Autospeakers

Pagina: 1
Acties:

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12 21:27
Ik onlangs een nieuwe autoradio gekocht voor in mijn VW Vento '96.
Na enig research tot een besluit gekomen; Alpine CDE-120r
In mijn auto zitten voor 2 standaardspeakers, maar die zijn niet al te best..
en aangezien ik nog 2 speakers kan aansluiten + een eventuele sub of versterker, moet dat maar =)

Maargoed, op mijn radio zit dus 1 rood-witte tulp aansluiting. (voor sub of versterker neem ik aan)
En mijn vraag is dus, is het mogelijk om nog 2 ovale speakers te monteren achterin (hoedenplank bijv.) + een eventuele kleine subwoofer zónder een versterker?

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 01-12-2010 17:31 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor de sub zal je een versterker nodig hebben.

Maar, mijn tip: vervang de speakers voor, voor betere. Zet er dan een subje bij. Vergeet de achterspeakers :)

Wise enough to play the fool

• KoningPaulus
Ok, bedankt voor de tip in de eerste plaats.
Maar het klinkt toch stukken mooier met meer speakers?
En voor een subwoofer heb je perse een versterker nodig? Want ik kan via een vriend aan 2 kleine subwoofertjes komen. Levert de radio zelf niet voldoende vermogen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waarom zou het stukken mooier klinken met meer speakers? Als je voorin luidsprekers van slechte kwaliteit zijn kan het inderdaad verstandig zijn die te vervangen. Dan krijg je misschien ook nog een fatsoenlijk stereobeeld. Met goede speakers bijvoorbeeld achterin zit het geluid waar je naar wilt luisteren achterin, dat is ietwat onnatuurlijk denk ik.

Life is not about specs, it is about joy!

• KoningPaulus
Hm zit wat in.
Maar ik zou dus de voor speakers kunnen vervangen en daar boven op eventuele achterspeakers plaatsen zonder een versterker?
-edit: En mn radio is dus 4x50 watt, tot hoeveel watt kan ik dan gaan met autospeakers zonder het op te blazen?
Ik dacht namelijk aan 2 nieuwe voorspeakers + 2 ovale speakers in de hoedenplank. Wat zijn dan de max-en?

[ Voor 45% gewijzigd door KoningPaulus op 01-12-2010 21:59 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Stop dan het budget van je voor en achter speakers in 1 setje goede voorspeakers.

Later kan je altijd nog een subje erbij zetten om het laag een beetje aan te vullen.

• KoningPaulus
Dan zou ik later dus alsnog een versterker nodig hebben, dat wil ik nu juist vermijden.
Daarom dacht ik aan 2 ovaaltjes erbij voor de hoedenplank.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Prima, jouw auto, jouw geld :+

Maar, die ovaaltjes hebben meestal een veel hoger rendement. Dit betekend dat het meeste geluid van achter zou komen. Think about it :)

Verwijderd

Probleem is alleen dat je bij veel auto's voorin zonder ernstige verbouwingen geen behoorlijke speakers kwijt kunt. De dashboardspeakertjes in een Vento zijn op een mooie dag 10 cm of zoiets, daar haal je echt geen behoorlijk geluid uit. De beste oplossing qua klank zou zijn een custom behuizing voor het deurpaneel en een sub, maar het nadeel van een Vento is weer dat de kofferbak behoorlijk gesloten is waardoor je voornamelijk de omgeving gaat vermaken met het gedreun van je sub. Tegen de tijd dat je bijna de kentekenplaat verliest, klinkt het in de auto een beetje.

Hoewel volgens de principes van de stereo de speakers voor je moeten staan (je gaat ook niet met je rug naar het podium zitten bij een live-optreden) is bij een sedan de meest praktische manier om een beetje geluid in de cabine te krijgen zonder je interieur volledig te vertimmeren helaas de montage van een paar speakers in de hoedenplank. Je moet maar denken: het wordt toch geen huiskamer, de auto is nou eenmaal akoestisch een belabberde omgeving.

