Toon posts:

pc loopt vast na 20 min, blijft laden, geen freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc heeft al een tijdje problemen, het begon tijd geleden dat ik opeens bij het opstarten geen beeld meer had, nadat ik mijn pc een week uit had laten staan en het nogmaals probeerde, deed mijn pc het vervolgens weer. Vervolgens na enkele weken had ik het probleem dat mijn CPU te warm werd, bij het opstarten was ie al 85 graden, liep snel op richting de 90, als ik een dvd wou branden of bekijken dan sloeg ie af. Toen mijn pc helemaal schoongemaakt van binnen, cpu koeler helemaal stofvrij gemaakt, toen was ie 45 graden bij het opstarten en tijdens belasting 70-75 graden, nog vrij warm, maar veroorzaakt geen vastloper meer.
Enkele dagen later kreeg ik het probleem dat ie na 20-25 min vastloopt, dat ie opeens 5 min lang blijft laden, vervolgens reboot ie en als je dan weer wilt inloggen blijft ie hangen, dus moet ik mijn pc enkele uren uit laten staan en dan doet ie het weer 20 minuten. Dit doet ie nu al een week lang. Ik heb met temp progje gekeken en het valt me op dat eigenlijk alle hardware te warm wordt, waarbij de grafische kaart een uitschieter maakt, die begint op 65 graden en loopt op tot 75 graden. Het koelblok op de GPU is ook warm als mijn pc loopt.

Ik denk zelf aan meerdere dingen: grafische kaart, voeding of moederbord.
Ik hoop dat een van jullie dit probleem erkent of zelf ook ooit heeft gehad en mij misschien kan zeggen waar het aan ligt.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:41

HeepH

Dope Rapper

loopt de ventilator van je voeding nog? en je vga mag best een graadje of 80 worden, dat is niet zon probleem..

http://specs.tweak.to/16495

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-12 14:46
Misschien al eens beginnen met een duidelijk overzicht van je hardware te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Heephstan schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:02:
loopt de ventilator van je voeding nog? en je vga mag best een graadje of 80 worden, dat is niet zon probleem..
Alle ventilatoren lopen gewoon ja. Mag ie ook 80 graden wordt als je bijna niks doet, alleen internet explorer open hebt staan ?

Verwijderd

Topicstarter
Dnomaid schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:03:
Misschien al eens beginnen met een duidelijk overzicht van je hardware te geven.
Ik heb een intel quad core E6600, 4 GB kingston hyper x geheugen, Asus p5w dh deluxe, pc is 4 jaar oud ongeveer. 2 x 500 GB seagate harde schijven

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er een casefan in de kast?

Verwijderd

Topicstarter
ja en die draait ook gewoon goed, ook stofvrij gemaakt

• Dnomaid
Quad core, dus wss Q6600. Standaard of custom cpu koeler? Wat voor case heb je? Fan opstelling?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Maak anders ff foto van je kast. (open he ;))

Temperatuur kan dit best veroorzaken, maar om dat zeker te weten: ff testen met een Ubuntu live CD oid. Als die na een tijdje ook unresponsive wordt is het niet je Windows configuratie/drivers.

In deze situatie denk ik aan thermal trottle: het terugklokken van je CPU naar lagere snelheid om schade door oververhitting te voorkomen. Heb je al getest met case open en ff een tafelventilator oid erop? Alle fans al gecontroleerd op werking en smering?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
Dnomaid schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:10:
Quad core, dus wss Q6600. Standaard of custom cpu koeler? Wat voor case heb je? Fan opstelling?
Ja sorry, Q6600. Standaard cpu koeler zit erop. Ik zal een foto maken, dan kan je alles duidelijk zien, zal vanavond worden.

Verwijderd

Topicstarter
noes schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:10:
Maak anders ff foto van je kast. (open he ;))

Temperatuur kan dit best veroorzaken, maar om dat zeker te weten: ff testen met een Ubuntu live CD oid. Als die na een tijdje ook unresponsive wordt is het niet je Windows configuratie/drivers.

