Wifi + Voip - wegvallende gesprekken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Een klant van mij is sinds kort overgegaan naar voip en maakt gebruik van een combinatie van vaste toestellen en een drietal HTC Legends met daarop 3CX software om met voip te kunnen bellen.

Het bellen met de vaste toestellen gaat zonder problemen, en ook het bellen via de HTC Legends gaat inmiddels prima (na een aantal wifi problemen opgelost te hebben in hun metaal productiehal, iets met een laser). Echter valt de verbinding bij de HTC Legends weg zodra er een 2e gesprek binnenkomt in het netwerk.

Voorbeeld:
Medewerker 1 belt met zijn HTC Legend (via de 3cx software) naar een klant.
Op een vast toestel komt een 2e lijn binnen bij medewerker en pakt hem op.
Het telefoongesprek van medewerker 1 wordt verbroken.

Router: Draytek Vigor 2820n.
Mobiele telefoons: HTC Legend (model van 2009).
Software: 3CX Softphones

Hoewel wij een vrij identieke omgeving hebben (zelfde router, alleen blackberry's ipv htc's) kan ik het probleem hier niet reproduceren. We hebben ook andere softphone software geprobeerd (ivm andere problemen), maar die software was of instabiel of werkte niet naar behoren.

Nu weet ik zelf niet goed waar het probleem zich nu moet bevinden.
Op de router heb ik alle mogelijke wifi instellingen aangepast/veranderd en/of gewijzigd maar dat mocht niet baten (wpa1/wpa2, ander kanaal, 16db antenne geplaatst (ivm laser) etc.)

Heeft iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken? Is het een probleem met de router, de telefoons, de software?

Op de 3cx software wordt gebruikt gemaakt van een STUN(ICE) server van 3cx zelf. Ook heb ik google en andere fora geraadpleegd, een identiek probleem kom ik echter niet tegen of ik zoek verkeerd.

#hidw