• KoningPaulus
Ik weet niet waar jij de informatie vandaan haalt dat de standaard vento speakers in het dashbord zitten? Dat is in mijn geval niet zo, ik heb 'gewoon' twee speakers in de voordeuren zitten.
omdat ik alleen de twee voorspeakers wil vervangen + twee speakers in de hoedenplank, en het redelijk beperkt wil houden, is er ook zeker de behoefte niet om behoorlijke speakers te monteren zoals jij zei, en dus niet nodig om alles te verbouwen.
Wanneer ik 'behoorlijke' speakers (groot/duur) zou willen, zou ik weer terugkomen op het verhaal met de versterker wat ik wil vermijden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 02-12-2010 16:42 ]

Verwijderd

OK, dan kun je in ieder geval iets groters kwijt. Mooi, dan is het advies om zo groot mogelijk te gaan in de voordeuren en behoorlijke kwaliteit speakers te kopen. Enorm groot en duur hoeft niet, maar ik zou wel een paar klassen boven Marquant en Boschmann gaan zitten. Hoeft absoluut geen fortuin te kosten maar ik zou desnoods even doorsparen want cheapo troep kopen daar krijg je later spijt van.

• KoningPaulus
Loont het om alles in hetzelfde merk te nemen?
Dus 2 ronde en 2 ovale speakers van Alpine te kopen?
En wat is de max. dan met oog op het vermogen van de radio, 4x50watt,
Want er bestaat nog zoiets als rms en nominaal vermogen en alles, en dat gaat mij te boven.
- en nog een punt, de voorspeakers zijn vaak 2wegs, maar de ovalen kunnen ook 3wegs, wordt dit ondersteund door de radio, en kan dat allemaal zonder versterker?

[ Voor 23% gewijzigd door KoningPaulus op 02-12-2010 17:38 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:22
Opzich maakt dat vermogen niet heel veel uit, zorg in ieder geval ervoor dat de vermogens van je speakers hoger is dan die van je radio (omdat er anders de kans is dat je ze opblaast).
Het is natuurlijk ook het mooiste om 2 speakersets te kopen van hetzelfde merk (en zelfde serie) omdat ze dan toch mooi overeen komen;) al ga ik er vanuit dat je de speakers in de deur normaal niet ziet.

Als je toch nog een sub wil kan je evt kijken naar een actieve sub, zoiets als deze:
http://www.pioneer.nl/nl/.../201/TS-WX210A/index.html
Moet je alleen tulp en voedingskabel naartoe trekken, ben je verder geen versterker meer voor nodig (zit ingebouwd)

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 02-12-2010 20:57 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 12:04

NoFearCreations

3DPrint the world!

Koop geen losse speakers voor in de deuren, maar een Composet. Woofers voor in de deuren, tweeters op de spiegel kappen, en de filters in het deurpaneel. Zou zelf MTX aanraden, of anders wat betaalbaarder, JBL.
Belangrijk dat je er ook goede kabels naar toe trekt, niet de originele gebruiken. Ovale in de hoedenplank kan, maar dan moet je wel je originele hoedenplank verstevigen, of er zelf een maken van 20/22mm MDF.
Vento heeft volgens mij een vast hoedenplank, dus dan misschien wat MDF ringen er onder fabrieken.
Ook hier raad ik JBL voor aan, super prijs/kwaliteits verhouding.

Goede ovaaltjes, in een stevige hoedenplank kan zeer zeker lekker klinken, en in een vento heb je dan niet eens een sub nodig...

Heb zelf al tientallen keren in meerdere VW's audio ingebouwt, tot nu toe nog nooit klachten gehad.

---RAWE CEEK!!!---

• KoningPaulus
Interessant wel, maar gaat toch echt buiten mn budget.
De audio installatie moet uiteindelijk niet even duur zijn als de auto zelf:P
Als ik kijk naar ovalen, wat is dan aan te raden, 2 wegs of 3 wegs? (kost maar een tientje meer ongeveer)
En Hetzelfde merk als de radio, is dat goed/beter?

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik weet niet wat je budget is voor alles, anders kan ik even kijken of ik wat goeds kan vinden?

