Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer bij herstart weer herstellen in "originele" staat.

Pagina: 1
Acties:

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In het verleden heb ik ooit gelezen over een programma die een computer weer hersteld in de originele staat zoals de beheerder het wil hebben. Dus alle wijzigingen, virussen enz. zijn na herstart verdwenen, en de computer is weer "origineel".

We hebben een computer is een inloophuis die wel eens "misbruikt" wordt. Het is dan een heel werk om dit weer te herstellen.

Helaas kan ik via google niets vinden, aangezien ik waarschijnlijk net de verkeerde zoektermen zoek. (backup, herstel, frozen, herstart enz enz.)

Wie helpt mij de juiste richting op.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Je zou gewoon een image kunnen maken en die elke keer terugzetten, maar er is idd ook speciale 'reborn' software (en hardware) voor te vinden.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik weet niet in hoeverre Windows dat kan, maar bestaat er niets iets als een virtueel filesysteem dat in het geheugen leeft? Het OS kan dan als readonly gestart worden.
Net als bij een livecd van Linux zeg maar; je kan files aanmaken/aanpassen maar na een reboot ben je weer terug bij af.

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 12:33
Is het niet op te lossen met een guest-account met zeer beperkte mogelijkheden?

• Auke
  • Niet online
Bedankt voor de tips.

Helaas is Reborn soft en-of hardware iets te duur voor deze door vrijwilligers gerunde inloophuis.

Een guest account is zeker een optie, maar helaas moet er dan ook nog steeds regelmatig onderhoud aan gepleegd worden. De computer wordt gebruikt voor af en toe afspelen van een film op een beamer, draaien van muziek en heeft (nog) geen internet, wat wel een wens is. Helaas is er dan meer nodig zoals virusscanners en dergelijke. Het is de bedoeling dat de computer zo onderhoudslaag mogelijk wordt.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met een guest account nog krijg je inderdaad nog steeds vervuiling binnen die betreffende account (internet cache, cookies enz.). En natuurlijk is de kans op malware groter. Of je moet programma's gaan sandboxen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar virtualisatie, daarmee kun je de hele gebruikersomgeving 'sandboxen' ofwel telkens weer starten met een schone image.

Trouwens: 'reimaging' is ook een term die wordt gebruikt voor het overschrijven van de werkpartitie met een schone image bij het opstarten.

• NMNN
Dan zou ik nog steeds voor een guest-account gaan en, pak hem beet, eens per week een image terugzetten. Dat lijkt mij, naar omstandigheden redelijk overzichtelijk qua onderhoud.

En waarom is er in jouw scenario meer nodig dan virusscanners en dergelijke? En wat is dergelijke? Want met de toepassingen die jij beschrijft zie ik daar geen problemen mee.

edit; is het met een guestaccount niet onmogelijk om 'malware' te installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door NMNN op 02-12-2010 00:15 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:36
Installeer die PC met Windows + je applicaties die je nodig hebt. Trek dan een image van die schijf en zet deze apart op een externe HD of een ander backupmedium. Daarna kun je tegen elke user zeggen dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn data (documenten, foto's etc), of je kunt kijken naar een automatische syncservice (Dropbox ofzo).

Verder zou ik een user niet meer rechten geven dan ie nodig heeft. Stel bijvoorbeeld een eigen adminaccount in met een wachtwoord, zodat andere users niet zomaar rommel kunnen installeren.

Zo ben je al een heel end! :)

• Slurpgeit
  • Laatst online: 22-11 21:27
Op m'n oude stage hebben we weleens gekeken naar Deepfreeze. Misschien is dat wat?

