2 Powerline netwerkin in één woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen,

In de omgeving van ons TV toestel hebben we geen UTP aansluiting. Wegens nogal wat ijzer in onze woning is wifi ook niet echt ideaal. :'(

Telenet (België) wil echter hun digirecoder met hun eigen IP, en niet zomaar op de interne LAN.

Dat ga ik oplossen door een set Powerline adapters te kopen, en zo internet tot bij de TV omgeving te brengen voor de digirecorder.

Echter, ik wil onze TV, Mediacenter, enz.. aansluiten om mijn interne lan. En dus, denk ik, is mijn enige optie een 2de set powerline adapters.

Heeft iemand hiermee ervaring? 2 * 2 Powerline adapters, om zo op dezelfde locaties 2 netwerken te brengen?

Mag ik me aan conflicten verwachten? Of zo het zowiezo een verloren uitgave zijn.

Hopelijk kan dit, want 'k heb anders - buiten wifi - niet meteen een technische oplossing vrees ik.

Alvast dank,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik weet niet precies wat zo'n digirecorder aan bandbreedte nodig heeft, maar ik heb op de Nederlandse TV gezien dat een kabelprovider KPN ook de "fout" maakte om een power-netwerkadapter (Devolo) te leveren bij een tv-decoder, dat gaat dus niet samen (te weinig bandbreedte, storing).

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 29-11-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 00:18
Heb dit in het verleden reeds 2x gedaan, kan zonder problemen :
Je moet er gewoon op letten dat je modellen koopt waarbij je zelf de security-key kan wijzigen (waarschijnlijk kunnen ze dat wel allemaal, heb specifiek ervaring met Netgear).

Je configureert vervolgens 1 paar adapters met key A en het andere paar met key B.

Op dit manier linken de adapters met key A zich met elkaar, maar niet met de adapters met key B en omgekeerd.

Dus ja : dit is perfect mogelijk 8)

--
Die opmerking van bandbreedte hierboven is in ieder geval niet van toepassing voor telenet-klanten, gezien de utp-verbinding alleen wordt gebruikt voor 'upstream' doeleinden : bv film op aanvraag bestellen etc... alle content loopt via coax-kabel. Je kan perfect digitaal kijken zonder de utp-verbinding, zolang je niet van de on-demand diensten gebruik maakt.

Over het deel mediacenter kan ik niets vertellen, daar speelt de bandbreedte vermoedelijk wel een rol.

[ Voor 33% gewijzigd door BitProcessor op 29-11-2010 21:11 ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Arnout schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:04:
Ik weet niet precies wat zo'n digirecorder aan bandbreedte nodig heeft, maar ik heb op de Nederlandse TV gezien dat een kabelprovider KPN ook de "fout" maakte om een power-netwerkadapter (Devolo) te leveren bij een tv-decoder, dat gaat dus niet samen (te weinig bandbreedte, storing).
Test inderdaad wel eerst zo'n setje Powerline adapters uit. In mijn ervaring werkte het namelijk ook voor geen meter met pings van boven de 100ms en een snelheid van een schamele 2MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Het beste werkt om ze allemaal in 1 netwerk te gooien en dan voor je digirecorder een appart vlan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
alex3305 schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:11:
[...]

Test inderdaad wel eerst zo'n setje Powerline adapters uit. In mijn ervaring werkte het namelijk ook voor geen meter met pings van boven de 100ms en een snelheid van een schamele 2MB/s.
Zoals ik al zei : voor het Belgische Telenet maakt het echt niet uit.
Alleen voor het toepassingsgebied "mediacenter" waarover de topicstarter het heeft kan ik geen sluitend antwoord geven. Mogelijk komt men daar inderdaad in bandbreedte-problemen. Misschien test je dit best even uit met een setje die je kan lenen van een vriend/familie/kennis ?
Het beste werkt om ze allemaal in 1 netwerk te gooien en dan voor je digirecorder een appart vlan.
Hoe denk je dit te realiseren ? Die PowerLine adapters gaan namelijk zonder goede configuratie allemaal met elkaar praten, of je er nu ééntje op een andere vlan-poort prikt of niet ; ik kan me niet voorstellen dat zo'n digicorder aan vlan-tagging kan gaan doen.. Of mis ik iets in dit verhaal ? :?

[ Voor 23% gewijzigd door BitProcessor op 30-11-2010 08:45 ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, de powerline adapters kunnen vlan's aan. Zo kun je de poort van 2 powerlines untagged in een ander netwerk zetten.

B.t.w. Ook iets dat niet veel mensen echt weten, de netwerk snelheid is de snelheid van het totale netwerk (je zou de bedrading in je huis als backplane van de switch kunnen zien). 85Mbit houdt dus in dat het totale netwerk (max) 85Mbit aan dataverkeer kan verwerken. Bij meerdere adapters kan het dus al verstandig zijn voor de 200Mbit standaard te gaan deze heeft ook een veel lagere latency wat voornamelijk ten goede komt omdat het verkeer ook half-duplex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen. Ik denk ervoor te gaan. Maar ga 2 verschillende sets aanschaffen.

Voor TV, Mediacenter, etc... ga ik deze van D-link aanschaffen: pricewatch: D-Link DHP-343 PowerLine HD 4-port Starter Kit
DukeBox schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:01:
B.t.w. Ook iets dat niet veel mensen echt weten, de netwerk snelheid is de snelheid van het totale netwerk (je zou de bedrading in je huis als backplane van de switch kunnen zien). 85Mbit houdt dus in dat het totale netwerk (max) 85Mbit aan dataverkeer kan verwerken. Bij meerdere adapters kan het dus al verstandig zijn voor de 200Mbit standaard te gaan deze heeft ook een veel lagere latency wat voornamelijk ten goede komt omdat het verkeer ook half-duplex is.
Eh... Wist ik niet. Is dit zo? Want gezien de digirecorder van telenet inderdaad niet veel bandbreedte nodig heeft ging ik daar gewoon een low cost 85Mbit setje kopen. Je zegt eigenlijk, koop 2 sets van 200Mbit, en kijk om ze op een ander ID te zetten.

thx,
peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
Voor Telenet vormen die 85mbit setjes geen enkel probleem - tot voor een paar jaar werden dat soort setjes standaard door Telenet geleverd !
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:05:
Bedankt iedereen. Ik denk ervoor te gaan. Maar ga 2 verschillende sets aanschaffen.

Voor TV, Mediacenter, etc... ga ik deze van D-link aanschaffen: pricewatch: D-Link DHP-343 PowerLine HD 4-port Starter Kit

[...]

Eh... Wist ik niet. Is dit zo? Want gezien de digirecorder van telenet inderdaad niet veel bandbreedte nodig heeft ging ik daar gewoon een low cost 85Mbit setje kopen. Je zegt eigenlijk, koop 2 sets van 200Mbit, en kijk om ze op een ander ID te zetten.

thx,
peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:05:
Als ze beiden dan maar een ander systeem gebuiken.. anders zitten ze elkaar alsnog in de weg en zal de performance flink omlaag gaan.

Pagina: 1