Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:27
Hoi,

Ik heb veel warnings (elk uur):
event id: 1020
source: DhcpServer
Scope, 10.0.1.0, is 88 percent full with only 12 IP addresses remaining.

In "Address Leases" staan er maar 31 (en heb een enkele reservation), dus zouden er volgens mij 69 over moeten zijn. Ik heb wat gezocht, maar ik kom er niet uit.

Iemand had precies hetzelfde probleem en heeft het opgelost door de scope opnieuw te maken. Nu wil ik dat wel doen, maar ik moet toch op een of andere manier kunnen kijken waar die 88 adressen naar verwijzen?

Enigste info die ik nu uit DHCP kan krijgen is eigenschappen dhcp server -> "Display Statistics":
Total Scopes: 1
Total Addresses: 100
In Use: 88 (88%)
Available: 12 (12%)

Kan ik ergens anders nog meer info achterhalen? Of vreemd verschijnsel accepteren en scope maar opnieuw maken?

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Je kan checken wat de lease-duration is voor de scope. Als deze op unlimited staat dan neemt ie geen adressen terug.

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15

fatshark

fat to da bone

Als ze met DHCP uitgegeven zijn kan je in DNS zien wie het IP gekregen heeft. (als ze zich netjes hebben kunnen registreren).
Misschien veel laptops en mensen van buiten over de vloer (dan idd lease duration wat terug schroeven).

fat to da bone

• _H_G_
Forward zone bevat er 44 (de 31 plus wat verschillende server records en aliassen) en reverse 33 (31 plus NS en SOA). Ziet er volgens mij dus ook goed uit.

Een enkele laptop en sporadisch (een keer per maand ofzo) een externe vertegenwoordiger met een notebook. Leasetijd staat nu op 8 dagen. Kan dit verkorten, maar die zouden dan toch ook in de lease lijst voor moeten komen?

Als ik 'netsh dhcp server scope 10.0.1.0 show clients' uitvoer dan krijg ik er ook maar 31.

Maar ik heb het denk ik gevonden. Na reconcile (had ik eerder aan kunnen denken) kwamen er een hoop DHCP/BOOTP type leases bij. Weet zo niet waar ze vandaan komen, maar kan goed van maanden/jaren geleden zijn.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
8 dagen is ook wel erg lang voor een lease lijkt me. Of had je daar een specifieke reden voor?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CherandarGuard schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:28:
8 dagen is ook wel erg lang voor een lease lijkt me. Of had je daar een specifieke reden voor?
8 dagen is de default instelling voor een Windows dhcp-server.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ah, dat wist ik niet. Wij draaien onze DHCP niet op Windows.

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:32

_AN

Niets iets te maken met gebruikers die VPN verbinding maken?

• _H_G_
Zou kunnen, al zie ik de vijf standaard gereserveerde ip adressen van de VPN gewoon staan. Heb RRAS nog nagekeken, maar kom nergens die onbekende ip adressen tegen.

Vanmorgen om 7:22 was er weer een bij gekomen (eerste vrije nummer 10.0.1.102, gisteren had ik al die dhcp/bootp adresssen verwijderd):
- Pingen vindt niks
- arp -a vind ook niks.
- Op de managed switch kan ik ook weinig zien zonder mac adres.
- Bij UniqueID in DHCP mmc, zie ik 31302e302e312e31303200, wat 10.0.1.102 is in ander formaat
- BOOTP table van DHCP mmc is leeg

Al twijfel ik nog of het iets met bootp te maken heeft (7:22 is wel een typische tijd, meeste apparaten worden wel tussen 7:00 en 7:30 aangezet). Ik weet daar niet veel van en er staan wel een hele hoop apparaten (industriële machines, printers) die bootp wel kunnen ondersteunen. Het zou overal uit moeten staan.

Op de server staat nog wel Microsoft Network Monitor, al vreet die nogal cpu tijd om continue te laten monitoren.
Pagina: 1