In deze situatie denk ik aan thermal trottle: het terugklokken van je CPU naar lagere snelheid om schade door oververhitting te voorkomen. Heb je al getest met case open en ff een tafelventilator oid erop? Alle fans al gecontroleerd op werking en smering?
Dat is inderdaad nog een goede tip, even met linux testen wat ie dan doet. Dan weet je inderdaad of het de hardware is of niet. Dan kan je wat meer uitsluiten. Ik heb wel getest met case open maar niet met een tafelventilator erop. Fans draaien wel, dat heb ik gecheckt, niet op smering gecheckt; dus dat ze niet hard genoeg draaien/koelen ?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Draai eens een tijdje met een open kast. Zien hoe de temperaturen en stabiliteit dan zijn.

Ha. Heb je net beantwoord tijdens het schrijven. :P

[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 29-11-2010 15:18 ]

• Dnomaid
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:13:
[...]
Ja sorry, Q6600. Standaard cpu koeler zit erop. Ik zal een foto maken, dan kan je alles duidelijk zien, zal vanavond worden.
Als je de standaard koeler er af hebt gehaald en opnieuw hebt gemonteerd, heb je dan de oude koelpasta verwijderd en nieuwe aangebracht?

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:17:
Draai eens een tijdje met een open kast. Zien hoe de temperaturen en stabiliteit dan zijn.
Heb ik al geprobeerd, maakte weinig verschil, de temperaturen blijven oplopen, kan alleen nog proberen met een extra tafel ventilator erbij wat ie dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Dnomaid schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:18:
[...]

Als je de standaard koeler er af hebt gehaald en opnieuw hebt gemonteerd, heb je dan de oude koelpasta verwijderd en nieuwe aangebracht?
Ik heb geen nieuwe cpu koeler erop gezet, de standaard cpu koeler zit er nog op, dus koelpasta is niet van toepassing.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Alex:

1. Haal je CPU koeler er af, en maak deze met 80% alcohol schoon.
2. Koop nieuwe koelpast (6a8 euro)
3. Doe genoeg koelpast er op.. (niet teveel, genoeg om het kleine 4kante blokje vol te krijgen)

4. Als dit niet werkt, Koop een nieuwe 775 Socket Koeler..

Heb hier ook een q6600, met een GeminII project koeler, en onder 100% load wordt mijn cpu 40 a 50 graden MAX..

Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Dnomaid
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:20:
[...]
Ik heb geen nieuwe cpu koeler erop gezet, de standaard cpu koeler zit er nog op, dus koelpasta is niet van toepassing.
Was mis, dacht gelezen te hebben dat je die eraf had gehaald en opnieuw erop had gezet.

Je gaat echter wel kort door de bocht. Je CPU wordt immers te warm, dat kan aan meerdere zaken liggen:
- defect in temperatuursensor
- slechte bevestiging koeler
- koelpasta geleidt onvoldoende
- ... ?

Ik zou het in elk geval in die richting zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Soundstorm2010 schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:21:
Alex:

1. Haal je CPU koeler er af, en maak deze met 80% alcohol schoon.
2. Koop nieuwe koelpast (6a8 euro)
3. Doe genoeg koelpast er op.. (niet teveel, genoeg om het kleine 4kante blokje vol te krijgen)

4. Als dit niet werkt, Koop een nieuwe 775 Socket Koeler..

Heb hier ook een q6600, met een GeminII project koeler, en onder 100% load wordt mijn cpu 40 a 50 graden MAX..

Suc6
Dat zou ik kunnen doen, maar lost dit echt mijn probleem op ? is het wel de CPU ? ik ben bang dat er een ander onderliggend probleem is. 70 graden is idd vrij warm voor redelijke belasting, maar niet killing denk ik tenminste. Ik wil sowieso eerst met linux kijken of dat wat meer informatie brengt en met kast open + tafel ventilator. Het liefst nog met een andere GPU en voeding testen, als dan de problemen nog steeds aanhouden, dan de koelpasta en/of cpu koeler vervangen.

• Dnomaid
Soundstorm2010 schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:21:
Een rijstkorrel in het midden van de cpu is genoeg!

Edit:
Als eens iets als Prime gedraaid met de temperatuursensoren ernaast? Blijft hij dan 70°, of loopt het op?

Edit2:
Temperatuurproblemen zou ik niet met je voeding associeren. Ik denk wel dat de standaard koelpasta wel kan verduren, maar daar ben ik niet zeker van. Je GPU wordt echter niet te warm, dat is normaal dat die op hogere temperaturen draait.

Hoe heet wordt je overige hardware?

