Toon posts:

Backlight of inverter kapot?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 193286

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Dell Inspiron 1525 laptop, waarvan het beeldscherm kuren vertoont. Sinds een week flikkert het scherm af en toe. En sinds een paar dagen blijft het scherm (meestal) donker als ik de laptop opstart. Als ik 'm aansluit op een extern scherm, krijg ik gewoon normaal beeld. Als ik met een zaklamp op het laptopscherm schijn, zie ik ook gewoon wat ik zou moeten zien, maar dan donker.

Volgens mij betekent dit dat of het backlight of de inverter kapot is. Mijn vraag is hoe ik erachter kom welke van de twee. Ik moet er denk ik bij vermelden dat het scherm het soms weer wel doet, zoals nu... Ik zeg het erbij, omdat het mij logisch lijkt dat als het backlight kapot is, het niet ineens wel weer kan werken. Klopt dat? Moet het dan inderdaad de inverter zijn? En zo ja, wat raden jullie aan om te doen? Een inverter kost ongeveer €50. Kan je die makkelijk zelf vervangen of zouden jullie hem wegbrengen?

BVD

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Backlight kan je in ieder geval niet vervangen, want de backlight is altijd een onderdeel van de paneelassemblage, als die stuk is heb je gewoon een nieuw paneel nodig. De inverter kan je vaak wel zelf vervangen, maar het kan wel een behoorlijke rotklus zijn om er bij te komen.

Ik heb zelf iets soortgelijks gehad met m'n ASUS A6JC-Q088H laptop. Scherm werkte iets van 10 seconden goed, daarna ging het flikkeren en na nog eens 10 seconden viel het scherm helemaal uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het de inverter is. De backlight is een CCFL en als die het eenmaal niet meer doen dan doen ze het ook niet meer (die dingen hebben niet echt spannende electronica ofzo), de inverter is waarschijnlijker, die kan nog wel eens fluctuerende spanningen uitpoepen en daardoor geen fatsoenlijke stroomtoevoer leveren aan de CCFL.

Zelf vervangen is op zich wel goed te doen als je er niet vies van bent een notebookje open te maken. Ik heb het bij mijn vorige MSI ding gedaan (een S260). Daar viel het scherm ook vaak van uit, en dat was te wijten aan de inverter. Een mailtje naar MSI en ik had binnen een paar dagen weer een werkende inverter (gratis zelfs) in huis die binnen een half uurtje vervangen was (nu moet ik zeggen dat die S260 wel als bouwpakket geleverd was, dus heb het ding al eens opengemaakt om zelf alles erin te bouwen, dus ik wist hoe die open moest en waar wat zat).

Anoniem: 193286

Topicstarter
Ik heb het scherm uiteindelijk in z'n geheel laten vervangen. Dell bood aan om voor 1 jaar garantie te nemen voor €90 en kwam de werkdag daarna mijn scherm vervangen. Moet zeggen dat ik positief verrast was door die service. Het klonk een beetje als "ik wil graag mijn auto verzekeren want ik heb 'm in de prak gereden". Achteraf verzekeren, had niet verwacht dat dat zou kunnen.

Dank voor jullie reacties! Dit topic kan dus op slot.

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Dat is zeker nette service, bij mij was ASUS niet zo aardig, die zouden voor de hele reparatie zo'n €350 rekenen. Uiteindelijk voor een stuk minder (€250) bij ReplaceDirect laten doen, maar ik had dan wel een behoorlijk budget paneel (Chi Mei N154I3-L03 paneel met een kleurbereik van slechts 45% NTSC).

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee