. Als ik de stream stop gaat dit weer naar 95.

Setup
Server is Windows 2008 R2 64 bits. Client is Windows 7 64 bits. Alle drivers up to date en alle patches geinstalleerd.
Server heeft 2 RAID configs en client 1 RAID + 1 SSD
Filecopy server -> client = 780Mbit/s
Filecopy client -> server = 860Mbit/s
Gebruikte software voor streams: WinAmp 5.6 en MediaPlayerClassic-HC 1.4.2689

Geprobeerd
  • Netwerk adapter QOS uitgeschakeld (zowel client als server)
  • Service Background Intelligent Transfer Service uitgeschakeld (zowel client als server)
  • Vanaf andere server RAID kopieeren
  • Naar client SSD ipv RAID kopieeren
  • 2 grote files tegelijk kopieeren van de 2 verschillende RAID's op de server -> gaat prima
  • In plaats van mp3 een ander soort stream (avi, divx, mpeg, mkv) -> zelfde probleem
  • Google network transfer slows while streaming
  • Google slow transfer during media playback
  • GoT zoeken: netwerk snelheid traag/sloom/lager/stream/etc
  • CPU load van de server en de client komen nooit boven de 15%
  • Network Meter op client laat duidelijk de snelheidsdaling zien
Als ik een stream start doe ik dat door naar een share op de server te gaan en op b.v. een mp3 te dubbelklikken. Dan start WinAmp en dan zakt de kopieer snelheid gigantisch ineen. Als ik dezelfde mp3 in b.v. MPC-HD start gebeurd hetzelfde, dus het is niet winamp of de afspeel software.
Ik had eigenlijk verwacht dat dit met QoS of BITS te maken zou hebben, maar die staan nu op de client en server uit...

Zie ik nu iets heel simpels over het hoofd...? Hoop dat jullie het weten, ik zoek iig nog even verder...

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
USB is CPU-intensief, en kernelspace only dacht ik, dus kan je verwachten dat alle I/O vertraagd wordt zodra je USB gaat gebruiken voor, bijvoorbeeld, mass storage.

Zaken als het ATA protocol, Ethernet, FireWire enz. hebben allemaal bijna geen kernelspace I/O belasting om dat dat allemaal in de controllers zelf al zit, en bij USB niet.

Het heeft in ieder geval niets met software diensten die je verder hebt draaien te maken. Wat nog kan onderzoeken is of de interne USB controller op dezelfde gesplitste lane zit (als er een PCIe hub op je mobo zit) als netwerk.

Wat je zou kunnen doen is even linux starten om te kijken of de rates daar wel normaal gaan. Als je geen technische kennis hebt kan je gewoon ubuntu nemen, daar zit een GUI op en dan kan je gewoon op de dingen klikken. Als ik het goed heb probeer je dus iets van je server naar een lokaal USB Mass Storage apparaat te zetten, en als je dan ook meteen een stream opens via je netwerk gaat je USB rate omlaag?

Misschien heb ik het mis, en bedoel je dat je filetransfer via het netwerk traag gaat als je ook streamt op dezelfde poort, dat zou kunnen, en dan heeft het hele USB verhaal er niets mee te maken.

Als het inderdaad alleen maar over het netwerk gaat lijkt het eerder een probleem te zijn met je bandbreedte/latency verhouding, als je een realtime stream wil hebben en je latency is niet laag genoeg krijg je extra buffer traffic om de gaten op te vangen, maar dat zou je dan in je player moeten zien. Verder kan je switch/gateway/router nog voor QoS-gerelateerde zaken zorgen.

Wat het makkelijkste is, is gewoon eerst analyseren of het hardware of software gerelateerd is. Neem dan dus een Linux Live systeem (bijv. Ubuntu) en kijk of daar het probleem ook bestaat. Als het daar wel gewoon werkt heeft het met software te maken (windows), als het daar ook niet goed gaat heeft het dus niks met je software te maken kan zal je het in je netwerk moeten zoeken (of USB als het daar toch over ging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Ik heb dit probleem ook gehad. Windows 7 heeft "Media Bandwith Throttling". Wanneer je media (audio,video) afspeelt dan throttled Windows je netwerkverkeer, standaard is dit naar ongeveer 10% van je link.

Lees dit KB door, waarschijnlijk lost dit je probleem op: How to use the throttling mechanism to control network performance in Windows Vista

[ Voor 32% gewijzigd door Black_Adder op 02-12-2010 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
johnkeates, bedankt voor je input. Ik had het hele USB verhaal moeten weghalen nadat ik door had dat het ook gewoon met filecopy gebeurde.

Black_Adder, ik heb het KB artikel gelezen. Nog een service die zorgt voor netwerk bandbreedte verdeling.. pfff.
Maar goed, ik heb dus even regedit geopend en gedaan wat er in het KB artikel stond:

Lokatie registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Multimedia\SystemProfile\
Key: NetworkThrottlingIndex
Waarde was: A (=10)
Waarde nieuw: FFFFFFFF (=Zet throttling uit)
REBOOT
Daarna.... kopieeren van bestand van server naar client met ong. 700Mbit/s snelheid
Starten van mp3 stream.... snelheid bleef hetzelfde!
Kopieeren naar USB HDD bleef nu ook gewoon 35MB/s

Geweldig _/-\o_

Andere bijkomstigheid met afspelen van HD content is dat skippen naar een bepaald punt in film die van de server komt nu direct gebeurd. Voor de aanpassing stopte het beeld een seconde of 2 voor verder te spelen vanaf het nieuwe punt.
Client is een Core I7, 8GB 1066, Intel SSD, gigabit net, ATI 5870 dus ik ging al niet uit van te lage specs.

Lijkt mij dat als dit de standaard instellingen zijn voor Windows 7 dat er veeeel meer mensen dit probleem zouden moeten hebben... misschien hebben ze het gewoon niet door. Ik vind de throttling keuze van MS op zich ook wel een rare. Als je genoeg bandbreedte hebt, waarom dan een stream van 0,3Mbit/s (mp3) het totale netwerkverkeer lam laten leggen? Ik heb verdikkeme nog 999,7 Mbit/s over :( .

En dank voor de snelle (en tegelijk late :z )reaktie!

Als ik het echt allemaal van te voren wist...