Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Beste lezer van mijn vraag O-)

Ik kwam onlangs achter iets vreemds toen ik CPUZ startte. Ik heb 4 GB OCZ3P13331G (2 kits van 2 GB) Kortom identieke geheugen modules. Het is echter zo dat CPUZ ze met verschillende types aangeeft. Ik heb ook het idee dat de geheugen modules op dit moment niet op hun bedoelde snelheid draaien. De CPU draait volgens mij wel OK.

Helaas, ik heb echt 0 verstand van deze specifieke settings van mijn moederbordt dus hoop ik dat hier iemand is die mij gerust kan stellen met een mooie set instellingen.

Ik weet dat het misschien een trial en error proces is en dat met name het voltage van mijn modules misschien even testen zal worden maar ook hier heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen zonder dat ik het zooitje in de fik laat vliegen :P

Een mededeling, Ik weet dat ik waarschijnlijk kan overklokken maar ik wil dit liever niet. Ik ben dus op zoek naar de instellingen waarop alle componenten op standaard (maar wel zoals gespecificeerd) "snelheden" draaien. Ik heb mij ooit laten adviseren dat het geheugen dat ik nu heb goed zou aansluiten bij mijn CPU. Ik las ergens dat dit misschien niet zo is vanwege het hoge voltage dat het nodig heeft, als dit het geval is zou ik graag een "optimale" instelling willen.

Als eerste, alle infromatie die ik verzameld heb:

1) Informatie fabrikant: OCZ DDR3 PC3-10666 PLATINUM EDITION

2) Informatie fabrikant met instellingen 4 GB: 4GB 1333 Platinum
Helaas is dit of een oudere bios of een ander moederbord want ik heb meer instellingen en sommige waardes zijn bij mij anders.

3) CPUZ screenshots
plaatjes bestaan niet meer op server

4)Bios Settings (op dit moment allemaal op Auto)
Plaatjes bestaan niet meer op server

5)Verhaal Anandtech dat alle bios settings beschrijft:
ASUS P5E3 Deluxe Overclocking: DDR3 Takes Front Stage

6)Last but not least, de volledige output van CPUZ in html:
Plaatje bestaat niet meer op server.

Graag zou ik van al mijn bios instellingen de goede waardes krijgen. Blijkbaar wanneer ik alles op AUTO zet zijn deze niet optimaal.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp :D

[ Voor 21% gewijzigd door Ryan1981 op 09-11-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
als je 1066 ram hebt draait het gewoon goed, 1066/2=533 Mhz (met dual channel noemen ze het dan 1066)

edit: heb het nog eens bekeken en de 1 is pc8500, dat staat geloof ik ook voor 533 Mhz. Over het algemeen ga je trouwens (bijna) niks merken van geheugen wat sneller draait dan je fsb. Je zou het bij wijze van spreken op 333 kunnen zetten. En het zijn niet dezelfde setjes blijkbaar.

[ Voor 60% gewijzigd door haarbal op 30-11-2010 22:53 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Haarbal,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben blij te horen dat ze waarschijnlijk wel op de goede frequentie draaien.

Wat betrefd dezelfde setjes, is het partnumber niet bepalend? Alle 4 de modules hebben exact hetzelfde part number.

Ik zou ook idd niet weten of de snelheidwinst merkbaar is. Ik vroeg me alleen af of het geheugen nu (theoretish) niet een bottleneck voor de CPU doorvoer is ofzo? Of zouden beide nu netjes op elkaar afgestemd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Nee, geen bottleneck, je geheugen draait al harder dan je processor (met de fsb dus) kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ok thanks :D Wat mij betrefd is mijn vraag beantwoord dan. Blijft wel vaag dat hij de een als 10700 ziet en de ander als 8500. Ik las ergens dat dit misschien opgelost kan worden door CMOS te clearen ofzo. Ga dat misschien een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik het zo bekijk heb je gewoon 2 sets van 2GB geheugen (4x1GB) waarvan set 1 PC8500 en set 2 PC10700 is. Gewoon op de langzaamste set laten draaien en geen probleem. Misschien als het leuke OC modules zijn krijg je ze stabiel op 10700 maar dat snelheidsverschil is IRL te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ok, ben daar wel een beetje teleurgesteld in, ik was in de veronderstelling dat ik 4 identieke modules had aangeschaft. Ik heb 2 kits aangeschaft: 2GB (2x1024MB) D/C Kit PN - OCZ3P13332GK en ik mag er toch wel vanuit gaan dat deze niet opeens veranderen van specificatie? Ben ik opgelicht door OCZ?

Ik heb net even een foto gemaakt van de verpakking met typenummers enzo, volgens mij identiek. De informatie in de verpakking is een beetje anders, er zit een behoorlijke periode tussen aanschaf, maar het typenummer en de globale text is gelijk.

Link naar leesbare resolutie foto

Dit kan toch geen verschillend geheugen zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door Ryan1981 op 01-12-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Als je je partnr in google gooit zie kom je vrij snel bij de ocz site. Die zegt dat je ze op 667 Mhz op 7-7-7-20 timings kan draaien. Echter, dit is wel op 1.8V. Nieuwe intel processors kunnen daar niet meer tegen omdat ze een onboard memory controller hebben. Die mogen maximaal op 1.65V lopen.
Jij zit nog op de oude architectuur dus kan je dit op zich gerust 1.8V draaien. Waarschijnlijk zullen ze op 1.6V allebei wel 667Mhz kunnen met relaxte timings. Je gaat er in de praktijk alleen niks van merken en misschien is je geheugen eerder stuk.

Het is wel raar dat in de spd op het ene setje niks staat met 667Mhz. terwijl er in de part nr 1333 (667x2) staat. Misschien staan er nog wat timings in die cpuz niet uitleest ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Haarbal,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik had idd gegoogled en de link staat in mijn startpost. Ik ben dus nog niet gek geworden en er is idd iets vreemds aan de hand lol.

Wat mij betrefd is mijn vraag volledig beantwoord en ik heb hetzelfde op het OCZ forum gesteld om er achter te komen waarom de frequentie anders is.

Natuurlijk, als iemand weet waarom de timings anders zijn in auto mode hoor ik dat graag :D

Wat een sneeuw zeg trouwens, file!
Pagina: 1