Grafisch ontwerpen en presentaties op Mac

Pagina: 1
Acties:

• mayckelvz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo,

Voor het werk willen wij gaan onderzoeken om te gaan werken met een Mac systeem om grafisch te ontwerpen en om presentaties te gaan houden.
We willen:
- Brochures maken
- Presentaties
- Lay-out van MS office documenten professionaliseren
Kortom, in de Microsoft programma’s kun je simpel een leuk document opstellen. Nu is het de bedoeling om een professioneel document voor te leggen.

Welke software zouden we hiervoor het beste voor kunnen gebruiken?

(zelf heb ik nog nooit een Mac aangeraakt, ben er dus ook erg leek in)

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Mayckel

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10-2025

Bellerophon

Persona non grata

mayckelvz schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:33:
Hallo,

Voor het werk willen wij gaan onderzoeken om te gaan werken met een Mac systeem om grafisch te ontwerpen en om presentaties te gaan houden.
We willen:
- Brochures maken
- Presentaties
Kortom, in de Microsoft programma’s kun je simpel een leuk document opstellen. Nu is het de bedoeling om een professioneel document voor te leggen.

Mayckel
Trek even anders het Adobe blik open...

PSN: Bellerophon-

Verwijderd

mayckelvz schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:33:
Hallo,

We willen:
- Brochures maken
- Presentaties

Mayckel
- Adobe CS5 Design Premium (photoshop, indesign, illustrator)
- office 2011, of iWorks (naast je Adobe spul)

Het gereedschap van een timmerman is nooit beter dan zijn kennis over hoe met dat gereedschap om te gaan. Oftewel, los van de software heb je een grafisch vormgever nodig als je professioneel voor de dag wil komen.

• mayckelvz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11-2025
Waarom is CS5 voor PC anders dan voor Mac?
We willen in grondbeginselen een mooiere, vloeiendere opmaak hebben van onze documenten.
Waarom willen nagenoeg alle grafisch ontwerpers met Mac werken en niet met Windows.
CS5 en office zijn ook te krijgen voor PC.

(nogmaals, ik waardeer het enorm dat jullie mij hiermee willen helpen)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 11:24
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:44:
[...]

- Adobe CS5 Design Premium (photoshop, indesign, illustrator)
- office 2011, of iWorks (naast je Adobe spul)

Het gereedschap van een timmerman is nooit beter dan zijn kennis over hoe met dat gereedschap om te gaan. Oftewel, los van de software heb je een grafisch vormgever nodig als je professioneel voor de dag wil komen.
Om maar even in dezelfde sfeer te blijven. Het gaat erom wat voor gereedschap je gebruikt, niet in wat voor kist het wordt bewaard. Wanneer je werknemers gewend zijn aan windows en nu ineens met Adobe software moeten gaan werken, zou ik ze niet ook nog eens een Mac geven om aan te wennen. Je productiviteit gaat dan wel erg naar beneden.

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

mayckelvz schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:17:
Waarom is CS5 voor PC anders dan voor Mac?
We willen in grondbeginselen een mooiere, vloeiendere opmaak hebben van onze documenten.
Waarom willen nagenoeg alle grafisch ontwerpers met Mac werken en niet met Windows.
CS5 en office zijn ook te krijgen voor PC.

(nogmaals, ik waardeer het enorm dat jullie mij hiermee willen helpen)
CS5 zelf is niet zo heel veel anders dan op de PC.

Zoals hierboven al aangegeven:
Het gereedschap van een timmerman is nooit beter dan zijn kennis over hoe met dat gereedschap om te gaan.
Grafici werken vaak met Mac omdat dit in het verleden nogal de standaard was. Hedendag denk ik dat het zijn voorkeur heeft omdat het in het verleden succesvol is gebleken. Op Google kun je hier veel meer over vinden.

Ik stel voor dat je Google ook daadwerkelijk gebruikt, bovenstaande vragen zijn simpel te vinden!

• WillemsTM
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
CS5 voor de pc en mac verschelen eigenlijk niks. Mijn ervaring is dat de Adobe lijn beter draait op mijn MBP en iMac in vergelijking met pc's.
Office for mac of iWorks maakt in principe niet zoveel uit alleen dat je met iWorks heel soms wat compatibiliteit problemen qua opmaak krijgen. Ik vind zelf iWorks fijner dan Office for Mac maar ik denk dat dat meer een voorkeur is.

