HDD Recovery - Vanaf sector?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er weinig over vinden op Google, maar met welke (liefst freeware) tool kan ik een recovery uitvoeren op een HDD waarvan de eerste 'chunk' volzit met bad sectors, om eigenlijk de recovery vanaf een bepaalde sector te beginnen?

Er zijn weinig tools op het moment die vanaf een startende sector beginnen. De disk haalt het niet eens tot Windows dus ben genoodzaakt om met andere live cd's te werken.

Ik kan niet al te lang blijven rommelen met bepaalde tools, de conditie van de schijf wordt er wel slechter op.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:30
Kan dat niet met dd? Heb daarmee volgens mij wel eens een recovery gedaan vanaf/tot een bepaalde sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:56

_Apache_

For life.

Zelf heb ik PhotoRec gebruikt, is voor SD kaartjes en foto's gemaakt, maar kan ook hele disks lezen. Dit zet hij weg naar een map op een andere disk. En kan ook andere files dan afbeeldingen verwerken.

Het resultaat was een map vol met 2GB waarbij zelfs foto's die op de camera zelf verwijderd waren nog aanwezig waren.

Het is een freeware CMD tool

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

testdisk-6.11.3\win\photorec_win.exe

Dit is niet wat je vraagt, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 01-12-2010 10:11 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx :)

De schijf ligt inmiddels maar weer even in de vriezer, en zal een wijnkoeler gevuld met ijsblokjes klaarzetten om het klusje te klaren. De schijf ontdooit te snel en kan daarom niet na een reboot nog iets uitvoeren. Ik moet het echt vanaf een bepaalde sector doen, want 1/3de van de disk is gewoon fysiek beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Kun je niet een tweetal primaire partities maken waarbij je de tweede partitie zonder de slechte sectoren als aktief maakt zodat je daar vanaf kunt starten?

Volgens mij kun je met elke willekeurige tool dan de recovery naar je 'gezonde' partitie wegschrijven.
Gezien er al een hoop slechte sectoren zijn kan het wel zijn dat de rest van je schijf ook slechte sectoren gaat krijgen in de toekomst.

[ Voor 43% gewijzigd door ValHallen op 01-12-2010 10:21 ]

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel een idee om de slechte gedeelte van de HDD af te schrijven als een ongepartioneerde ruimte, en recovery vanaf 2/3de te beginnen.

Immers is vaak 1/3de in gebruik door het OS en toestanden, dat zijn ook de gedeeltes van een schijf die het het snelst begeven. Of er door de klant hoge prio zit alles eraf te krijgen heb ik geen idee van, naar mijn schatting is 2/3de van de gegevens in ieder geval iets en zal kosten wat het kost het eerste deel van de schijf alleen maar meer schade toebrengen (fysieke platterschade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:13:
Thx :)

De schijf ligt inmiddels maar weer even in de vriezer, en zal een wijnkoeler gevuld met ijsblokjes klaarzetten om het klusje te klaren. De schijf ontdooit te snel en kan daarom niet na een reboot nog iets uitvoeren. Ik moet het echt vanaf een bepaalde sector doen, want 1/3de van de disk is gewoon fysiek beschadigd.
De vriezermethode was bij mij succesvol. :) Had de harde schijf twee dagen in de vriezer gelegd en had toen ongeveer twee uur de tijd voordat de harde schijf in kwestie weer ontdooid was, daarna begon hij weer tikgeluiden te maken en deed uiteindelijk helemaal niks meer. Was echter net genoeg om een backup te maken met dd. Zat net te kijken, maar er zijn nog een aantal andere (linux-)programma's die hetzelfde zouden kunnen doen, zoals ddrescue. Heb overigens ook goede ervaringen met het programma testdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk wel dat de vriezermethode tegenwoordig vergeleken met oudere HDD's niet zo vaak meer werkt. Komt door een steeds kleinere techniek waarbij krimping nauwelijks nog wat uithaalt. Dit is gelukkig een oudere HDD, maar heeft fysieke platterschade (beginstuk). Elke handeling is in principe een lifespan van 1 minuut minder... :P

Ontdooien moet het niet, wanneer dat gebeurd begint ie weer te tikken, dus moet vlug wezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50

MartinMeijerink

Computerrorist

Anders laat je hem gewoon in de vriezer zitten, heb je alleen wat langere kabeltjes nodig... :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MartinMeijerink schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:07:
Anders laat je hem gewoon in de vriezer zitten, heb je alleen wat langere kabeltjes nodig... :)
dat is inderdaad de beste manier, zo heb ik het vaker dan eens succesvol kunnen doen. Maar dat was wel met schijven van 40 en 60GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
Je kan met dit weer ook gewoon buiten gaan zitten. :P

Vind trouwens de oplossing met een wijnkoeler ook goed gevonden, zeker als je geen langere kabeltjes tot je beschikking hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

psychonetics schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:20:
Je kan met dit weer ook gewoon buiten gaan zitten. :P
Dat is niet eens zo'n slecht idee! Vooral als je een niet-verwarmde schuur met elektriciteit tot je beschikking hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, na meerdere malen proberen wil de schijf gewoon echt niet meer. De krassen zitten op de platters, het is zowat onmogelijk om nog een partitiewijziging aan te brengen (meerdere tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ik dacht bij dd kun je ook van achter beginnen met recoveren. Misschien kun je dit nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen partitie herschrijven... De schijf haalt het opstarten van o.a Hirens Bootcd al niet meer, en maakt vreselijke klakken.

Als het wel gelukt was 1/3rde van de partitie af te schrijven had ik 2/3de eventueel nog wel kunnen doen, maar zover kwam ik al niet meer. Reverse recovery gaat dan al niet lukken omdat die schijf de initial startup dus al niet meer passeert.
Pagina: 1