10 connector pinnen in sitecom gaming router

Pagina: 1
Acties:

• XtremeFast93
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-02 18:02
Hoi medetweakeraars,

ik heb al een tijdje de sitecom gaming router I, echter word deze aardig warm (bekend probleem bij veel mensen). Nou had ik het idee om er actieve koeling op te zetten. Nadat ik hem dus had opengeschroefd zag ik een 10pin connector erop zitten en vroeg mij nou af of ik daar mijn fan niet op aan kon sluiten? Zo ja, wat voor fan moet daar dan op? Of zo nee, waar dienen die 10 pinnen dan voor?
Hier een plaatje van hoe ze er dus uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.basicmicro.com/assets/images/10pin_header.jpg
Zijn er misschien mensen die er ook al ervaring mee hebben om actieve koeling op hun router te monteren?

Gegroet,
XtremeFast

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:00
Waarschijnlijk gebruikt als debug port, of om te router te programmeren.

https://f1nerd.nl

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:37
Denk toch dat je bij het voedinggedeelte van de router moet gaan kijken of je je fan daar nergens kan vastsolderen al dan niet met een weerstand erbij:)

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:18
meestal is het inderdaad mogelijk om via de poort firmware in de router te flashen,
dit wordt eigenlijk alleen gebruikt als de bestaande firmware zeer zwaar beschadigt is.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarschijnlijk een of andere databus, waarom denk je dat er voldoende spanning op staat om een fan te laten draaien? En waarom denk je dat deze genoeg stroom kan leveren?

• XtremeFast93
Bedankt voor de reacties, het is me dus duidelijk dat het geen standaard fan aansluiting is. De adapter voor de router zegt als output 12V - 1A, dat zou dus voldoende moeten zijn voor een fan. En zoals hierboven door stef_venner is vermeld denk ik dat dat de oplossing dan gaat worden, gewoon op het voedingsgedeelte met een eventuele weerstand :)

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:37
Als er al 12V ingaat zou je in principe de fan aan kunnen sluiten.
Maar ik zou de fan op 7V laten draaien, dit vanwege het geluid.
Kijk ook even of er ook aanvoer en afvoer van lucht is en hoe je de fan gaat plaatsen!.

• XtremeFast93
Mijn plan was om een gat van 80mm in de bovenkant van de behuizing te maken en daar een fan op te monteren die de lucht eruit zuigt, dit lijkt me ook het meest logische aangezien warme lucht opstijgt.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26

Emiel1984

Made in NL

XtremeFast93 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:43:
Bedankt voor de reacties, het is me dus duidelijk dat het geen standaard fan aansluiting is. De adapter voor de router zegt als output 12V - 1A, dat zou dus voldoende moeten zijn voor een fan. En zoals hierboven door stef_venner is vermeld denk ik dat dat de oplossing dan gaat worden, gewoon op het voedingsgedeelte met een eventuele weerstand :)
Lijkt mij sterk dat de router zelf 12V*1A (12Watt) verbruikt maar mijn ervaring is dat een adapter een stuk langer mee gaat als je de regel aanhoud "Maximaal afgenomen vermogen is 'de helft van het maximaal aangeven vermogen' ". Dus vraag niet meer dan 500mA totaal is mijn advies. Controleer dus met de gekozen weerstand+fan en het verbruik van de router zelf of je daar niet (al te ver) overheen gaat.

Waarom wil je er eigenlijk een actieve koeling op zetten ? Ervaar je problemen met de router, zo ja welke ?

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 30-11-2010 20:56 ]

[LTS][MTS][HTS]

• XtremeFast93
Oke, bedankt voor de tip! :)

EDIT: ik ervaar de problemen dat hij af en toe wel eens disconnect, ook heb ik van vele mensen gehoord dat hij binnen een jaar overlijd door hitte problemen. Ook wordt de ondergrond erg warm en wil dus ook voorkomen dat er brand door ontstaat. Mijn laatste ding is dat uit praktijk ook altijd wel blijkt dat bijvoorbeeld een cpu die op minder hoge temperatuur heeft gedraaid langer mee gaat dan een cpu die op hogere temperatuur zijn werkt altijd heeft gedaan en waardoor hij dus ook stabieler zou moeten zijn als de temperatuur lager is (kan mijn hand geen 2 seconden op dat koelblokje houden dat erop zit).

[ Voor 91% gewijzigd door XtremeFast93 op 30-11-2010 20:59 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Anders kan je altijd nog een andere adapter halen :)

Routers zijn vaak wel voorzien van standaard pluggen. Met 3A zijn al te koop voor 6 euro.
Pagina: 1