---RAWE CEEK!!!---

• KoningPaulus
Ehm, exclusief de radio, ik denk zo'n 130-40 max

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kijk maar is op rondevries.nl, daar heb je binnen jouw budget al een leuke compo en ovaaltje.
Geen axton kopen, Fusion is een leuk instap merk...

---RAWE CEEK!!!---

• KoningPaulus
Compo verkiezen boven een gewone set voor 'voor' ?

• teacher

teacher

Dysgaf!

uiteraard, daar ging ik ook van uit.

Woofertjes in kickpanel, of in de deur en tweeter bij de a stijl.

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12 17:41
Ik kan me vinden in de bovenstaande reacties. Wel zou ik er echt voor kiezen meteen een versterker aan te schaffen. Sluit het meteen goed aan, dan heb je dat gekloot later niet meer.

Als composet zou ik ook een MTX setje aanraden. Ik heb zelf de volgende (http://www.pijlaudio.nl/W...t-1995657/MTX-T6S652.html) ook bij de desbetreffende firma aangeschaft. Klinkt perfect! Wel aangevuld met een Kenwood sub btw.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vento heeft een stalen, vaste hoedenplank. Als hij daar een paar goede ovaaltjes in gooit, met versteviging, dan is een sub niet eens nodig. Tuurlijk klinkt het altijd beter, heb niet voor niks 2x 12" in me benz hangen.

Compo €69:
http://www.rondevries.nl/...hoofdgroep=9&subgroep=127

Ovaal €49:
http://www.rondevries.nl/...hoofdgroep=9&subgroep=135

En van het geld wat je dan overhoud, goede bekabeling kopen:
http://www.rondevries.nl/...oofdgroep=16&subgroep=358

En als te toevallig je ovaaltjes sloopt/opblaast kan je de tweeters in de speaker los knippen, en ze dan puur voor bas gebruiken. Had ik bij een maat in ze volvo ook gedaan, fader een stuk naar achter en klonk nog erg goed. Dan heb je dus helemaal geen sub meer nodig...

[ Voor 17% gewijzigd door NoFearCreations op 03-12-2010 10:16 ]

---RAWE CEEK!!!---

• KoningPaulus
Versteviging? Als in mdf ofzo?
En je voorbeeld is 13cm voor, hoe weet ik welke afmeting ik moet hebben? want het rooster is groter dan de speaker right?
Ovalen hebben van fusion voorbeeld 75 rms watt, de ronde 50 rms.
Radio doet 4x 50 watt, dan ligt het toch meer voor de hand dat je de ronde eerder zou kunnen opblazen?
Maar bovendien, gebeurt zoiets snel? Of pas als je hem echt op zijn allerhardst zet?

Fusion is kennelijk een aanrader? -> ervaring?

[ Voor 15% gewijzigd door KoningPaulus op 03-12-2010 16:37 ]

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
NoFearCreations schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:13:
Vento heeft een stalen, vaste hoedenplank. Als hij daar een paar goede ovaaltjes in gooit, met versteviging, dan is een sub niet eens nodig. Tuurlijk klinkt het altijd beter, heb niet voor niks 2x 12" in me benz hangen.

Compo €69:

Ovaal €49:
http://www.rondevries.nl/...hoofdgroep=9&subgroep=135

En van het geld wat je dan overhoud, goede bekabeling kopen:
http://www.rondevries.nl/...oofdgroep=16&subgroep=358

En als te toevallig je ovaaltjes sloopt/opblaast kan je de tweeters in de speaker los knippen, en ze dan puur voor bas gebruiken. Had ik bij een maat in ze volvo ook gedaan, fader een stuk naar achter en klonk nog erg goed. Dan heb je dus helemaal geen sub meer nodig...
Die fusion compo speakers zijn erg slecht ze hebben slechts een gevoeligheid van 86dB je kan beter kijken naar speakers met boven de 90 die gaan met hetzelfde wattage 2x harder.

Dit is al veel beter:

[ Voor 5% gewijzigd door tweakG5 op 03-12-2010 17:29 ]

• KoningPaulus
Fusion ziet er wel schier uit, hoe is die kwalitatief tov anderen?
En verstevigen door mdf? of overbodig met stalen hoedeplank?

