Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb me zitten verdiepen in het stiller krijgen van mijn pc en stuiten zo o.a. op deze Seasonic X-460 Fanless voeding, maar nu zag ik dat de X-560 en zelfs X-660 beide goedkoper zijn dan de Fanless. En toch zijn ze veel krachtiger en uitgebreider. (Altijd fijn om future-proof te zijn.) Ze zijn dan wel niet fanless, maar hebben wel de Seasonic Hybrid Silent Fan Control.
The X Series adopts a clever “Hybrid Silent Fan Control” design, which offers three distinct operation modes, fanless mode, silent mode, and cooling mode. The X automatically adjusts fan mode and speed according to the ambient temperature level. This brand new design not only optimizes heat dissipation, but also prolongs lifespan of the system by reducing unnecessary fan rotation. To make the X Series even more robust and exciting, Seasonic offers Sanyo Denki San Ace Silent Fan on X, the best fan there is in the industry.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat bij een goed geventileerd systeem de fan van de X-560 bij normaal gebruik niet eens aan zal gaan, en bij een hete dag is er iig nog de mogelijkheid om af te koelen. Met dat in gedachten wat heeft het dan nog voor zin om voor de duurdere fanless te gaan? Of zouden er meerdere verschillen zijn zoals mss een enorm extra koelblok in de fanless die de X-560 dan weer niet heeft, en daarom toch eerder zal gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Een draaiende fan maakt geluid, hoe langzaam het ook draait. Sommige mensen willen een absolute stille pc zoals een HTPC of een muziekcomputer. Daarvoor is deze PSU ook bedoelt. Mocht je dat beetje geluid niet storend vinden dan neem je de X560 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Blord schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:22:
Een draaiende fan maakt geluid, hoe langzaam het ook draait. Sommige mensen willen een absolute stille pc zoals een HTPC of een muziekcomputer. Daarvoor is deze PSU ook bedoelt. Mocht je dat beetje geluid niet storend vinden dan neem je de X560 of hoger.
Een fan op zich wel ja, maar IN een kast hoeft dat niet zo te zijn, als hij überhaupt aan gaat. Bovendien een PC met helemaal geen luchtstroom is nooit goed wil je een beetje stevige hardware.

Maar daar gaat het niet om, het punt is dat de X-460 kennelijk koel genoeg is om tot zijn max verbruik geen fan nodig te hebben. En gezien de X-560 uit dezelfde X serie is zou die net zo koel moeten zijn bij hetzelfde wattage, en de fan dus ook gewoon net zo hard uit kan staan. Alleen dan met de "Hybrid Silent Fan Control" ter plaatsen voor het geval je boven de 460 mocht komen. Dat is waar Hybrid voor staat toch, fanless totdat meer nodig is. Zoals een hybrid auto ook alleen elektrisch is totdat meer nodig is.

Als dus het enige verschil om fanless te kunnen zijn simpelweg het feit is dat het maximum verbruik lager is, dan slaat het nergens op om er zoveel meer voor vragen. Waar zit de prijs dan in, het label dus.

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 30-11-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

De fan van de Seasonic X voedingen begint te draaien bij ongeveer 30% load. Dat is bij de X-560 ongeveer 170Watt terwijl de fanless X-460 helemaal tot 460Watt kan gaan zonder eigen fan. Wel is een beetje lucht van de casefan nodig om de PSU te koelen, dat staat ook in de handleiding. De X-460 heeft ook meer koelelementen en het heeft ook meer openingen in de case voor de extra verluchting. En de know-how voor de fabricatie van fanless voedingen. Bij de X-560 de fan uitzetten tot 460Watt kan zomaar niet.

Daarin zit de hogere prijs denk ik. En de fabrikant geeft ook 5 jaar garantie. Dit betekent dat de maker veel vertrouwen heeft in een langdurige werking zonder fan.Of de meerprijs het waard is, is een andere vraag. Persoonlijk vind ik van wel. Een fanless voeding van een kwaliteitsmerk met een golden efficientie is dat wel waard.

Ik heb zelf een X-460, een X-650 en drie X-750's. Ik kan uit ervaring spreken dat ze tot 50% load al zeer stil zijn. ( De X-460 tot 100% maar dat is een no-brainer )

[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 30-11-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ah kijk eens, kennis, daar heb ik wat aan. Zoiets als 30% had ik wel verwacht inderdaad. Als ik voldoende onder de 460 kan blijven, ook in de toekomst, dan is het wel interessant om voor fanless te gaan. Aan de andere kant gebruik ik nu al jaren een pc met 420watt voeding en kom zelden bij de 170watt dacht ik.

Maar stel nu dat ik m in een (nieuw) workstation zou plaatsen waar al meerdere fans in zitten, een stevige processor, fanless gpu dan wel, en waar de voeding onderin de kast zal plaatsnemen. Ik heb namelijk de Lian-Li PC-B25S op het oog, iets wat er goed uit ziet, echt lang mee kan doen, en waar ik geen last van wil hebben kwa geluid. Ik denk dat er dan ook wel andere dan de stock case-fans in moeten. Maar geld dan nogsteeds, elke fan minder is beter, of zouden een paar stille fans en eco-drives toch nog teveel geluid maken om verschil te merken van een fanless psu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Zoals ik al zei, de X-serie zijn al heel stil tot 50% load. Vanaf daar beginnen de toerentallen op te lopen. Ik denk dat deze beter zijn voor jouw workstation. De X-650 bijvoorbeeld is heel stil bij 300W. De fanless X-460 is wel echt bedoeld voor HTPC met een passief gekoeld videokaart, voor absolute stilte. Als de prijzen gelijk zijn, neem dan de X-660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik wil toch wel een heel stuk stiller gaan dan de gemiddelde workstation. Dat kan tegenwoordig prima denk ik, daar hoeft het niet speciaal een HTPC voor te zijn. Natuurlijk neem ik ook een fanless gpu. De laatste pc die ik bouwde 3 jaar geleden dacht ik ook, als ik een beetje op let dat ik geen lawaaierige spullen koop dan is het wel goed, maar dat was niet zo simpel. En het zit me meer dwars dan ik dacht. Ik let nu dus goed op alle beetjes die kunnen helpen, vandaar een beetje paranoid.

Maar goed, Ik denk dat de lian-li -in tegenstelling tot dat blik dat ik nu heb- het meeste verschil zal maken, en ik geloof wel dat de seasonic sanyo denki fan in de kast vrijwel niet meer te horen is. Dus ik wil de 560 of 660 wel een kans geven. Anders kan ik er vast nog wel mee terug.

En je zegt dan 660, en niet 560 omdat daar dan die 30- en 50% nog iets hoger liggen?
Dat is dan toch weer net iets meer ruimte voor de fan gaat draaien, als dat zo werkt.

ps. Ik las dit op HardwareSecrets, en dat gaat over de X-400. Impressive !
On top of that, due to its highly overspec’ed components, we could easily pull 600 W from it with efficiency still above 88%. This is remarkable. Seasonic could easily sell this power supply as a 600 W product, if they added more connectors, of course.
Dat zouden ze kunnen doen inderdaad, maar dan zouden het geen 'highly overspec’ed components' meer zijn..

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 03-12-2010 11:11 ]

Pagina: 1