[GPRS] Verbinding raakt 'verstopt'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 11:21
Goedemiddag mede tweakers.

Wij hebben een prachtige opstelling welke op een vrachtwagen staat en allerlei data doorstuurt voor een van onze projecten. Hierbij gaat het om wat getalletjes, GPS coördinaten en timestamps.

Omdat deze opstelling mobiel is, was er vanzelfsprekend gekozen voor een GPRS oplossing.
Er draait Windows XP Embedded op de machine. Er wordt gebruik gemaakt van een Wavecom GPRS modem en met de ingebouwde XP inbelsoftware wordt er een GPRS verbinding opgezet.

Door middel van AT commando's is er een instelling in het modem geprogrammeerd zoals accespoint naam etc.

Opzich werkt dit hele zwikkie helemaal perfect. Er wordt automatisch verbinding opgezet met internet, ik kan het systeem op afstand (terwijl de vrachtwagen rijdt) overnemen en de bestanden die overgezet worden komen netjes binnen op mijn FTP servertje.

Is er alleen een probleem. Hier komt het:

Vrij onregelmatig, maar helaas onvermijdelijk raakt de verbinding verstopt. Waarom noem ik het verstopt?

* KPN ziet dat er een verbinding is.
* De PC zelf ziet dat er een verbinding is.
* Software en pings raken timed out.
* Bij de netwerkstatus kun je zien dat er pakketjes verzonden worden, maar niet ontvangen.
* Bij het opnieuw maken van de verbinding komt het scherm niet verder dan 'controleren van username/password'
* Na het afsluiten en opstarten van de PC kan er wel weer gewoon verbinding gemaakt worden.

Mijn vermoeden is dat het GPRS modem vol loopt of vast loopt.
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan testen? Misschien wat AT/Hayes reset commando's of iets in die richting?

Ik heb al het een en ander aan lijntjes uitgezet.. maar meeste pro's zitten meestal hier op de forums :)

Bij voorbaat dank. Elk idee en elke suggestie wordt zeer gewaardeerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:23

jep

Misschien een hele flauwe vraag, maar is er niet gewoon een dip in je gprs dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
jep schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:31:
Misschien een hele flauwe vraag, maar is er niet gewoon een dip in je gprs dekking?
Geen flauwe vraag :)

Nee dit is zeker niet het geval. Ik heb de opstelling hier op mijn bureau gehad en een aantal dagen getest, maar ook hier zag ik hetzelfde. Heeft niks met dekking of roamen te maken in dit geval.

Als ik met AT commando's ook kijk naar de signaalsterkte, is dit ruim voldoende en de SIM kaart is nog steeds op het netwerk geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al geprobeert om met de inbel tool van het modem zelf verbinding te maken?

dit probleem heeft namelijk vooral te maken met communicatie tussen pc en modem. Heb het zelf ook meegemaakt om op deze manier te verbinden. Het probleem is dat het geen 'standaard' modem is zoals windows deze ziet, maar dat dit een GPRS modem is die een geheel ander soort verbinding maakt.

wanneer er toch een constante/permanente 3g verbinding nodig is, koop dan een 3g router die je met een reguliere ethernetkabel op de pc aansluit. heb je geen last meer van instellingen voor het modem enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mischien kan je met wireshark wat packets captureren en analyseren wat er aan de hand is..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:30:
heb je al geprobeert om met de inbel tool van het modem zelf verbinding te maken?

dit probleem heeft namelijk vooral te maken met communicatie tussen pc en modem. Heb het zelf ook meegemaakt om op deze manier te verbinden. Het probleem is dat het geen 'standaard' modem is zoals windows deze ziet, maar dat dit een GPRS modem is die een geheel ander soort verbinding maakt.

wanneer er toch een constante/permanente 3g verbinding nodig is, koop dan een 3g router die je met een reguliere ethernetkabel op de pc aansluit. heb je geen last meer van instellingen voor het modem enz.
Hi Djeems,

Van het modem zelf heb ik geen inbel tools geleverd gekregen.
Het modem staat intern aangesloten op een USB aansluiting en ik maak verbinding via een COM poort (COM6, maar dat deert niet). Ik zal dit nog even in mijn omschrijving aanpassen. Is wel handig om te vermelden.