Verwijderd

Grafici werken op Mac omdat dit vroeger de standaard was (en nu nog is)
Vanuit school wordt bijna alles op mac gedaan, vroeger werd alles met mac gedaan, drukkerijen hebben vaak nog mac staan.
Dus alles van begin tot eind wordt op mac gedaan en geleerd.

Hun complete workflow is dus gebaseerd op de Mac, op dat systeem zullen ze dan ook het meest productief zijn. Op windows kunnen ze dezelfde dingen maken maar vooral voor het gevoel werkt het gewoon anders en zijn ze minder productief. Dit zijn dingen die heel moeilijk te meten zijn en daardoor is een extra investering ook moeilijk te rechtvaardigen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Presenteren doe je met Keynote, imho het mooiste stuk presentatiesoftware wat er is. Voor de rest heb je die Adobe pakketten en die zijn er zowel voor Windows als Mac, dus dat maakt echt geen knikker uit.

[ Voor 41% gewijzigd door sebastius op 01-12-2010 11:27 ]

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
De logica achter dit vraagstuk is mij even onduidelijk.

ik weet niet wat jullie core business is, maar misschien kun je dit gewoon beter uitbesteden aan een design
bureau dat corporate identity doet!

Verder vind ik dat word documenten en mooie opmaak niet echt samen gaan. Als je mooie documenten wilt maken, zul je toch moeten gaan kijken naar professionele opmaak met InDesign.

Om "mooie" Word documenten te maken, heb je echt geen Mac nodig. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door steffex op 01-12-2010 11:37 ]

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Persoonlijk kies ik voor de mac bij grafische software vanwege de stabiliteit.
de CS software doet bij beiden misschien het zelfde, maar onder de motorkap heb ik aan den lijve ondervonden dat windows het gewoon moeilijker heeft met het draaien van de suite dan een mac.

Maar is een persoonlijk iets!

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
steffex schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:33:
ik weet niet wat jullie core business is, maar misschien kun je dit gewoon beter uitbesteden aan een designbureau dat corporate identity doet!
Inderdaad.

Of huur een zelfstandige vormgever in. Je hebt er genoeg die zelf een Macbookje met de hele Adobe suite kunnen meenemen en daarmee een stuk productiever zijn dan een niet-graficus op een dikke Mac Pro. Bovendien zoeken veel van deze zzp-ers ook wat vastigheid omdat het de laatste jaren wat minder hard loopt in de grafische hoek. Dus als je een vast contract kunt bieden voor een paar dagen in de week zullen die voor een redelijk normaal uurloontje willen blijven hangen.

Bedenk daarnaast ook dat als je brochures als drukklare PDF wilt aanbieden aan drukkers, dat je dan redelijk betrouwbare proefprints moet kunnen maken. Vaak kan dit ook bij de drukker zelf, maar dan moet er wel telkens iemand met die proeven naar je toekomen voor beoordeling en akkoord. Als je binnen je eigen studio een kleurproefsysteem hebt zijn de foutjes die je er op het laatste moment nog uithaalt iets sneller bij te werken, zodat de planning niet in gevaar komt.

Om een workflow met kleurenmanagement goed kunnen configureren en gebruiken is wat ervaring nodig, of regelmatige begeleiding door een professional. Als je iemand inhuurt, aanneemt of intern opleidt, zorg dat die de basistechnieken van kleurenmanagement goed begrijpt (hoe Colorsync werkt, wat je wel/niet moet doen), en wat praktijkervaring heeft opgedaan (bv. met een kleurenmeter een profiel van de proefprinter terugkoppelen naar de printserver om de proefprints te certificeren).

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Mac is van origine het design-platform, voornamelijk doordat het vroeger het enige platform was met fatsoenlijk font- en color management. Tegenwoordig is dat onder Windows wel iets verbetert, maar Mac blijft hier heer en meester in.

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat Adobe software, zeker nu CS5 weer 100% cocoa-based is, onder OS X lekkerder en sneller draait. Op Windows heeft het altijd aangevoeld als een ietwat logge port.

Maar goed, je hebt het over het opmaken van wat document-templates, dus heel erg boeiend zijn die argumenten niet. Belangrijker is, zoals al een aantal maal gezegd, kennis van design en opmaak. Het is niet dat je op een Mac ineens mooiere dingen maakt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 01-12-2010 14:03 ]

Pagina: 1