Ik zit al een tijdje te worstelen met een in elkaar 'gehackte' setup met een Cisco CME (2811 effectief) router die mijn PSTN lijn en een Duits SIP nummer op de IP Phones in huis beschikbaar maakt, alsook aan een Asterisk bak hangt die een Engels en Nederlands SIP nummer heeft.
Omdat de asterisk geen afhankelijkheid mag zijn voor het duitse nummer kan ik geen gebruik maken van de eenvoudige 'translation' van Asterisk voor het duitse nummer.
Geval wil nu echter dat ik op de Cisco enkel het account-ID, 109xxx, ipv het 'echte' DLD nummer in beeld kan krijgen, terwijl ik graag het 109xxx nummer enkel op de 'achtergrond' wil laten bestaan en op de telefoons gewoon netjes XXX belt <DLD Nummer> wil krijgen, zoals ook voor de andere SIP lijnen het geval is.
Zodra ik een translation toepas op het incomming number van 109xxx naar het echte nummer wordt het telefoontje totaal niet meer aangenomend. Als incoming called-number heb ik sowieso voor de inkomende voice dial-peer al .%, omdat specifieker dan dat de call geweigerd werd.
De huidige config is voor dit deel:
Ik heb dus de incoming vervangen door een rule die het 109xxx door het eigenlijke DLD nummer vervangt met daarbij een outgoing die naar de overlay verwijst, alsook een losse dial-peer die daarheen verwijst. In beide gevallen krijg ik een ingesprekstoon en matched het niet meer helaas.
Iemand die me in de juiste richting kan wijzen?
Omdat de asterisk geen afhankelijkheid mag zijn voor het duitse nummer kan ik geen gebruik maken van de eenvoudige 'translation' van Asterisk voor het duitse nummer.
Geval wil nu echter dat ik op de Cisco enkel het account-ID, 109xxx, ipv het 'echte' DLD nummer in beeld kan krijgen, terwijl ik graag het 109xxx nummer enkel op de 'achtergrond' wil laten bestaan en op de telefoons gewoon netjes XXX belt <DLD Nummer> wil krijgen, zoals ook voor de andere SIP lijnen het geval is.
Zodra ik een translation toepas op het incomming number van 109xxx naar het echte nummer wordt het telefoontje totaal niet meer aangenomend. Als incoming called-number heb ik sowieso voor de inkomende voice dial-peer al .%, omdat specifieker dan dat de call geweigerd werd.
De huidige config is voor dit deel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| voice translation-rule 1 rule 1 /109xxx/ /100/ ; 100 = default overlay extension voor alle IP phones voice translation-profile DLDIN translate called 1 ! voice translation-profile DLDOUT translate called 1 ! dial-peer voice 48 voip translation-profile incoming DLDIN translation-profile outgoing DLDOUT destination-pattern 109xxx voice-class sip dtmf-relay force rtp-nte session protocol sipv2 session target sip-server session transport udp incoming called-number .% dtmf-relay rtp-nte clid network-number 109xxx no vad ! |
Ik heb dus de incoming vervangen door een rule die het 109xxx door het eigenlijke DLD nummer vervangt met daarbij een outgoing die naar de overlay verwijst, alsook een losse dial-peer die daarheen verwijst. In beide gevallen krijg ik een ingesprekstoon en matched het niet meer helaas.
Iemand die me in de juiste richting kan wijzen?