Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inschatten tijd en niveau voor schrijven kalenderapplicatie

Pagina: 1
Acties:

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Mij is gevraagd de mogelijkheid te bekijken tot het bouwen van een eigen kalenderapplicatie voor een mobiele applicatie die net als computers met outlook kan synchroniseren met een exchange (2003) server via wifi. En hierbij de kleuren van de categorieen (niet de kalenders) behoud.

Nu ben ik al een tijdje aan het bekijken wat zo'n programma moet kunnen en wat er eigenlijk verkrijgbaar is aan (open source) broncode. Maar de code die ik kan vinden is dusdanig gecompliceerd dat ik bang ben dat een dergelijke app schrijven veel meer werk is dan 1 persoon zonder ervaring in synchronisatie (en servers) enigzins acceptabel snel kan schrijven.

Nodig is:
  • Synchronisatie met server: Authenticatie (methode onbekend); Ophalen lijst in een formaat dat Exchange levert; Updaten afspraken server naar aanpassingen
  • Weergeven lijst vandaag/week/maand: Tonen van de afspraken
  • Aanpassen afspraken: Bijwerken teksten en kleur (categorie)
Oftewel, het programma hoeft niet eens heel veel te kunnen. Nu heb ik dus bijvoorbeeld de broncode van Sunbird gedownload, maar aan de hand hiervan word ik eerder ontmoedigt hier mee te beginnen dan dat het helpt. Kan iemand me inzicht geven in de hoeveelheid werk het daadwerkelijk is en het vereiste niveau voor iemand zich hier aan moet wagen?

Het kalenderprogramma zelf is overigens niet eens echt het probleem. In Android zou ik met java in een redelijke tijd een lijstje weer kunnen geven als ik het maar eens van de server heb gehaald. De synchronisatie is voor mij een onduidelijk punt.

[ Voor 8% gewijzigd door RwD op 30-11-2010 20:15 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je echt met exchange wilt gaan synchroniseren dan wens ik je veel succes. Als exchange goed gebruikt wordt dan mag je rekening gaan houden met dat na de laatste synchro iemand anders iets in jouw agenda "gedumpt" heeft, waardoor je eerst mag gaan kijken of de ruimte wel beschikbaar is.
Gooi er een paar groepskalenders bij en je hebt helemaal feest.

Simpel gezegd kan je het grootste gedeelte afhandelen via ical ( ik heb even geen idee of dat ook tags / kleuren ondersteunt ).
Is het niet een veel simpeler idee om gewoon OWA aan te knallen op de server en dan gewoon een browservenster te openen met daarin mobile OWA ( wat ik ervan gehoord heb is dat tegenwoordig gewoon goed )

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Ik denk dat je het beste kunt gaan kijken naar ActiveSync - http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms834164.aspx.

If it isn't broken, fix it until it is..

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Wow, die laatste link is echt wel heel erg duidelijk! Aan de hand daarvan kan ik heel goed schatten hoeveel tijd het kost. Zo te zien gaat het waarschijnlijk veel te duur worden om te maken.

OWA is ook een goede alhoewel de interface dan hopelijk zwaar aanpasbaar is gezien het mobiel moet kunnen.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Zo te zien gaat het waarschijnlijk veel te duur worden om te maken.
Iedereen die denkt dat een non-triviale applicatie binnen een maandje voor een habbekrats te bouwen is, is naïef.

Vertel je baas maar: Je kunt het goed, goedkoop en snel krijgen. Kies er twee.

Goed / snel: Huur een extern bedrijf in
Goed / goedkoop: Krijg er een half jaar voor, zo niet langer afhankelijk van je kennis / ervaring
Snel / goedkoop: Stuur het naar een lage-lonenland.

Verwijderd

YopY schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:21:
Snel / goedkoop: Stuur het naar een lage-lonenland.
Waarbij je het risico loopt dat je onbegrijpelijke code terug krijgt die niet goed te onderhouden is.

• Silentuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 12:36

Silentuz

-_-

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:31:
[...]