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Late reactie, maar die fusions zijn voor jouw goed zat. Weet uit ervaring dat er in de deurbakken van een vento/golf 3 13cm speakers gaan. Zodra het begint te kraken, zachter zetten. Verstevigen kan je doen door er een MDF ring onder te plaatsen.

Wat TweakG5 zegt klopt wel, maar zolang jij geen SQL/SPL gaat doen, is dit goed zat. Als het hard moet gaan kom je in een hele andere prijsklasse.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

golf 3 en vento kunnen 16/ 17cm plaatsen
Geen idee hoe jullie op 13cm uitkomen ???

Heb zelf een golf3

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-12 23:22
Golf 2 is 13cm.

Pak een compo met een inline filter, kan je de tweeters direct aan je HU knopen ipv. achter je midbass en het neemt geen ruimte in beslag en de extra kwaliteit van een los filter is in dit segment toch niet belangrijk. Op deze manier haal je ook het meest rendement uit die radio omdat je alle vier de kanalen belast. Vergeet verder gewoon die ovaaltjes, zonde van je centen. Voor 90 euro heb je een instapsetje van Audio System met gewoon nette specs.

Koop er nog 4 of 8 matjes bitumen bij, plak die aan je deurpanel en tegen de het metaal in de deur. Kan allemaal wel binnen je budget van 140 euro. Je zal echter zelf wel ringen moeten zagen om die speaker aan je deurpaneel te schroeven. Tweeters kunnen in je dash onder de kapjes, of voor het beste resultaat op de kapjes.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Volgens Pioneer kunnen er of 10cm speakers in het dashboard zitten of 17cm (of 16cm, ligt aan de fabrikant wat hij opgeeft) in de deuren.
Met een 17cm compo-set kan je heel aardig geluid krijgen, zonder ondersteuning van achteren m.b.v. ovalen speakers. Voor de €140 die je uit wilt geven, kan je daarvoor een aardig compo-setje kopen (Pioneer TS-A -serie of voor iets meer Pioneer TS-Q of een set als de Infinity REF6530CS) Nog los van een eventueel kwaliteitsoordeel (ik weet dat die over Pioneer nogal verdeeld is bijv.), zal dit hoe dan ook een grote verbetering in kwaliteit opleveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• KoningPaulus
MTX audio T6C653 16,5cm speakerset
- 16,5cm 3-weg coaxial speaker
- 260Watt max. (65W RMS)
- Impendantie 4 Ohm
- Frequentie bereik 48Hz - 25KHz
- Gevoeligheid 92 dB/2,83v/1m
- Inbouwdiepte 69mm

Hoe zijn die voor 'voorin' , en past dat kwa afmetingen, ook de diepte?
Kon die afmetingen nergens vinden in een boekje of wat dan ook.
En omdat ik geen versterker aanschaf, loon het dan nog wel om ook daarvoor nieuwe bekabeling aan te schaffen/leggen?

Als iemand mij een go geeft, koop ik ze meteen, kan ze voor een schijntje krijgen op het moment :)

Ik denk dat een composetje mij toch niet zo heel veel extra plezier geeft...(hoorbaar althans, of toch wel?)

Kwam ook deze aanbieding nog tegen:

JVC Auto luidsprekers CS-HS60

Complete set: 150watt.
Twee 16cm speakers-woofer
Twee tweeters met besvestigings materiaal.
Compleet met twee maal een scheidingsfilter.
Inclusief kabels.

Mocht ik toch een composetje doen, tweeters in het dashboard monteren vanwege het gebruiksgemak?
Anders moet ik die Alijsten verbouwen...

Advies aub? _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door KoningPaulus op 09-12-2010 23:50 ]

• ConZito
Die bovenste zijn coaxiaal, als je de tweeter niet kan richten speelt deze in een Golf 3 tegen je voeten aan. Dat is verre van ideaal, een tweeter onderin je deur kan perfect, dat is geen probleem, maar dan moet je hem wel juist kunnen richten en dat is volgens mij bij die MTX niet het geval.

De volgende set is er een van JVC, daar zou ik sowieso niet eens over nadenken. Maar ik ben uberhaupt geen fan van alle Halfords-schreeuwmerken in dat segment zoals een Fusion, JVC, Pioneer, Alpine.

