Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hebben bandentests en -adviezen überhaupt nut?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Iedereen kent ze wel, de bandentesten van de ANWB of van Duitse autosites. Ook de vaak goedbedoelde adviezen vanuit eigen ervaringen zijn niet onbekend. In VV zie je dan ook regelmatig discussies over welke banden nu wel of niet goed zijn en de winterbandendiscussies zijn zal helemaal niet van de lucht.

Een kritiekpunt van tests en adviezen is vaak dat je niet alles omstandigheden en testmethoden te weten krijgt. Hoewel dit vaak een terecht punt van kritiek is wil ik die in deze discussie even buiten beschouwing laten.

Een veel gebruikt argument, soms voor en soms tegen bepaalde banden, is dat de tests over het algemeen op een bepaalde bandenmaat gedaan worden met bepaalde auto's. Dit terwijl er zomaar een verschil in resultaat kan zijn als je een andere maat of andere auto neemt, zeker als je ineens achterwielaandrijving hebt.

De vraagstelling waarover ik graag een discussie zie losbarsten is dan ook de volgende:
Heeft een bandentest of -advies wel nut als je niet dezelfde bandenmaat en vergelijkbare auto hebt als in de test gebruikt wordt?

TS trapt af:
Ik denk dat het qua maat wel meevalt, zolang je maar geen 225 banden gaat kiezen op een 185-test. Zelfs dat laatste hoeft geen probleem te zijn. Als ik de 225-test van de ANWB met hun 185-test vergelijk dan zie ik dat de typen die in beide tests voorkomen eenzelfde eindoordeel krijgen. De rangschikking is uiteraard iets anders vanwege het gewijzigde deelnemersveld maar de grootste verschillen komen uit merken met verschillende typen. Daaruit kan je de bekende conclusie weer trekken dat een merk lang niet zoveel hoeft te zeggen, het gaat om het type.

Het type auto zal in mijn ogen iets meer doen. De tests gebeuren vaak met een standaard middenklasser of iets dat daar niet ver vandaan zit. Daardoor zullen de meeste auto's ongeveer hetzelfde presteren als die uit de test. Heb je echter achterwielaandrijving of een auto met een flink afwijkend gewicht of gewichtsverdeling dan zullen er toch wel wat verschillen kunnen zijn. Toch denk ik dat die verschillen niet groot genoeg zijn om een winnaar van een bandentest ineens tot middenmoter te kunnen degraderen.

Qua persoonlijke adviezen kan ik kort zijn. Iedereen spreekt uit eigen ervaring, deze is vaak erg beperkt, of spreekt uit tweedehands ervaring waar je al helemaal niet van op aan kunt. Persoonlijke adviezen hebben imo pas zin als je er veel kunt verzamelen om een algemeen beeld te vormen, vandaar dat fora zo handig zijn. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
Ja ze hebben nut, de uitslag zal niet voor ieder type auto hetzelfde zijn, maar globaal wel.
De (extreem) slechte gevallen zullen overal slecht presteren en zijn er met die tests wel uit te halen.

Het minimale verschil tussen goede band A en B zou wel kunnen wisselen bij verschillende auto's, maar dat maakt ze niet ineens een stuk slechter.

Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook verschil hoe je met je auto omgaat of een band ook echt zoveel beter of slechter is.