Toon posts:

MBP 13" met extern scherm of alleen MBP 15" kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag lieve Tweakerts.. (of wat dan ook) :D

Vorige week is mijn wel geliefde MacBook Pro (early '08) moeilijk gaan doen en is het scherm overleden. Nu ben ik dus gedwongen een nieuwe Mac te kopen maar ik zit constant te dubben welke ik zal kopen. Ook al ben ik ondertussen 2 jaar Mac gebruiker ik ga toch even naar jullie mening vragen.
Vooraf gezegd; Ik reis 'veel' dus mobiliteit is een pré.
Waar ga ik de machine zoal voor gebruiken? - Het is de bedoeling dat ik de machine voornamelijk voor school ga gebruiken (Lees: Code rammen, hier en daar wat Photoshop en Flash, text verwerken en een klein beetje fotobewerking (dit doe ik thuis wel veel) )
Goed, ik heb voor mezelf de volgende 2 Machine's samengesteld en graag zou ik horen wat jullie denken wat het beste voor mij is.
Een 13" MacBook Pro + extern scherm voor thuis - met de volgende specs;
Processor: Intel Core 2 Duo 2.66 Ghz
Geheugen: 8GB geheugen
Harde Schijf: 320GB 5400RPM Schijf
-----------------------------------------------------------------------
Een 15" MacBook Pro zonder extern scherm met de volgende specs;
Processor: Intel Core i5 2.4 Ghz
Geheugen: 8GB geheugen
Harde Schijf: 320GB 5400RPM Schijf
Beeldscherm: Hi-Res Glossy Widescreen Display
-----------------------------------------------------------------------
Zing het maar, ik ben benieuwd, zelf twijfel ik nog aardig. :>

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 14:57
Eerlijk gezegd lijkt me dit een heel erg persoonlijke keuze :o. Ik ben voor de 15" gegaan omdat die ook perfect draagbaar en handzaam is. Past in vrijwel elke fatsoenlijke tas en is niet te zwaar :). 13" vond ik zelf te klein !

gewoon nee.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:27
Lekker de 15 inch nemen ;p. Coden op een klein scherm werkt voor geen meter ..

En een scherm kan je later altijd nog erbij kopen ;), heel die MacBook vervangen gaat niet werken ;p.

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Ga voor de 15 inch. Zoals Sander al aangeeft kan je dat externe scherm altijd nog aanschaffen. het code rammen zal je waarschijnlijk niet alleen thuis doen op het externe scherm.

Persoonlijk ben ik een voorstander voor de 13 inch MBP maar ik studeer inmiddels niet meer. Thuis kruip ik lekker achter de desktop en op het werk staat er een Windows bakje te ratelen. maar als ik jou voorkeuren zo lees doe jij meer met een MBP dan ik en is een 15 inch waarschijnlijk verstandiger.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik weet denk ik voldoende. Ik moet zeggen dat dit het enige forum is wat zegt dat ik voor de 15" zou moeten gaan. Maar, ik heb voor mezelf de keuze gemaakt. Bedankt voor de input! :]

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 13:38
Ik kan het bevestigen: coden op de 13" is vervelend. Je moet heel de tijd scrollen... Photoshop op de 13" is soms ook vervelend. Mijn volgende MBP wordt ook een 15" model.
Kijk ook eens of het appart (in een willekeurige webshop) kopen van een harde schijf niet goedkoper uitkomt dan eentje bij Apple te bestellen. Ik heb appart een 500GB hdd gekocht voor in m'n Macbook, en daar heb ik nog steeds geen spijt van gehad...

Verwijderd

Topicstarter
NjitsSs; Thuis heb ik een extern scherm om op de coden. 't Is puur en alleen een paar uurtjes per dag op school dat ik op de 13" moet werken.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Voorkeurs kwestie. Als jij een 13" wilt moet je een 13" nemen... En waarom bij de 15" een "High-res" scherm? Je hebt al meer pixels en oppervlakte dan op de 13". Kan je die upgrade van 1xx euro niet laten vallen en investeren in een extern scherm? Voor iets meer dan 100 euro heb je al een "basis" 22" scherm met 1680x1050 resolutie (voor iets meer een 1080P scherm 22")

Maar je hebt nu al een 15" MBP'08, vraag je zelf eens af:

1. Is deze "mobiel genoeg"
2. Is het scherm groot genoeg/te groot/te klein/precies goed/etc.
3. Wil ik kleiner??

Mijn ervaring is dat als je de luxe van beter gewend bent het een hele domper is om naar minder te gaan (15" > 13" dit geval). En de 13" is 2,04kg vs de 15" van 2,54 kg ... (kleine 500gram verschil!!!!!) wat ook te overzien is.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb voor mezelf de beslissing gemaakt. Bedankt voor alle input! :]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

en welke?

