Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-07-2023
Beste mensen,

Mijn 880GM-LE AsRock heeft deze mogelijkheid: Unlock hidden CPU cores.
Zodra mijn pc opstart moet ik op een "x" te drukken om Turbo Mode in te schakelen.
Deze Turbo Mode doet drie dingen: 1. Overclocken 2. Unlock CPU cores 3. Powersaving
Mijn wens is dat hij alleen de CPU cores gaat Unlocken. Niets meer, niets minder ..
Overclocken gaf namelijk problemen en Powersaving is onzin :)

Ik heb mijn BIOS doorgezocht naar een UCC unlocker of iets dat er op lijkt,
zodat ik het kon enabelen. Helaas heb ik dit niet kunnen vinden ..
Toch moet het mogelijk zijn.. Heeft iemand hier er verstand van ?
Graag uw hulp !

M.v.g.,

Bernd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:07
heb je enig idee waarom die core's gelockt zijn?

Omdat ze niet door de test heen kwamen!
dus niet meer en niet minder gaat niet op. helaas
het is dus niet gegarandeerd dat het gaat werken!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:13
Misschien moet je voordat de UCC-optie verschijnt, eerst de ACC (Advanced Clock Calibration) aan zetten. Zonder die optie is het unlocken van cores onmogelijk. Maar wat voor processor heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 11:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er is nog een andere hotkey om in de core unlocker mode te komen, die verschijnt een keer ergens in je POST, weet hem alleen niet zo uit mijn hoofd :)

.. Control nog iets :+

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 29-11-2010 13:29 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-07 21:01
gekke-gerrit schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:58:

Dude, wat een onzin.

Waarom niet gewoon op de knop drukken en daarna de overklok en powersave weer uitzetten?
ACC heeft de 8** chipset niet, dus die ga je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

gekke-gerrit schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:58:

BEEEEP, incorrect geantwoord!

Bij sommige batches is gewoon letterlijk een x4 genomen, en een core uitgeschakeld. Niet omdat het niet functioneerde, maar omdat de x3's gewoon nouwja.. 3x zo goed verkochten :+ .

Het grootste deel (75%+) waren IDD wel afgekeurde quadcores, welke dan verkocht werden als triple of dualcore met 1/2 cores uitgeschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2010 15:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:07
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:32:
[...]

BEEEEP, incorrect geantwoord!

Bij sommige batches is gewoon letterlijk een x4 genomen, en een core uitgeschakeld. Niet omdat het niet functioneerde, maar omdat de x3's gewoon nouwja.. 3x zo goed verkochten :+ .

Het grootste deel (75%+) waren IDD wel afgekeurde quadcores, welke dan verkocht werden als triple of dualcore met 1/2 cores uitgeschakeld.
echt? dat meen je niet! woow ik vind dat vaag :P maar oke! dan zie ik het nut er niet van in want ze maken een cpu die bijv 50 euro kost aan productie die verkopen ze als 3 core voor 60 en een 4 core kost 70, dus dat betekent dat ze minder winst gaan maken. echt appart! :o ik ben stom verbaast! |:(

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

gekke-gerrit schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:35:
[...]

echt? dat meen je niet! woow ik vind dat vaag :P maar oke! dan zie ik het nut er niet van in want ze maken een cpu die bijv 50 euro kost aan productie die verkopen ze als 3 core voor 60 en een 4 core kost 70, dus dat betekent dat ze minder winst gaan maken. echt appart! :o ik ben stom verbaast! |:(
Om te maken kosten alle CPU's evenveel. Zowel de X4's als de X3's als de X2's. Waarom? Omdat ze allemaal van dezelfde CPU worden gemaakt. (Phenoms dan) De x3's en x2's zijn meestal afgekeurde x4 processoren, maar als er door een leverancier plotseling een gigantische hoeveelheid x2 en x3 processoren word gekocht, en er niet voldoende afgekeurde CPU's zijn. Worden er gewoon goede x4's of x3's genomen. En deze worden dan gedegradeerd tot een x3 of x2 processor.

AMD maakt er geen verlies op, heb dit al eens gelezen ergens :+ .

Stel je voor:
Kosten om te maken: 40 euro
Waarde als x4: 100 euro
waarde als x3: 80 euro
waarde als x2: 60 euro

AMD verkoopt liever 100.000x de x2 als 50.000x de x4. Bedenk je ook dat na verloop van tijd de CPU ook minder waard word en er dus weer extra kosten worden gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:36

epic_gram

undercover moderator

gekke-gerrit schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:35:
[...]

dat betekent dat ze minder winst gaan maken.
Of juist niet, je hebt natuurlijk veel minder ontwikkelingskosten dan wanneer je een native dual- en tripplecore zou maken.

