Laatst heb ik uit nood een ander moederbord moeten kopen om mijn computer weer werkende te krijgen, dit resulteerde in de volgende set:
Intel Q9400 (4*2.66 GHz / 6MB)
Asrock G31M-VS2 (G31 chipset, ICH7 SB)
2*1GB PC6400 Kingston
XFX nVidia 260GTX-216
ASUS A-45GA 450W voeding
Dit draait stabiel (gelukkig, daar had ik veel problemen mee), maar het komt net iets te kort bij games (BF:BC2, CoD:BO). Ik heb het sterke vermoeden dat de CPU de bottleneck is, en zou heb graag willen overclocken om deze set nog net even wat langer mee te laten gaan.
Overclocken lukt echter niet! Ik vermoed dat het niet-kunnen overclocken geheel te wijten is aan het goedkope moederbord.
Ik ben dus op zoek naar een goed doch betaalbaar S775 moederbord om de boel te overclocken, en eventueel de optie om SLI te draaien open houden. Met een budget van ongeveer 60 euro kwam ik op deze twee opties uit:
Asus P5QD Turbo: met Intel P45 en ICH10R chipset
Pro:
- Relatief nieuw bord (augustus 2009)
- 1600 MHz FSB, DDR2-1300/1200 supported
- Turbo betekent dat het een overclock bord is, er is rekening mee gehouden.
Con:
- VIA audio chip
- Geen SLI
- Geen paralelle poort (ook geen header op moederbord zo te zien)
Asus P5N-D: met nVidia nForce 750i SLI chipset.
Pro:
- SLI
- Realtek ALC883 audio
- Paralelle poort
Con:
- Relatief 'oud' bord (kwam in feb 2008 in de PW), dus bijvoorbeeld geen 1600 MHz FSB support
- Max PC6400 geheugen support
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de PQ5D Turbo, de P5N-D lijkt mij een stuk ouder, en daarom veel minder 'headroom' om lekker te kunnen overclocken.
Eventuele upgrades voor later zijn nog 2*1 GB ram extra, eventueel een tweede 260GTX in SLI (of als dat niet kan een andere videokaart), maar de bedoeling is dat mijn setup met zo min mogelijk kosten de twee bovenstaande games nog even goed trekt (ook straks op 1920*1080). Een Core i5 upgradeset kost tegenwoordig ook niet zo heel veel meer, maar ik wil liever deze set nog even gebruiken, en dan over een jaar (of twee) een heel nieuw systeem kopen.
Intel Q9400 (4*2.66 GHz / 6MB)
Asrock G31M-VS2 (G31 chipset, ICH7 SB)
2*1GB PC6400 Kingston
XFX nVidia 260GTX-216
ASUS A-45GA 450W voeding
Dit draait stabiel (gelukkig, daar had ik veel problemen mee), maar het komt net iets te kort bij games (BF:BC2, CoD:BO). Ik heb het sterke vermoeden dat de CPU de bottleneck is, en zou heb graag willen overclocken om deze set nog net even wat langer mee te laten gaan.
Overclocken lukt echter niet! Ik vermoed dat het niet-kunnen overclocken geheel te wijten is aan het goedkope moederbord.
Ik ben dus op zoek naar een goed doch betaalbaar S775 moederbord om de boel te overclocken, en eventueel de optie om SLI te draaien open houden. Met een budget van ongeveer 60 euro kwam ik op deze twee opties uit:
Asus P5QD Turbo: met Intel P45 en ICH10R chipset
Pro:
- Relatief nieuw bord (augustus 2009)
- 1600 MHz FSB, DDR2-1300/1200 supported
- Turbo betekent dat het een overclock bord is, er is rekening mee gehouden.
Con:
- VIA audio chip
- Geen SLI
- Geen paralelle poort (ook geen header op moederbord zo te zien)
Asus P5N-D: met nVidia nForce 750i SLI chipset.
Pro:
- SLI
- Realtek ALC883 audio
- Paralelle poort
Con:
- Relatief 'oud' bord (kwam in feb 2008 in de PW), dus bijvoorbeeld geen 1600 MHz FSB support
- Max PC6400 geheugen support
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de PQ5D Turbo, de P5N-D lijkt mij een stuk ouder, en daarom veel minder 'headroom' om lekker te kunnen overclocken.
Eventuele upgrades voor later zijn nog 2*1 GB ram extra, eventueel een tweede 260GTX in SLI (of als dat niet kan een andere videokaart), maar de bedoeling is dat mijn setup met zo min mogelijk kosten de twee bovenstaande games nog even goed trekt (ook straks op 1920*1080). Een Core i5 upgradeset kost tegenwoordig ook niet zo heel veel meer, maar ik wil liever deze set nog even gebruiken, en dan over een jaar (of twee) een heel nieuw systeem kopen.
[ Voor 11% gewijzigd door EMP op 30-11-2010 22:40 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.