Verwijderd

Topicstarter
't Wordt een 13" MBP 2.6 Ghz, 8GB, 500GB 7200RPM :]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Met extern scherm dan dus? Aangezien 1280/800 niet echt een relaxte design&development-resolutie is.

[ Voor 59% gewijzigd door Bosmonster op 07-12-2010 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met extern scherm, ja. :) En voor onderweg is de 13" lekker mobiel.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 16:31
Vorige week is mijn wel geliefde MacBook Pro (early '08) moeilijk gaan doen en is het scherm overleden
Ik denk eerder dat je macbook pro nog onder de coulance regeling valt.
Zeker als het er eentje is met een GT8600.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

ik denk dat je uiteindelijk toch wel een extern schem wilt als je thuis werkt. Of je nu de 13" of 15" kiest. Zelf zou ik voor de 13" gaan, scherm is groot genoeg.

Waarom wil je BTW 8GB RAM hebben? Je doet toch geen videobewerking? Als ik het zo lees heb je aan 4GB ook wel genoeg.

• Denimco
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Voor welke extern beeldscherm ga je?

Ik zat namelijk ook te twijfelen tussen de 13" en de 15", maar voor mij was de enige reden om voor de 15" te gaan omdat de 13" voor thuisgebruik wel erg klein is. Aangezien ik nu een 18" heb.

Maar dankzij dit topic heb ik het idee overgenomen om een 13" te kopen met een extern beeldscherm. Dus ben ik erg nieuwsgierig voor welk beeldscherm jij ga.

Verwijderd

Topicstarter
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:05:
[...]

Ik denk eerder dat je macbook pro nog onder de coulance regeling valt.
Zeker als het er eentje is met een GT8600.
Helaas, ik heb de laptop bij meerdere Apple-boeren laten testen, en het is niet de videokaart die de geest heeft gegeven. Anders had ik 'm wel opgestuurd,
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:27:
ik denk dat je uiteindelijk toch wel een extern schem wilt als je thuis werkt. Of je nu de 13" of 15" kiest. Zelf zou ik voor de 13" gaan, scherm is groot genoeg.

Waarom wil je BTW 8GB RAM hebben? Je doet toch geen videobewerking? Als ik het zo lees heb je aan 4GB ook wel genoeg.
8GB RAM, wil ik gewoon voor het 't dat ie wat future-proof is en ik zal hier en daar ook nog wel 'ns een machine virtualiseren. ;)

------

@Devicto; Scherm ben ik nog niet helemaal over uit. Ik zit te denken over de Hewlett-Packard LP2475w :]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2010 21:29 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 16:31
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:26:
Helaas, ik heb de laptop bij meerdere Apple-boeren laten testen, en het is niet de videokaart die de geest heeft gegeven. Anders had ik 'm wel opgestuurd,
Ohh sorry, balen voor je.
Zelf heb ik een 15" genomen om het draaien met 4 decks te vergemakkelijken. Maar daar gebruik je hem niet voor.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

Topicstarter
Haha, geeft niet. 't Is een machine, kan altijd kapot. Baal er niet minder om, moet ik wel zeggen. ;)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Ik kan je keus toejuichen, heb zelf 13" + 23" ACD I-DE-A-LE combinatie. Als ik naar school ga om te internetten, notities te maken, verslagen uittypen is het heerlijk mobiel en als ik thuis spreadsheets moet bekijken heb ik daar een zee van ruimte + dat 2 schermen dan altijd makkelijker werkt dan een grote, je kunt makkelijk iets op het ene scherm open laten staan en op je andere scherm je werk doen.

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf ook wel dat ik er blij mee zal zijn. Volgende week maar even een forse bestelling doen! :D
Pagina: 1