Waarbij je het risico loopt dat je onbegrijpelijke code terug krijgt die niet goed te onderhouden is.
dat is toch het resultaat van (snel && goedkoop && !goed) ?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 13:01
Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld Google calendar te gebruiken en daar je mobiele applicatie tegenaan te programmeren met de API. http://code.google.com/apis/calendar/

Dan heb je vrijwel alle mobile devices, delen van calendars, een interface en daarnaast vrij veel mogelijkheden om de agenda's aan te passen cq. te verwerken in je eigen applicatie.

[edit]Oja: Let please op tijdszones, zo irritant die dingen als je daar geen rekening mee houdt!

[ Voor 12% gewijzigd door djluc op 01-12-2010 22:32 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een goede maatstaaf is nog altijd: als je geen idee hebt waar je zou moeten beginnen, dan kun je er beter niet aan beginnen. :) Ik bedoel: het is niet alsof je een specifieke vraag stelt hier, je wil weten hoeveel tijd het kost en hoe moeilijk het is. Als je dat niet kan inschatten, dan moet je de opdracht niet aannemen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:17
NMe schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:38:
Als je dat niet kan inschatten, dan moet je de opdracht niet aannemen.
En leer je er ook nooit iets bij. Spannend.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:25
farlane schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:26:
[...]

Je kan ook een dergelijk project doen als hobby al dan niet in FOSS-vorm, zonder deadlines, zonder dat er iemand schade oploopt als 't niet (op tijd) lukt. Ik kan me voorstellen dat je je data niet bij google wil stallen, en mocht je 't dan toch zelf willen doen zou ik 't wel in stapjes doen. Dus eerst gewoon webbased een agenda voor 1 gebruiker. Daarna plannen voor meerdere gebruikers inbouwen, en daarna pas synchronisatie met verschillende media inbouwen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:14

ZaZ

Tweakers abonnee

[...]

Kan me wel in beide punten vinden.
Ligt echt een beetje aan je ervaring denk ik.
Soms zie je een hobbybob die voor een bedrijf een klus aanneemt en dat je denkt van "die had ie niet aan moeten nemen", maar tegelijkertijd is dat natuurlijk ook de verantwoordelijkheid voor dat bedrijf.
Aan de andere kant moet je soms ook gewoon in het diepe duiken.
Zo hadden wij een jaartje terug (kleine club) de situatie dat de klant zei "is wel data migratie nodig, maar we bieden een corba interface aan"
wij weer zo van "geen probleem" maar niemand had ervaring met corba.
Zelf altijd zien langskomen in mijn delphi tijd en ongeveer-weten-wat-het-is, maar op een of andere manier nooit echt mee gestoeid.
Nou dan krijg je ineens een deadline en een zooi corrupte idl's en de boodschap "zoek-ut-uit"

Great fun en zo komt er weer iets op je lijstje waar je ervaring mee hebt.
Maar je hebt denk ik wel ervaring nodig met in het diepe duiken als je begrijpt wat ik bedoel.
Weten hoe je om moet gaan met situaties waarin je niet precies weet hoe mee om te gaan.

Lekker op de bank

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Bijleren is prima maar ook dan moet je een inschatting maken van wat je weet en kan en op basis daarvan heb je een insteek waarop je verder kunt borduren. Als je echt totaal geen idee hebt hoe je iets aan moet pakken of hoe lang het gaat duren, dan moet je niet domweg in de baas of klant z'n tijd weg gaan hacken. Eerst de goede vragen stellen, dan de goede antwoorden erop verzinnen en dan pas het geheel uitvoeren. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:17
NMe schreef op donderdag 02 december 2010 @ 01:58:
Als je echt totaal geen idee hebt hoe je iets aan moet pakken of hoe lang het gaat duren, dan moet je niet domweg in de baas of klant z'n tijd weg gaan hacken
Da's ook weer waar, mijn punt gaat alleen op als je iig een redelijk beeld hebt van de complexiteit.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1