Verwijderd

benoni schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:13:
Met een guest account nog krijg je inderdaad nog steeds vervuiling binnen die betreffende account (internet cache, cookies enz.). En natuurlijk is de kans op malware groter.
Volgens mij is er nu nog geen internet aanwezig. Hoe je dan zo makkelijk een computer om zeep helpt is mij een raadsel, of er moet opzet in het spel zijn. Dat maakt e.e.a. wel een stuk lastiger te beveiligen natuurlijk.
Of je moet programma's gaan sandboxen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar virtualisatie, daarmee kun je de hele gebruikersomgeving 'sandboxen' ofwel telkens weer starten met een schone image.
Dat is een goede optie, al zal dat bij opzet ook niet werken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Onvoorstelbaar dat niemand MS steadystate / safeguard gemeld heeft (tenzij je geen windows draait)
Voor server en win7 is http://www.comodo.com/hom...ryption/data-recovery.php ook handig (en gratis).

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 02-12-2010 00:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Auke
  • Niet online
NMNN schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:14:
Dan zou ik nog steeds voor een guest-account gaan en, pak hem beet, eens per week een image terugzetten. Dat lijkt mij, naar omstandigheden redelijk overzichtelijk qua onderhoud.

En waarom is er in jouw scenario meer nodig dan virusscanners en dergelijke? En wat is dergelijke? Want met de toepassingen die jij beschrijft zie ik daar geen problemen mee.

edit; is het met een guestaccount niet onmogelijk om 'malware' te installeren?
Het is helaas zo dat er af en toe mensen zich met de computer bemoeien die er geen ervaring mee hebben. Bijvoorbeeld het instellen dat het beeld via beeldscherm en beamer gaat. Het is via een simpele handeling weer goed te krijgen. Maar de onervaren gebruiker moet dat wel weten. Dit zou ik graag zo willen instellen dat dat standaard altijd goed staat en blijft. Verder ben ik niet van plan om mij wekelijks me die computer te bemoeien.

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
DukeBox schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:19:
Onvoorstelbaar dat niemand MS steadystate gemeld heeft..
u steelt mij de woorden uit de mond.

Gebruiken wij zelf op mijn werk ook. Is echt ideaal. De pc kan zoveel misbruikt worden als je wil zonder dat er daadwerkelijk consequenties aan verbonden zijn.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

• NMNN
Onvoorstelbaar dat niemand MS steadystate / safeguard gemeld heeft (tenzij je geen windows draait)
Voor server en win7 is http://www.comodo.com/hom...ryption/data-recovery.php ook handig (en gratis).
Supertip! Had ik nog nooit van gehoord. En idd, gratis! Hoe is het mogelijk? Werkt het ook zoals je mag verwachten?

• Auke
  • Niet online
Dank Dank ;)

Deepfreeze was inderdaad het programma waar ik ooit over gelezen heb.

MS steadystate / safeguard lijkt mij een supertip _/-\o_

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05
NMNN schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:24:
[...]

Supertip! Had ik nog nooit van gehoord. En idd, gratis! Hoe is het mogelijk? Werkt het ook zoals je mag verwachten?
Ja, werkt perfect. Soms zelfs iets te goed :+

Verwijderd

Microsoft announces Windows SteadyState will no longer be available after December 31, 2010.
Dat is dan wel weer erg jammer :(

• benoni
  • Niet online
Ik heb nog een vraagje gemist zie ik:
NMNN schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:14:
is het met een guestaccount niet onmogelijk om 'malware' te installeren?
In principe niet, natuurlijk. Wat ik bedoelde was dat op zo'n computer natuurlijk verouderde software kan staan met veiligheidslekken, en dan is de kans op het nestelen van malware toch weer iets groter t.o.v. een omgeving die regelmatig helemaal wordt opgeschoond.
Ik werk inderdaad zelf niet met Windows O-) maar dit ziet er wel goed uit! Ik ga het nog wel een paar mensen adviseren waarvan ik het systeem moest opschonen. Wel tijdig downloaden dus...

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 09:38
Slurpgeit schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:17:
Op m'n oude stage hebben we weleens gekeken naar Deepfreeze. Misschien is dat wat?
Werk hier sinds tijde met deepfreeze. Werkt uit de kunst!! Gebruik het bv op presentatie plekken die na gebruik weer in de originele staat zijn plus dat alle presentaties en derg. verdwenen zijn.

Bing

Pagina: 1