Voor die 100 euro heb je een Audio System MX 165 met een vrij hoog rendement en dat speelt gewoon goed op een standaard radio.

Tweeters kunnen gewoon in het dashboard onder kapjes en dan op het raam richten om te beginnen en dan afstellen wat je prettig vindt, dan pas de kapjes terugdoen ;)

• KoningPaulus
Is het een idee om de huidige standaardvoorspeakers in de achterdeuren (tijdelijk) te monteren (red ik dat met de standaardbekabeling?)

En om dan voorin een composet te monteren (50 watt rms +), met de tweeters in het dashboard?
Die jvc bleek achteraf zeer pauper te zijn, maar mijn oog is nu gevallen op een MTX composet. Redelijk goedkoop en toch goede specs dacht ik zo.

• KoningPaulus
Bijvoorbeeld: MTX RTS652 adviesprijs 119, bij RdV 79 eu

specs;
- 16,5cm 2-weg component speaker
- Vermogen: 240W max. (60W RMS)
- Impedantie 4 Ohm
- Frequentie bereik 48Hz - 25KHz
- Gevoeligheid 93 dB/2,83v/1m
- Inbouwdiepte 60,5mm

RMS is hoog genoeg om opblazen te voorkomen en de gevoeligheid ligt best hoog?

Een klasse hoger van mtx is; MTX T6S652
specs
- 16,5 cm 2-weg component speaker
- 400Watt max. (100W RMS)
- Impendantie 4 Ohm
- Frequentie bereik 44Hz - 25KHz
- Gevoeligheid 93 dB/2,83v/1m
- Inbouwdiepte tweeter 13,8mm
- Inbouwdiepte woofer 69mm

Hij heeft hogere waarden, maar zjin die relevant voor mij zonder versterker?

[ Voor 33% gewijzigd door KoningPaulus op 11-12-2010 13:14 ]

Verwijderd

mtx zal ik niet nemen
Die had ik ook in mijn golf3 zitten .
Kan je nog beter de originelen set er in laten zitten .

Verder gaat niet te hoog met je rms zitten omdat je alleen een standaart autoradio wilt gebruiken .
De radio gaat dat clippen en verziek je de tweeters er mee.

Persoonlijk werk ik altijd met een losse eindversterker .
Zelf een simpele eindversterker met een vermogen van 60watt per kanaal geeft al meer diepte in het laag dat een standaart autoradio kan leveren .

• KoningPaulus
Als je geen mtx zou nemen, wat dan wel?
MTX is op papier een van de beste kwaliteit/prijs

Verwijderd

Misschien moet je eens naar een aantal speakers gaan luisteren en je voor laten lichten in een autozaak? Je komt voor mij namelijk over alsof je er totaal geen verstand van hebt en ook weinig moeite wilt doen om meer kennis op te doen. Het enige dat je steeds vraagt is: 'is deze speakerset goed?'. Dit heb je nu al bij meerdere speakers gedaan; mijn advies is om reviews van speakersets op te zoeken op internet en indien mogelijk eens gaan luisteren naar wat je mooi vindt.