[ Voor 44% gewijzigd door Dnomaid op 29-11-2010 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dnomaid schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:25:
[...]

Was mis, dacht gelezen te hebben dat je die eraf had gehaald en opnieuw erop had gezet.

Je gaat echter wel kort door de bocht. Je CPU wordt immers te warm, dat kan aan meerdere zaken liggen:
- defect in temperatuursensor
- slechte bevestiging koeler
- koelpasta geleidt onvoldoende
- ... ?

Ik zou het in elk geval in die richting zoeken.
Mee eens, ik heb in 4 jaar geen problemen gehad, kan die koelpasta opeens minder gaan geleiden ? of kan na 4 jaar opeens de koeler niet meer goed bevestigd zijn ? Defect in temperatuursensor heb ik ook aan gedacht. En hoe komt het dan dat andere hardware ook te warm wordt ? Kan het niet zijn dat de voeding niet meer 100 % functioneert ?

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:27:
[...]

Mee eens, ik heb in 4 jaar geen problemen gehad, kan die koelpasta opeens minder gaan geleiden ? of kan na 4 jaar opeens de koeler niet meer goed bevestigd zijn ? Defect in temperatuursensor heb ik ook aan gedacht. En hoe komt het dan dat andere hardware ook te warm wordt ? Kan het niet zijn dat de voeding niet meer 100 % functioneert ?
Wat wel kan is dat er stof is gaan ophopen in je koeler, dat heb je geprobeerd eruit te krijgen en terwijl je daarmee bezig was kan je de koeler aangestoten hebben oid waardoor hij nu iets minder goed vast zit (als 1 van de pushpins niet meer helemaal goed zit)

Ook kan de koelpasta slechter worden, vooral die standaard prut die op zo een koeler zit. Die wordt na verloop van tijd keihard waardoor het eigenlijk meer isoleert dan wat anders. Haal gewoon die koeler even los, maak hem goed schoon (ook stof tussen de fan en koelribben uithalen) en doe er een beetje koelpasta op.

70 graden in idle is echt niet goed

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12 23:25
Dat kan zijn, verder vroeg ik me af wat voor Grafische kaart heb je ?
En weet je wat er in Taakbeheer staat zodra dat hij blijft laden (cpu usage enzo)

Verwijderd

Topicstarter
dbm_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:31:
[...]

Wat wel kan is dat er stof is gaan ophopen in je koeler, dat heb je geprobeerd eruit te krijgen en terwijl je daarmee bezig was kan je de koeler aangestoten hebben oid waardoor hij nu iets minder goed vast zit (als 1 van de pushpins niet meer helemaal goed zit)

Ook kan de koelpasta slechter worden, vooral die standaard prut die op zo een koeler zit. Die wordt na verloop van tijd keihard waardoor het eigenlijk meer isoleert dan wat anders. Haal gewoon die koeler even los, maak hem goed schoon (ook stof tussen de fan en koelribben uithalen) en doe er een beetje koelpasta op.

70 graden in idle is echt niet goed
Oke, ga ik dat in ieder geval doen, dan kan geen kwaad, mag na 4 jaar wel eens vervangen worden.
70 graden is trouwens met redelijke belasting, idle is 45-50 graden.

Verwijderd

Topicstarter
suomi schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:34:
Dat kan zijn, verder vroeg ik me af wat voor Grafische kaart heb je ?
En weet je wat er in Taakbeheer staat zodra dat hij blijft laden (cpu usage enzo)
Ik kom mijn taakbeheer dan niet meer in, kan mijn muis nog wel bewegen, maar daar blijft het ook bij, kan niks meer openen of iets. Ik heb een Asus grafische kaart, geen zware, ben geen gamer, exacte type weet ik niet uit mijn hoofd, die kan ik vanavond wel posten als je wilt.

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12 23:25
Hmm in dat geval zou ik dat al een beetje uitsluiten, ik zou gewoon
Zoals hierboven vermeld was nieuwe koelpasta halen en dat erop doen.

En anders even Ubuntu ofzo downloaden en even kijken of het niet door windows komt,

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren met mem test 86+ 2 x laten lopen, 2 x passed complete, maar hij heeft er een uur over gedaan, dus buiten windows om lijkt ie niet vast te lopen. Dus dat is op zich wel een interessant feit.

Foto van mijn hardware: http://yfrog.com/ccfotovgj
Pagina: 1