Sims 3 - trage gameplay na ca. 5 minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 20:43
Hoi,

Sinds een paar maanden heeft mijn vriendin een Macbook Pro in haar bezit. Hierop heeft zij het spel Sims 3 staan, met enkele uitbreidingspakketten.

Sinds een week of twee ondervindt zij echter problemen tijdens de simulatie-modus. Het komt hier voor dat ze na ongeveer 5 minuten spelen te maken krijgt met enorme vertraging. Alles werkt in het spel, ook de 'creatiemodus'. Het gaat dus alleen heel langzaam na een aantal minuten spelen.

We hebben gekeken of het lag aan de custom content die ze heeft gedownload, maar ook zonder die content (is aan en uit te zetten bij opstarten) kreeg ze dezelfde problemen. Ik had zelf het idee dat het lag aan de temperatuur van de mac of de dvd die ze gebruikt (geen krassen oid), maar dan zou ze die problemen al eerder gehad moeten hebben. Ook bij het wijzigen van de video-opties (laag naar hoog) is er geen verschil, het resultaat blijft hetzelfde: vertraging van de gameplay na enkele minuten.

Opvallende achtergrondprocessen zijn er nauwelijks, rotzooi ook niet, ze heeft verder een voldoende anti-virus programma.

Mijn gok was dat het gerelateerd was aan een corruptie van files in de game-directory (wellicht de savegame). Ze heeft een new game aangemaakt, en hier liep het spel na een minuut of 10 zelfs helemaal vast, ook al liep het spel wel duidelijk sneller (logisch, want minder objecten tekenen etc...)

Dit zijn de specs (ik ben geen mac-expert, dus als ik iets mis...):

Macbook Pro 6.2
Processor: i7 2,66 Ghz
4 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GT 330M (512 MB)
Harde schijf: 500GB Hitachi 5400 RPM

De vraag is dus: waar zou het probleem aan kunnen liggen? Is de videokaart niet goed genoeg? Zou het toch de game-directory kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Heb je de laatste patches ook geinstalleerd van het spel?
Heb je eventueel alle drivers geupdate?

Daarnaast zou ik eens kijken of het probleem toch ligt bij de virusscanner. Het kan zijn dat die de schijf aan het scannen is. Of anders een anti-spyware programma wat ligt te scannen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 20:43
Dank voor de reply, lol, die zaken zijn zo vanzelfsprekend dat ik er zelf gewoon overheen gedacht heb =P

Ik ga het eens checken.

UPDATE:

Heb Onyx gedownload voor haar mac en van alles gecheckt maar er viel nauwelijks iets te bespeuren (voor zover ik kon ontcijferen welke functies dat programma allemaal heeft). Is ook niet echt te verwachten want ze gebruikt de computer nauwelijks voor tweaking of dingen uitzoeken, gewoon de programma's die er al op stonden. Het spel is up to date, en tijdens het spelen, op het moment dat het langzaam gaat, heb ik de activiteitenscanner bekeken met Command-tab. Er was overduidelijk niets bijzonders te zien, er was nog zat RAM-geheugen over. Wel viel het me op dat er bij CPU-usage een percentage van boven de 100% af te lezen viel, tussen de 110 en 120%. Hier begreep ik weinig van, want volgens de specs zou het spel prima moeten werken, zoals het overigens in het begin ook heeft gedaan.

Het was me verder opgevallen dat er een config-file te vinden was in één van de game-directories, waarin kennelijk maar één 'core' werd herkend of zoiets. Dit vond ik vreemd, en heb in die file de waarde naar '2' veranderd. Dit haalde echter uiteindelijk ook niets uit.

Het enige wat nog rest wat mij betreft is om te kijken of een driver-update van de videokaart het probleem kan verhelpen of een nieuwe install van het spel, eventueel met behoud van savegames.

[ Voor 93% gewijzigd door Endurance op 30-11-2010 03:33 ]