• supersnathan94
  • Laatst online: 10:32
ik kom hier nogal regelmatig een comment tegen waarin het vermogen van de radio word aangekaart, maar ik zla je een ding vertellen: dat ga je nooit bereiken. als je in een gemiddelde huiskamer de muziek normaal aan hebt staan zodat je ook nog verstaanbaar kunt praten gaat er gemiddeld zo'n 1 watt naar de midjes en naar de tweeters zelfs nog wat minder. 4X 50 watt is echt meer dan genoeg voor in een auto het hangt ervan af wat voor muziek je draait en wat het "rendement" van de speakers is. Een speaker met een SPL van 86 Db geeft dus 86 dB bij 1 watt en dat is na een poosje toch echt al schadelijk. Iedere verdubbeling in het wattage geeft 3 dB extra. dus reken maar uit wat 50 watt geeft: dat trekt toch al gauw richting de 112 dB. En dat is veel. Ik denk dat het slim is om wel een subwooferte te nemen met losse eindtrap, omdat het laag nou eenmaal meer vermogen trekt. ik heb nu 2 12" Boschmann subs op m'n kamer liggen en die zijn 400watt RMS per stuk. als ik daar mijn versterker van "slechts" 90 wat aanhang komt er toch echt een heerlijk geluid uit. Ik denk dat de 10" versie wel wat voor jou is. Deze kost slechts €40,- en heeft ongeveer 300W RMS.
Verder gaat niet te hoog met je rms zitten omdat je alleen een standaart autoradio wilt gebruiken .
De radio gaat dat clippen en verziek je de tweeters er mee.
Dit is natuurlijk onzin. Er zit een kern van waarheid in het feit dat hij gaat clippen en dan je tweeters verziekt maar dan kan je beter veel hoger zitten met je RMS aangezien je de energie dan ook kan handelen. Je rdaio gaat inderdaad clippen als je em te ver opendraait, maar als je RMS waarde lager ligt dan die 50 Watt heb je pas echt een serieus probleem. Als je versterker dan gaat clippen hebben je speakers het waarschijnlijk al begeven. Je kan beter wat hoger zitten dan wat lager. en zoals ik al zei 50 watt is erg veel en meer dan genoeg voor in een auto.

Verwijderd

50watt op een autoradio klopt geen ene moer van.
De radio levert meer 18watt rms op 12volt en 22watt rms op 14,6volt.
De piek van 50watt is maar heel even .

Maar goed

auto radio is gezekerd met 15 ampere .

15a x 12volt is 180watt
180watt : 4kanalen is 45watt .

Vreemd de cd speler, radio en usb gebruiken geen stroom?

Je ziet ook vaak dat een auto radio die vol uitspeelt de display gaat knipperen
Dat komt door de bass die op dat moment gelevert moet worden.

Van daar als je een simpele versterker heb die ook maar 4x50watt is beter en strakker klinkt dan een radio

Speakers ook
Vaal rms op speakers betekent ook weerstand die een speaker heeft (spoel en magnaat)
Vandaar dat je beter een speaker kan nemen die met zijn rms dicht bij de radio zit om de radio te ontlasten .
de bass klinker dan beter . (en zijn goed koper)

verder als een versterker rms meer kan leveren dan de speaker kan het geen kwaad .
Dat heeft te maken dat je de speaker al kan horen dat ze gaan vervormen .

zelf heb ik een 600watt rms versterker op een sub zitten die maar 150watt rms .
De versterker is 60amp gezekert en van het merk cruch (geen troep)
Goed afstellen is de key dat het niet verrot gaat

• supersnathan94
  • Laatst online: 10:32
en zoals ik al zei zoveel vermogen ga je nooit gebruiken als je speakers koopt met een redelijk rendement. En een extra versterker voor je sub is het beste om wat minder stroom te trekken (knipperend LCD scherm tegengaan dus), maar de standaard radio die meneer nu heeft kan prima een paar 2/3weg speakertjes aansturen.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:18:
50watt op een autoradio klopt geen ene moer van.
De radio levert meer 18watt rms op 12volt en 22watt rms op 14,6volt.
De piek van 50watt is maar heel even .

Maar goed

auto radio is gezekerd met 15 ampere .

15a x 12volt is 180watt
180watt : 4kanalen is 45watt .

Vreemd de cd speler, radio en usb gebruiken geen stroom?

Je ziet ook vaak dat een auto radio die vol uitspeelt de display gaat knipperen
Dat komt door de bass die op dat moment gelevert moet worden.

Van daar als je een simpele versterker heb die ook maar 4x50watt is beter en strakker klinkt dan een radio

Speakers ook
Vaal rms op speakers betekent ook weerstand die een speaker heeft (spoel en magnaat)
Vandaar dat je beter een speaker kan nemen die met zijn rms dicht bij de radio zit om de radio te ontlasten .
de bass klinker dan beter . (en zijn goed koper)

verder als een versterker rms meer kan leveren dan de speaker kan het geen kwaad .
Dat heeft te maken dat je de speaker al kan horen dat ze gaan vervormen .

zelf heb ik een 600watt rms versterker op een sub zitten die maar 150watt rms .
De versterker is 60amp gezekert en van het merk cruch (geen troep)
Goed afstellen is de key dat het niet verrot gaat
ROFL reply... En crunch geen troep, neenee :')

enige dat een beetje klopt zijn de rms waarden die een radio kan leveren, Afhankelijk van t merk zal het niet boven de 20 (max 25) watt rms uitkomen.

