Toon posts:

Help! Rare foutmeldingen mac, herinnert zich niets!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb opeens heel rare dingen op mijn macbook.
Als ik dingen uit mijn dock verwijder en ik log daarna uit en daarna weer in, staan ze gewoon weer in mijn dock.
Ook is dit zo als ik de zoekgeschiedenis uit Safari verwijder, die staat er gewoon weer in als ik opnieuw inlog.
Ook bezochte websites herinnert ie niet. Mijn mac herinnert zich dus niets.

Ook krijg ik aparte foutmeldingen telkens bijv:

De systeemextensie '/system/library/extensions/belcarra.usblan_netpart.kext' is niet juist geinstalleerd en kan niet worden gebruikt. Installeer de extensie opnieuw of neem contact op met de fabrikant voor een update.

Precies dezelfde tekst maar dan met deze bestanden: allemaal in de map extensions:
ACard6280ATA.kext
Acard62xxM.kext
ALF.kext
Apple16X50serial.kext
Apple_iSight.kext
AppleMultitouchDriver.kext
Etc etc.
Echt duizenden, ik kan 5 minuten lang enter inhouden en nog komen er schermpjes.
En nog veel meer dus, maar lijkt me een beetje zinloos om dat hier allemaal neer te gaan zetten.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil eigenlijk gewoon weer alles zoals het was.

Ik heb helaas een backup gemaakt met Time Machine zoals het systeem nu is, dus al op het moment dat ie niets meer herinnerd. Een Time Machine backup van daarvoor heb ik helaas niet...

Ik ben benieuwd...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 21:51 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
Dat hebben wij op 't werk ook, bij de kantine imac's omdat ze een soort van demo modus ingesteld hebben.
Al is het bij jou plotseling, erg bijzonder...
cookies doen 't nog wel?

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:53:
Dat hebben wij op 't werk ook, bij de kantine imac's omdat ze een soort van demo modus ingesteld hebben.
Al is het bij jou plotseling, erg bijzonder...
cookies doen 't nog wel?
Nee cookies doen het ook niet, moet me telkens opnieuw aanmelden bij sites. Oude cookies herinnert ie wel, maar nieuwe niet. Dus stel dat ik me gister op ene forum heb geregistreerd, dan moet ik daar wel telkens opnieuw inloggen.

edit: nu heb ik Macintosh HD, toon info gedaan.
Daar staat: Macbook (ik): Lezen en schrijven. Ik heb daar op instellingen gedrukt en toen:
Pas toe op ingesloten onderdelen. Nu onthoudt ie het wel allemaal gelukkig, maar ik krijg nog wel echt duizenden meldingen van .kext files die niet goed zijn.

Balen!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 22:05 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Start je Mac eens op van de Install Disc door te booten met deze schijf in je DVD drive en de C toets ingedrukt. In de Installer kies je onder Utilities voor Disk Utility. Disk Utility kan je vervolgens gebruiken om 'Repair Disk Permissions' uit te voeren op je harddisk. Dit kan mogelijk wel een en ander verhelpen, want het lijkt er sowieso op dat er wat rechten verkeerd staan.

Fouten met kexts zijn dan weer een ander puntje. Als die fouten blijven bestaan na het repareren van de permissies kan je eens proberen een combo update versie te downloaden van de Apple website en die te installeren.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Bevoegdheden heb ik al hersteld, maar dat hielp niet. Nu heb ik gister dus: Macintosh HD--> toon info gedaan
En dan pas toe op ingesloten onderdelen. Nu blijven dingen wel uit mijn dock als ik ze verwijder en komt mijn zoekgeschiedenis ook niet terug. Daarna heb ik ook nog een keer schijfbevoegdheden hersteld.

Voorlopig is alles goed, behalve die kext files helaas! Ik ga nu jouw advies even opvolgen en hopen dat het goed kom.

Gecombineerde Mac OS X-update geinstalleerd. Kijken hoe lang ie het doet zonder rare foutmeldingen over kext files.

edit: nog steeds foutmeldingen van kext files.

Als ik naar Macintosh HD ga, dan bibliotheken en dan extensies staat er helemaal niets. Hoort dit zo?
Hoe kan ik nu al die foutmeldingen weg krijgen?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 19:54 ]

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij de Extensions map staat bij mij niks en OS X werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is het inderdaad ook al niet, kom ik net ook achter. Ik ga zaterdag een clean install doen denk ik, rest mij weinig keus ;) Maar niet meer met chmod en bevoegdheden kloten. Ff een goede backup maken van mijn documenten en maar helemaal opnieuw beginnen.

