Desktop Upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Zoals vele anderen heb ik nog een oude PC staan, die ik weg doe of upgrade zodat hij weer bruikbaar is voor een familielid. Het gaat om een PC met een voeding die goed genoeg is voor de doeleinden (300W en stabiel) en de volgende eigenschappen:

Moederbord:
Asus P4B533 i845-E
3 DIMM-sloten, ondersteunen tot 2 GB

Processor:
Intel Pentium 4, 2,0 GHz (socket 478)

Geheugen:
511 MB geheugen (2x256MB Hyundai HYMD232 646A8R-H)

Hardeschijf:
38 GB Maxtor 6E040L0

Nou heb ik weinig ervaring met computers uit 2003, maar ik heb op internet aardig wat gevonden. Volgens mij moet het een redelijk goed moederbord zijn. En de processor is acceptabel voor een pc die dient voor thuisgebruik. Wat gelijk opvalt is de beperkte hoeveelheid geheugen, zowel intern als extern.

Mijn vraag aan jullie is: heeft het nut om deze PC te voorzien van een nieuw geheugen van 1 GB extra in het derde DIMM slot en een nieuwe hardeschijf? Zodat hij weer werkbaar wordt met zowel internet als word en een muziekprogramma tegelijk draaiend?
Hij moet dienen om op te werken: word, excel en internet.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groeten,

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 22:48
Ja ik denk dat het wel zin heeft om je geheugen uit te breiden.
Maar je moet geen wonderen verwachten van deze machine. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door GeenAngst op 01-12-2010 14:17 ]

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 15:05

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik denk dat je de snelheid na de geheugen-update kan vergelijken met een netbook.
Daar kan je best op internetten en tegelijk muziek op luisteren. HD-films etc zullen het niet echt worden op die machine.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wonderen verwacht ik ook zeker niet. Maar wanneer je nu bijvoorbeeld word opent, moet je echt een paar seconden wachten.
Het is genoeg als ze er gewoon mee kan werken voor school. Maar dan wel enigzins vlot, anders kan ze net zo goed achter de gezamelijke pc gaan zitten.
Zit toch erg te twijfelen, Als ik er 200 euro bij doe, koop ik een nieuw moederbord en nieuwe processor. Nog een SSD met Windows 7 erop en klaar. De PSU en drives neem ik dan gewoon over in de zelfde behuizing.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die upgrade is het ding zeker waard. Vooral omdat je een schijf altijd later nog evt. kunt gebruiken in een ander systeem. Ondersteunt dat bord wel SATA? Anders moet je er nog een PCI controllertje bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
Indien het mobo sata heeft, sata schijfje kopen, en daar os op zetten, dat is sws alweer sneller. Verder zijn er genoeg s478 cpu's te koop 2e hands voor weinig. Kijk welke er op kan en neem de snelste. Ik denk dat je een Northwood moet hebben. Die gaan wel tot 3 GHz. En zie dat je aan 2 GB DDR geheugen komt. Dat totaal moet onder de 50 euro te doen zijn.

Edit: Jammer geen sata zo te zien.

Die CPU en DDR moet je zeker doen. Check in de manual van het mobo welke je kunt draaien maximaal.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 01-12-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Voor internet/office gebruik kun je hier nog wel lol mee hebben. Een beetje extra geheugen zal e.e.a. soepeler laten draaien. Daarnaast doet een verse windows (XP?) install wonderen.
Een extra HDD is alleen maar zinnig als je ofwel meer ruimte nodig hebt ofwel als deze schijf erg slecht presteert (traag, errors, SMART etc.). Overigens kun je ervoor kiezen om een externe HDD te gebruiken. Dan heb je er buiten dit systeem ook nog wat aan. Bij voorkeur USB2 gezien de snelheid. Mocht er geen USB2 in dit systeem zitten dan kun je dat ook via een PCI kaartje toevoegen.

Maar... het blijft een kosten/baten-gebeuren. Voor een paar honderd euro heb je een prima systeem als je de kast/monitor/toetsenbord/muis niet vervangt. Misschien meer future-proof

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder geen manual van het mobo. Maar op internet kan ik niet goed vinden of er een sata aansluiting opzit, misschien dat iemand anders me dat kan vertellen?

Verder hebben we een andere pc staan met ongeveer dezelfde set-up, alleen dan een pentium4 3,0 GHz processor, deze werkt heel acceptabel.

Ik denk dat wanneer het moederbord de mogelijkheid heeft tot een SATA-schijf, dat het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als dit hem is dan heeft ie geen SATA.

Even een controller uitzoeken..

Er staat niet veel in pricewatch. Je kunt beter bij individuele winkels kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-12-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan kan ik er wel een SATA-schijf inzetten begrijp ik?
Dan is dat een mooie en goede oplossing.
Geheugen en processor koop ik tweedehands en dan ben ik inderdaad goedkoop klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Moet er wel een driver in Windows geïnstalleerd worden. Als je de huidige installatie overzet naar de nieuwe schijf kun je dat alvast doen voordat je het OS overzet. Als je een schone XP installatie doet moet je zorgen dat je er met F6 de driver aan toevoegt. Als er een floppy drive in zit is dat simpel. Anders moet je evt. met USB sticks aan de gang.

Ik had boven net nog wat toegevoegd terwijl je zelf weer postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen, bedankt! Die drivers worden neem ik aan gewoon meegeleverd?
Dit lijkt me een goede oplossing, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
En download even je manual (pdf) bij Asus, die ga je nodig hebben zodra je ga sleutelen.
Pagina: 1