Wil je het echt goed voor elkaar hebben; koop dan een radio, versterker (met kabelset) en een set goede voorspeakers. Alpine radio heb je al, dat is een plusje. Instap 16cm composet van JBL bijvoorbeeld. Meer speaker voor je geld dan mtx (en zeker dan merken als fusion!) typenummer zo uit mijn hoofd de gto6508 ofzo. Nog mooier is focal!! Maar daar moet je het geld maar voor over hebben. Een simpele 2 a 4 kanaalsversterker doet meestal wel. Liever dan nog 1 van een wat gerenomeerder merk ivm storingen enzo.

Waar je je niet op blind moet staren is de rms/max waarden van je speakers. Als je een set koop die 100 watt rms kan hebben, en je radio levert in het gunstigste geval 25w rms, dan moet je nog niet de radio vol opengooien, want dan sloop je de boel alsnog! De versterker gaat dan clippen (signaal vervormen) en dat is iets waar luidsprekers heeeeeeeeeel slecht tegenkunnen.

Ik heb in mijn vorige auto een JBL C608GTi composet gehad. Die kan per kant 150w rms hebben. Daar speelde een versterker op die per kanaal 320w rms gaf. Zoals hierboven vermeld gaat dat gewoon goed als je de boel netjes afstelt. Nu heb ik die composet ook in mijn nieuwe auto zitten, maar tijdelijk zonder versterker. En je hoort de boel al gaan vervormen als je de radio iets tever opendraait!

Voorzichtigheid en een goede portomonee is geboden wil je het netjes voor elkaar hebben :)

• ConZito
Zullen we het gezellig houden. In dat segment (prijsklasse) is alles sub-optimaal en je moet gewoon geen wonderen verwachten. Ik had van de TS sowieso vernomen dat het budget ruim onder de 100 euro ligt. Alles heeft z'n voors en tegens en je moet realistisch zijn dat binnen het gestelde budget het nooit een oplossing gaat worden die een setje van CDT het nakijken geeft.

• RAR_
  • Laatst online: 12:09
Naast MTX zijn JBL en Pioneer compo's zeker niet slecht,(de betere zijn toch wel Rockford en MB Quart) bouw vaak genoeg pioneer's in aangezien die aardig goedkoop zijn en toch nog een aardig geluid geven. wil de TS toch nog wat beter, en harder dan is er idd een versterker nodig. Klinkt altijd beter dan alleen speakers op de radio,

• KoningPaulus
Kon toevallig goedkoop aan een nieuwe set hoedeplank speakers komen van JBL bij een winkel.
Heb dat dus eerst gedaan.
Ik heb bij de saturn geluisterd naar de 2 ovale sets van JBL (ook anderen, maar die gingen buiten budget), en ik had 2 opties: GT5-963 (70watt rms, 4ohm) of GTO938 (100rms, 2 ohm).

Omdat mijn radio 4-8 ohm doet, en ik geen versterker heb die 2 ohm zou kunnen, viel de laatste optie dus af, en heb ik de GT5-963 op de kop getikt.
Die bouw ik zaterdag meteen in, en daarna op zoek naar een goede composet. :)

• KoningPaulus
Vandaag mdf ringen (2 op elkaar) gemaakt, morgen vijlen en dan hoedeplank snijden.
Er bleek een metalen frame onder de hoedenplank te zitten, en daarin wilde ik niet gaan zagen ivm veiligheid.
Er zaten geprepareerde gaten, 140mm, dus 2 ovale ringen gemaakt, die morgen op de plank monteren, en dan de speakers erop monteren.

Even kijken hoe ik he tlater mooi ga afwerken.
Gelukkig is de hoedeplank een beetje verzonken en belemmert het mn zicht straks niet.

Pagina: 1