@TS: Lees dit maar: Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:40:
AMD verkoopt liever 100.000x de x2 als 50.000x de x4. Bedenk je ook dat na verloop van tijd de CPU ook minder waard word en er dus weer extra kosten worden gemaakt.
offtopic:
Uhm nee. In het voorbeeld wat jij beschrijft zit er 20 euro marge of de X2. Margeverschil in totaal wordt dan 2.000.000. Bij de X4 is het margeverschil 60 euro. Het totaal wordt dan aan verschil 3.000.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 15:48

Singular1ty

EV Evangelist

Ehm maar om even on-topic te reageren voor de goede orde: de TS moet in zijn bios ASRock UCC op enabled zetten. Hiermee unlock je eventueel gedeactiveerde cores en niets meer en niets minder.

Kan wel zijn dat, wanneer dit niet direct stabiel werkt, je de overclock mode onder dezelfde tab als waar je ASRock UCC hebt enabled, op manual moet zetten, en het core voltage (CPU-V oid) iets moet verhogen. (niet meer dan van 1,325 naar bijvoorbeeld 1,35V.) Het kan namelijk dat je CPU als quadcore meer prik nodig heeft om stabiel te draaien (en daarom als dualcore is verkocht).

Als dit niet werkt, cq je cores niet tevoorschijn komen of je windows niet stabiel is, kan je met active core control handmatig nog testen welke van de extra cores niet goed werkt, door 1 v/d 2 extra cores uit te schakelen en te kijken of je systeem dan wel stabiel draait (zij het als triple-core).

Als geen van beide extra cores stabiel draaien: helaas pindakaas :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:40:
[...]

Stel je voor:
Kosten om te maken: 40 euro
Waarde als x4: 100 euro
waarde als x3: 80 euro
waarde als x2: 60 euro

ik denk dat ze dan liever 50.000x de x4 verkopen en de rest als x2/x3 ;)

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 13:36

epic_gram

undercover moderator

Harm30 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:57:
[...]

ik denk dat ze dan liever 50.000x de x4 verkopen en de rest als x2/x3 ;)
Liever wel ja, maar als de vraag groter is dan het aanbod (gedeeltelijk kapotte cpu's dus) zou je toch gewoon goede moeten gebruiken. Opzich juist een heel slim systeem van ze vind ik, hierdoor heb je ook minder uitval.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 15:48

Singular1ty

EV Evangelist

Ik vraag me af of werkelijk zoveel x2 of x3s echt goede quadcores zijn. "Niet goed" wil zeggen dat de CPU niet aan de eisen voldoet die aan een quadcore worden gesteld. Een aanzienlijk deel van de verder probleemloos unlocked draaiende x2 of x3s heeft extra prik nodig om als quadcore te draaien, ze doen het dus niet goed op het standaardvoltage van 1,325V, en kunnen daarom al niet meer als x4 worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-07 09:26

Bolletje

Moderator Harde Waren
epic_gram schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:34:
[...]

Liever wel ja, maar als de vraag groter is dan het aanbod (gedeeltelijk kapotte cpu's dus) zou je toch gewoon goede moeten gebruiken. Opzich juist een heel slim systeem van ze vind ik, hierdoor heb je ook minder uitval.
Nee hoor. Er zijn tal van manieren.

Om er nog maar één te noemen: prijs van de X3's hetzelfde laten, prijs van X4's verlagen. Vraag van X3 neemt af en verschuift gedeeltelijk naar de X4's.

@Tranquilly
Heb je dus al in de BIOS gekeken en gekeken of de UCC-functie daar ook te vinden is?

Laat maar weten of het je gelukt is :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 03-12-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Lars93 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:11:
[...]

offtopic:
Uhm nee. In het voorbeeld wat jij beschrijft zit er 20 euro marge of de X2. Margeverschil in totaal wordt dan 2.000.000. Bij de X4 is het margeverschil 60 euro. Het totaal wordt dan aan verschil 3.000.000
offtopic:
X3 my bad.

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod, is er veel meer vraag naar x2's en x3's. Dan bied je deze meer aan. En aangezien de chip die word gebruikt in de x2's en x3's gelijk is (Bij de phenom reeks). Is het productieprocess een stuk goedkoper. Doordat er niet meerdere verschillende chips hoeven te worden gebruikt.

Pagina: 1