Dus ik maak dus verbinding zoals je vroeger met je gewone inbelmodempje naar je compoort praat alleen naar een GPRS provider door in te bellen naar *99***1# ipv een telefoonnummer.

Overigens is de oplossing met een apart routertje wel een leuk idee.. maar qua kosten een stuk minder interessant.

@Bl@ckbird
Captureren heeft geen zin aangezien er alleen pakketjes weggestuurd worden, maar er komt niks terug. Reeds geprobeerd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Wat dat aparte modem betreft, de Fritz!Box 7170 heeft ondersteuning voor USB UMTS sticks en dergelijke (check wel de support lists) :)
Dan heb je een relatief goedkoop router met USB dongel.

Wat je eigen probleem betreft, gaat het altijd mis na X tijd? Dan zou je haatst zeggen dat Windows een of andere GPRS-specifieke sync niet uitvoert ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
Noxious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:51:
Wat dat aparte modem betreft, de Fritz!Box 7170 heeft ondersteuning voor USB UMTS sticks en dergelijke (check wel de support lists) :)
Dan heb je een relatief goedkoop router met USB dongel.

Wat je eigen probleem betreft, gaat het altijd mis na X tijd? Dan zou je haatst zeggen dat Windows een of andere GPRS-specifieke sync niet uitvoert ofzo.
Eventuele alternatieven kan later uiteraard bekeken worden. In elk geval is de leverancier van het spul ook ermee bezig. Ik wil toch heel graag het huidige modem gebruiken omdat het embedded is in het systeem.

Overigens gaat het niet mis na een specifieke tijd. Het ene moment heeft het 36 uur gedraait zonder problemen, andere moment was het na 2 uur al raak. Maar bijna altijd op verschillende tijdstippen en na verschillende tijdsbestekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Het zou je modem kunnen zijn, testen misschien met:

Wikipedia: Hayes command set
I0 to I9
Inquiry, Information, or Interrogation

This command returns information about the model, such as its firmware or brand name. Each number (0 to 9, and sometimes 10 and above) returns one line of modem-specific information, or the word ERROR if the line isn't defined. Today, Windows uses this for Plug-and-play detection of specific modem types.
Kijken of je modem nog wat terugzegt? Maar aangezien het blijft hangen bij user/pass en niet eerder...

Ik heb zelf zoiets gehad (was wel met een nokia op een linux laptop, maar toch)
Daarbij was het modem resetten (AT cmds) niet genoeg, opnieuw aansluiten van de nokia ook niet noch het herstarten van de laptop. Echter het opnieuw opstarten van de telefoon werkte wel, dus dat zou iets in het modem zijn of een status bij de provider die blijft "hangen" (i.e. NAT table entry timeout o.i.d?). Destijds niet verder uitgezocht omdat ik toen overstapte naar een iPhone ;-). Misschien niet hetzelfde, maar het lijkt er iig op.

Vragen die nu nog bij mij opkomen als misschien relevant:

Zit je achter NAT bij je provider?

Is een complete restart/replug van het modem genoeg om opnieuw verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kun je, al was het alleen maar om uit te zoeken waar het probleem nou precies zit, het ook niet een tijdje testen met een 'Dongel'? Die dingen zijn niet zo duur. Kan een hoop nuttige informatie en evt. een alternatief opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

En wat zie je als je constant een ping laat lopen om de verbinding open te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Bierkameel schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:39:
En wat zie je als je constant een ping laat lopen om de verbinding open te houden?
Dank, ik dacht dat ik dat in mijn rijtje had geschreven, maar blijkbaar toch niet. Lijkt mij een erg nuttige om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 08:23
Sla het resultaat dan op in een txt file, dan heb je gelijk een registratie na hoeveel tijd het misgaat.
Misschien het wel een leasetime van de DHCP oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:30:

Windows 7 heeft ingebouwde UTRAN support, wellicht kun je Windows 7 Embedded gebruiken. Voorheen had ik ook dips met data. Ik moest opnieuw verbinding maken, maar ik hoefde niet de hardware te resetten. Sinds ik de ingebouwde Windows 7 UTRAN support gebruik heb ik veel minder last van dips. In ieder geval niet tijdens stationary usage, soms nog wel tijdens hogere snelheden (80 km/h+).
Pagina: 1