Random crahshes Asus m2n32-sli deluxe wifi-edition

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een setje overgenomen van een medetweaker en heb de onderdelen daarvan gemixed met onderdelen van mijn pc. Het probleem is dat, na installatie van windows 7, de pc steevast na het opstarten even draait (varieert van 1 tot 5 min.) en dan uitgaat.

Ik heb in windows al aangegeven dat de pc niet automatisch uitgaat/opnieuw opstart maar dat ik een foutmelding wil zien; die krijg ik niet.

In veilige modus lijkt de pc wel stabiel, heb in ieder geval nog niet gehad dat hij daarin uitgevallen is, ik heb het geheugen getest met memtest (waarbij de PC ook niet uitvalt) en beide bankjes komen zonder errors door de testen heen. Heb beide bankjes getest voor minstens 8 uur.

De harde schijf lijkt in orde (HDtune, accestimes en schrijfsnelheden zijn goed, SMART status ook).

De pc bestaat uit:

Asus m2n32-SLI deluxe WIFI edition (Bios 2207)
AMD Phenom X4 9950BE (Black edition maar is niet overgeklokt)
Gainward 7950TG (PCI-E)
4GB kingston valuram DDRII-800, 2x2 GB.
WD raptor 74GB (SATA)
Chieftec voeding (2-3 jaar oud) van 450W.

En draait op Windows 7 ultimate 64 bit.

Voordat ik het setje overkocht draaide de PC in dezelfde opstelling, zij het met een ASROCK moederbord en een PATA schijf. Ik heb de BIOS van het moederbord ge-update naar 2207, omdat hij anders de quadcore phenom niet herkent. In eerste instantie had ik de nieuwste BIOS gedownloade (5007 geloof ik) maar daarbij had ik ook deze uitvalverschijnselen. Ik heb toen versie 2207 erop gezet.

Alle drivers zijn overigens geïnstalleerd. Voor het Asus moederbord had ik moeite om de drivers voor Win 7 te vinden, maar na enig gezoek toch gelukt. De drivers heb ik geïnstalleerd in veilige modus omdat de pc niet lang genoeg aanblijft anders.

De temperaturen zijn prima; als de pc is uitgevallen en ik 'm direct weer aanzet zie ik in de bios dat de CPU zo'n 35-40 graden is. Lijkt me prima dus.

Is er iemand die een idee heeft waar ik dit probleem moet zoeken? Voornamelijk omdat de pc an sich wel stabiel lijkt (Memtest geen uitval, veilige modus ook niet).

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Zelf ook dat moederbord gehad en volgens mij moet je even handmatig het DDR2 voltage op 1.95 of 2V zetten.
Staat me iets van bij dat ik soortgelijke problemen had, maar dan met Corsair ram en het toen zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Kun je ook onderbouwen waarom ik het voltage op mijn geheugen zou verhogen? Een verhoging van 0.15V is best veel op een schaal van 0 tot 2. Met andere woorden: ik ben bang dat ik mijn geheugen naar de eeuwige jachtvelden help ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• good4u
Je kunt ook je geheugen handmatig op 667MHz zetten, voltage op auto en kijken wat hij dan doet als je het safe wil spelen.
Draait het spul dan wel stabiel, dan kun je 800MHz instellen en steeds het voltage iets verhogen.
Het volgende komt van de Kinston site "Single Power Supply of +1.8V (+/- .1V)".
Op de site komt ook maar 1 type (nonECC) geheugen te voorschijn als je zoekt op jouw moederbord.
Zie de site klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dat is wel een goed idee. Ik zal vanavond eens kijken of dat iets oplost. Blijft vreemd dat hij in Veilige modus niet crasht, daar wordt het geheugen toch ook gebruikt? Overigens is de set die ze aangeven op de kingston site volgens mij precies de set die ik erin heb zitten, dus dat zou goed moeten komen. Ook dat zal ik vanavond even nakijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Pixeltje op 01-12-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb in de bios het geheugen ingesteld op 667MHz, maar dat geeft geen verschil. Heb met allerlei opties van het geheugen gespeeld (ganged/unganged etc) maar niets lijkt te helpen. Ben nu aan het booten met een oude PATA schijf met XP erop, kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Wellicht is de raptor toch aan zijn einde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• good4u
Wazig probleem man!
Het lijkt er dus op dat zodra hij een "normale" windows boot doet, er divers geladen worden van een apparaat met problemen en dus vermoedelijk daar op crasht.

Heb je drivers / appz geïnstalleerd vanaf de driverCD? (Nvidia firewall gaf volgens mij vaak problemen)
Bepaalde Maxtor schijven gaven ook problemen.

Ik ben weer even op een site gaan kijken waar ik toen ook veel van opgepikt heb, KLIK HIER en lees de tread door, staan veel tips.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
good4u schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:22:
Wazig probleem man!
Het lijkt er dus op dat zodra hij een "normale" windows boot doet, er divers geladen worden van een apparaat met problemen en dus vermoedelijk daar op crasht.

Heb je drivers / appz geïnstalleerd vanaf de driverCD? (Nvidia firewall gaf volgens mij vaak problemen)
Bepaalde Maxtor schijven gaven ook problemen.

Ik ben weer even op een site gaan kijken waar ik toen ook veel van opgepikt heb, KLIK HIER en lees de tread door, staan veel tips.

Succes!
Nice, Ik zal die site even doornemen, kijken of ik er iets tussenstaat waar ik wat aan heb. Ik kon windows XP niet meer booten vanaf mijn oude schijf, komt waarschijnlijk omdat moederbord (en chipset dus) veranderd zijn. Van het weekend even proberen om XP te installeren op de raptor, dan weet ik meteen of het aan de schijf ligt. Ik krijg nu de schijf ook niet goed gecontroleerd of gebenched omdat windows steeds crasht.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb Windows geinstalleerd op een andere schijf (nog een oude PATA) en dan werkt alles dolletjes. Zelfs zonder de mobodrivers te installeren kan ik gewoon stresstesten, benchen, alles. Pc heeft nu 24 uur aan gestaan. De Raptor is kennelijk dood, das jammer maar niet overkomelijk.

Heb een nieuwe SATA scijf besteld, die is binnen dus vanavond even knutselen. Zal de Raptor nog wel even controleren met HD tune oid, maar verwacht dus dat er dingen fout zijn in de schijf.

Pagina: 1