Verwijderd

Wat als je een nieuwe gebruikersnaam aanmaakt met beheerdersrechten. Werkt dat account dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:26:
Wat als je een nieuwe gebruikersnaam aanmaakt met beheerdersrechten. Werkt dat account dan wel?
Waarschijnlijk wel ja. Ben ik al vaker als tip tegengekomen, maar is het niet lastig om dan alles weer om te zetten naar het account wat ik nu heb?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:18:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Ben ik al vaker als tip tegengekomen, maar is het niet lastig om dan alles weer om te zetten naar het account wat ik nu heb?
De programma's staan in : [macintoshHD]\Applications en niet in de usermap. Dus andere gebruikers kunnen gebruik maken van die programma's. Verder weet ik niet hoeveel bestanden je in het gebruikersaccount hebt. Dat bepaald hoeveel werk het is :+

Verwijderd

Topicstarter
Is het eigenlijk ook mogelijk om de applicaties gewoon op een harde schijf te zetten vanuit de programma's map (ja ik heb het in het Nederlands ;) ) en daarna naar mijn nieuwe installatie over te zetten?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:07:
Is het eigenlijk ook mogelijk om de applicaties gewoon op een harde schijf te zetten vanuit de programma's map (ja ik heb het in het Nederlands ;) ) en daarna naar mijn nieuwe installatie over te zetten?
Dat gaat met heel veel applicaties goed, maar Microsoft Office en Adobe Creative Suite zijn er in elk geval twee die dat niet pikken. Van iLife en iWork weet ik in elk geval dat de thema's en andere hulpbestanden in de Bibliotheek staan. Maar is het niet makkelijker om (eenmalig) een Time Machine backup te maken van de hele schijf? Of heb je daar geen ruimte voor op een externe schijf?

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Digistorm schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:21:
[...]

Dat gaat met heel veel applicaties goed, maar Microsoft Office en Adobe Creative Suite zijn er in elk geval twee die dat niet pikken. Van iLife en iWork weet ik in elk geval dat de thema's en andere hulpbestanden in de Bibliotheek staan. Maar is het niet makkelijker om (eenmalig) een Time Machine backup te maken van de hele schijf? Of heb je daar geen ruimte voor op een externe schijf?
Jawel. Heb ik ook al gedaan, maar dan maakt ie toch een backup van het hele systeem? Met Time Machine zet ie dan toch ook weer het gehele systeem terug? Want ik wil niet weer die foutmeldingen hebben natuurlijk. Ik maakte eerst altijd om de maand een backup, helaas de laatste tijd dus niet gedaan, anders had ik die allang teruggezet.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Je kan door gewoon in de Time Machine backup te bladeren (dus niet via de .app Time Machine) precies selecteren welke bestanden je terug wilt zetten.

Je bladert dan gewoon in je externe harde schijf.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:34:
[...]

Jawel. Heb ik ook al gedaan, maar dan maakt ie toch een backup van het hele systeem? Met Time Machine zet ie dan toch ook weer het gehele systeem terug? Want ik wil niet weer die foutmeldingen hebben natuurlijk. Ik maakte eerst altijd om de maand een backup, helaas de laatste tijd dus niet gedaan, anders had ik die allang teruggezet.
Okee, maar ik begrijp dat je dus maar één Time Machine backup hebt, en niet al van een half jaar lang? Wat je kunt doen is, na een installatie, de Applications / Programma's map terug kopiëren, en dan per programma kijken of je nog bestanden uit Library (Bibliotheek) of Users/jouw_username/Library (Gebruikers/.../Bibliotheek) moet halen om het te laten werken. Kijk ook in Application Support van beide Bibliotheken. En kijk ook in Preferences in beide Bibliotheken. Dat laatste krijg je je settings terug, maar dat moet je natuurlijk selectief doen als er iets kapot is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Digistorm schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:18:
[...]

Okee, maar ik begrijp dat je dus maar één Time Machine backup hebt, en niet al van een half jaar lang? Wat je kunt doen is, na een installatie, de Applications / Programma's map terug kopiëren, en dan per programma kijken of je nog bestanden uit Library (Bibliotheek) of Users/jouw_username/Library (Gebruikers/.../Bibliotheek) moet halen om het te laten werken. Kijk ook in Application Support van beide Bibliotheken. En kijk ook in Preferences in beide Bibliotheken. Dat laatste krijg je je settings terug, maar dat moet je natuurlijk selectief doen als er iets kapot is.
Half jaar terug heb ik wel! Ik ga het zaterdag allemaal even proberen, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1