Laptop blijft overhitten

Pagina: 1
Acties:

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik heb een bijna 3 jaar oude laptop en die is opeens gaan overhitten.

Het is een XXODD 8252D, en sinds dat bedrijf failliet is en ik toch geen garantie meer had kan ik daar niet heen.
Ik heb de laptop al opengemaakt en schoongemaakt en er zit nergens zichtbaar veel stof meer.

Als ik het programma HWMonitor van CPUID draai zie ik dat in idle stand de CPU temperaturen en de ACPI (geen idee wat dit is) temperaturen tussen de 75 en 90 schommelen , wat dus veel te hoog is. Als ik dan iets ga doen valt hij na een tijdje plots uit en zie ik de temperaturen soms 100 graden halen.

De GPU blijft wel gewoon ongeveer 50 graden.

Er staat Windows 7 32 bit op, maar dit stond er al op voordat het probleem begon.
Hoe zou het kunnen dat de laptop zo heet wordt?

Alvast bedankt

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:45

SkyStreaker

Move on up!

Hele stomme vraag wellicht, doet je fan het nog wel?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

ik neem aan dat de cpu en gpu aan hetzelfde koelblok zitten, met dezelfde fan?

dan is de kans bijzonder hoog dat de cpu koelpasta niet goed is aangebracht
dat, of de sensor in de cpu is stuk.al komt dat volgens mij nooit voor.

en trouwens, welke gpu & cpu hebben we het over?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:25
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:09 ]

Verwijderd

Wat heb je allemaal draaien op de achtergrond?

• Preau
  • Niet online
De fan werkt nog inderdaad.

Ik weet niet zeker of ze aan dezelfde fan zitten maar het lijkt me wel, er loopt een heatpipe door mijn laptop zeg maar en die gaat over iets heen waarvan ik denk dat het de CPU is en eindigt bij de GPU. (De locatie van GPU staat op de backplate)

Mijn GPU is een Nvidia Geforce 8600m GS
Mijn CPU is een Intel Core 2 Duo T7250

Hij heeft het al 2,5 jaar goed gedaan, kan het zijn dat je die koelpasta nu pas merkt?

EDIT:
Op de achtergrond draaien de standaard windows processen, MSE, Dropbox en HWMonitor dan.

Hoe controleer ik of de heatpipes goed vast zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door Preau op 01-12-2010 20:07 ]

Verwijderd

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=31728
TJUNCTION 100°C
daar zit je probleem :)
Hoe controleer ik of de heatpipes goed vast zitten?
losschroeven en nieuwe koelpasta erop doen, de clevo's zijn meestal wel redelijk modbaar.
lees je eerst even in, koelpasta aanbrengen gaat snel fout, vrijwel iedereen gebruikt te veel.

• Preau
  • Niet online
Ik heb wel eens koelpasta aangebracht in een normale desktop maar ben een beetje huiverig om meer van mijn laptop uit elkaar te halen dan de onderklep eraf

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 00:35
Hoewel het altijd kan, vermoed ik niet dat "oppeens" rotte paste je een temp verhoging van 20-30 graden gaat geven.
Wat er wel kan is dat het plaatje dat contact maakt met je cpu een beetje losgekomen is, de opgedroogde pasta geen contact maakt met de core en je dus met een lucht tussen de cpu en heatsink zit.
Maar dit zou je dan ook wel moeten horen aan je fan die als een orkaan draait vanaf het opstarten van je notebook.

Koeler losmaken (4 schroefjes / klemmetjes), dropje koelpasta op de core, terug vastmaken en weer los. Kijk of de pasta mooi uitgesmeerd is over de core / heatsink was. Indien niet zit je met een probleem, indien wel, repeat zonder het losmaken gedeelte en terug testen. :)

*edit*
Zolang je rustig te werk gaat en niets haastig doet kun je weinig verkeerd doen. Een goed setje kleine schroevendraaiers is all you need.

Ben je absoluut niet zeker van je stuk, breng hem ergens binnen. (ik weet het, taboe om dit op tweakers te zetten. Maar 20 euro betalen en een werkende notebook > zelf 5 uur prutsen en of beschadigd of dan toch ergens binnenbrengen.)

[ Voor 21% gewijzigd door foetus_ op 01-12-2010 20:23 ]

• Preau
  • Niet online
Nou ik heb even gekeken met het loshalen van de heatsink enzo maar ik ga hem morgen toch maar afleveren bij een speciaalzaak.

EDIT: Het bleek inderdaad de koelpasta bij de CPU te zijn, kan hem vanmiddag alweer ophalen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Preau op 03-12-2010 10:36 ]

Pagina: 1