Verbinding valt regelmatig weg

Pagina: 1
Acties:

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:29
Beste Tweakers,

Ik heb bij mij thuis een storend probleempje.

Om de zoveel tijd valt mijn internet weg.
Dit is telkens maar iets van 30 seconde, maar het is toch vervelend.

Om even een beeld te schetsen van mijn netwerk:

ISP -> Modem
Modem -> Router
Router -> 5 poorts Gbit switch (noemen we even switch 1)
Switch 1 -> Computer
Switch 1 ->( Kabel buitenlangs) 8 poorts Gbit switch (noemand we even switch 2)
Switch 2 -> Server, PC, 2x laptop

Ik dacht eerst dat het aan de verbinding tussen het modem en de switch lag, aangezien, als ik mijn router even opnieuw opstart, alles het weer doet.
Het opnieuw opstarten kon ik doen via de webinterface.

Nu is het zo dat ik denk dat het aan de router ligt. Aangezien ik deze niet meer kan bereiken op de webinterface als het netwerk eruit ligt.

Er zijn dus een aantal mogelijkheden:
Het is koud dus me verbinding vriest af en toe even letterlijk vast door de kabel die buiten langs loopt
De router is onstabiel geworden en kapt er gewoon mee.
1 van de switches vind mijn netwerk niet zo lief (Switched zijn 2 maanden oud)

Ik hoor graag jullie ideeën hierover :)

Greetz,,

Verwijderd

Je heb toch niet toevallig een oude defecte modem van ziggo? ( ik vraag dit toch als eerst gezien ik hier vaker tegen aan gelopen ben )

Heb je dit probleem ook wanneer je de laptop/pc direct op de modem aansluit ( wellicht niet omdat je zelf al aangeeft dat je internet weer werkt na een router herstart ) Maar toch even testen om er zeker van te zijn dat de modem goed functioneerd.

Wat voor type router heb je en zit hier de laatste firmware upgrade op? Indien je de nieuwste firmware update heb controleer dan of er bekende issues zijn met deze firmware/router.

Kan je nog wel de router pingen wanneer je de jouw internet connectie verlies? Wordt de internetconnectie na 30sec automatisch weer hersteld of dien je elke keer je router te herstarten?

Om dit probleem te troubleshooten is het van belang dat je bovenstaande vragen van mij beantwoord en zoveel mogelijk componenten ( switches ) loskoppel om deze uit te sluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 22:04 . Reden: Toevoegingen ]

• TECHcrime
Ik heb een nieuwe Ubee modem van Ziggo.
De verbinding komt 90% van de keren na 20 tot 30 sec weer terug.
De andere keren moet ik naar de router toelopen.

Ik heb een Ovislink WL-1000UR router.
Hier staat R1.97e1 firmware op.
Nieuwste is R1.97e3. (2005/8/4)

Het is eigenlijk ook al wel een oudje hoor..

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-02 21:37
waar staat de lease tijd op van de dhcp ?

hoe is je router ingesteld (statisch of dynamisch ip )

wat gebeurt er als je modem restart ipv je router komt de verbinding dan ook terug.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:08

allure

Titaan fase 2/3

Kou zal het probleem niet zijn, ik heb UTPkabels buiten gebruikt bij -35c.
De mantel van de kabel breekt dan wel alsof het glas is, maar als de kabel gewoon stil ligt maakt dat niet uit.

[ Voor 43% gewijzigd door allure op 29-11-2010 22:14 ]

• TECHcrime
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 29 november 2010 17:56:46
Lease verlopen. . . . . . . . . . : maandag 10 januari 2011 12:27:57

router DHCP is dynamisch. Router heeft een statisch IP. net als mijn verbinding vanaf ziggo..

Verwijderd

Zie mij vraag hiervboven: Om dit probleem te troubleshooten is het van belang dat je bovenstaande vragen van mij beantwoord en zoveel mogelijk componenten ( switches ) loskoppel om deze uit te sluiten.

Valt je internet nou ook weg als je alleen de modem gebruik? Dus zonder de router en switches.
Heb je contact opgenomen met ziggo zodat hun de lijn kunnen doormeten ( 1200 vanaf je vaste telefoon ) Ziggo kan in je modem controleren wanneer deze uitvalt en wellicht ook waarom.

Bovenstaande is aan te raden om in ieder geval 1x uit te laten voeren door je ISP. Ik denk wel dat de kans groot is dat het aan je router ligt aangezien je aangeef dat de verbinding werkt wanneer je de router middels de webinterface herstart. Gezien er nieuwe firmware aanwezig is voor je router doe je er verstandig aan om dit te installeren, wellicht lost dit je problemen op.
Indien het probleem na een firmwareupgrade blijft dan raad ik je aan om een andere router te proberen, wellicht heb je de mogelijkheid om bij iemand een router te lenen om dit te testen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 13:08 . Reden: typo ]

Pagina: 1