UTP bekabeling

Pagina: 1
Acties:

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
Tweakers,

Ik ben bezig met het aanleggen van wandcontactdozen met 1xRJ45 binnen een omgeving. De schema is als volgt:

Modem/Router > Switch > Wandcontactdoos (WCD)

Binnen de WCD heb je 2 aansluitschema's; kolom A en B

A:

BR-------|GR/WIT|
BR/WIT|GR-------|
BL-------|OR/WIT|
BL/WIT|OR-------|

B:

BR-------|OR/WIT|
BR/WIT|OR-------|
BL-------|GR/WIT|
BL/WIT|GR-------|

De bedoeling is dus een UTP kabel van de switch naar de WCD, moet ik dan aan de switch kant straight of cross? En welke schema moet ik kiezen in de WCD?
Ik heb nu straight bij de switch en beide schema's geprobeerd in de WCD; werkt niet. Voordat ik cross probeer vraag ik het, daar ik weinig rj45 kopjes over heb.

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Voor B kiezen. En geen Cross. Plugje ook volgens B.
Dus w/o, o, w/g, b, w/b, g, w/br, br.
Dit zou gewoon moeten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 18:33 ]

Verwijderd

Kant van de switch gewoon straight houden
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_CYXEPbH5yrc/SMqQkZJAmHI/AAAAAAAAAk8/P3Ap64rzyRc/s400/RJ45Straight.jpg

Aan de kant van de outlet schema B gebruiken. Dat zou moeten werken.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09
Laatste jaren geen crosskabels meer nodig gehad. Alle recente nics/switches is autosensing toch? Een hub of bridge heeft nog crosskabels nodig..

• s3.
Het is een oude 3com 24p switch, een 3c16900a. Ik weet niet of die autosensing heeft.
Ik heb de kant van de switch al straight staan en bij de WCD heb ik beide schema's geprobeerd, zonder resultaat.

• pennywiser
s3. schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:38:
Het is een oude 3com 24p switch, een 3c16900a. Ik weet niet of die autosensing heeft.
Ik heb de kant van de switch al straight staan en bij de WCD heb ik beide schema's geprobeerd, zonder resultaat.
The connection uses cross-over cable if you are
linking a 10BASE-T or 100BASE-TX port with a
device which is MDIX-only

Pag. 125: http://support.3com.com/i...s_stack2/pdf/16900au5.pdf

Hier maak ik uit op de switch zelf autosensing is.

Edit: best mooie switch nog, managed layer 3 switchje uit 1999. Was een heel apparaat toen.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 30-11-2010 18:45 ]

• s3.
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/10hsq9z.jpg

Dit is de schema wat er binnen de WCD staat, met de aansluiting boven. Klopt deze wel? Ik lees hier dat iemand zegt dat in de 2 poorten variant deze niet kloppen.

Verwijderd

Zal best kloppen. De interne verbindingen in de wcd zullen wel zorgen dat alles goed komt. Ook in dit geval dus B kiezen. Je kan evt ook een cross patchkabel gebruiken als die nodig zou zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 19:58 ]

• pennywiser
s3. schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:18:
[afbeelding]

Dit is de schema wat er binnen de WCD staat, met de aansluiting boven. Klopt deze wel? Ik lees hier dat iemand zegt dat in de 2 poorten variant deze niet kloppen.
Dat klopt wel. Je moet A of B hebben. Er is dus iets anders aan de hand. Omschrijf eerst even wat er niet werkt.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:45
gewoon b nemen,dat is de europeese standaard

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

pennywiser schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:35:
Laatste jaren geen crosskabels meer nodig gehad. Alle recente gigabit nics/switches is autosensing toch? Een hub of bridge heeft nog crosskabels nodig..

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:45
Ik gebruik regelmatig nog crosskabels icm siemens telefooncentrale.Wat is ook nog veel gebruik is seriele kabels

• s3.
Even een late reactie;
Ik heb nog wat getest. Zelfde stukje utp kabel (40cm) en wandcontactdoos gepakt. Ene kant RJ45 straight en de andere kant volgens schema B bekabelt op de outlet. Aangesloten op mijn home router van Telfort, waarbij het wel werkte.
Nu nog hetzelfde stukje kabel proberen op 3Com switch. Werkt het wel -> Controleren aangelegde bekabeling + aansluiting outlet. Werkt het niet -> crossed proberen.

EDIT\\

Om nog terug te komen op mijn probleem, het is nu opgelost. Het bleek door de RJ45 plugjes te komen. Ik heb een andere geprobeerd. De plugjes waarbij het niet werkte stonden niet parallel naast elkaar maar 1 boven 1 onder zegmaar, waar de plugjes waarbij het wel werkte deze allemaal naast elkaar stonden.
Beetje vaag, weet wel in ieder geval dat ik ze erg goed ingedrukt had, alsnog geen goed contact lijkt het.

[ Voor 33% gewijzigd door s3. op 18-01-2011 08:43 ]

Pagina: 1