Speakers te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• Audaxis
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-03-2018
Momenteel heb ik 2 speakers (JBL ES20) ophangen op B-tech luidsprekersteunen. Deze heb ik echter vrij hoog gehangen.

Nu zou ik binnenkort willen overschakelen op surround, maar dan zouden ze op oorhoogte moeten hangen. De huidige speakers zijn uiteraard licht neerwaarts gekanteld en bevinden zich in de twee uithoeken, center zou perfect in het midden van die muur komen. Gezien er niet genoeg ruimte is voor een bank en het eveneens mijn studeerkamer/slaapkamer is zou ik waarschijnlijk kijken vanuit mijn toch wel comfortabele bureaustoel, dus dan zit ik iets hoger.

Ben ik genoodzaakt de speakers te verhangen of zou het zo moeten lukken voor surround. Hoe doe los ik het dan best op met de surroundspeakers? Optimaal zal het uiteraard niet zijn maar ik kan de ophangingen moeilijk/niet verwijderen (hierachter niet geschilderd) + de kabels zijn ingewerkt in de muur.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Je zal het wel horen, of het storend is, is een tweede. Aangezien je wel een center speaker hebt, zou het best kunnen meevallen, als je die wel meteen onder het beeldscherm kan zetten. Ik zou zeggen gewoon wat films testen en kijken hoe het gaat...

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 10:25
Dus als bij jou iets van links naar rechts gaat dan begint het linksboven, springt naar onderen naar de center en gaat dan weer naar rechtsboven?
Lijkt me verre van prettig eigenlijk...

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Misschien is het niet ideaal, maar je zou het gewoon moeten proberen. Op voorhand al de boel verbouwen (terwijl je zelf al aangeeft dat je het niet kan/wil) is zonde, als het eenmaal hangt en je bent er tevreden mee dan is het toch goed? Laat je niet leiden door sites waarop staat hoe je je speakers theoretisch het beste kunt plaatsen; het zijn weliswaar goede tips, maar er zijn weinig (huis)kamers waar je de speakers zo neer kunt zetten. De éne kamer heeft een vreemde vorm, de ander moet rekening houden met vrouw/kinderen, weer een ander heeft gewoon geen ruimte etc. Mocht je het nou echt niks vinden dan kun je alsnog de boel slopen en een blikje verf kopen :P.

• Audaxis
Die center-speaker is natuurlijk de vaag: hang ik die boven mijn tv zodat je geen last hebt van die knik waar Ossi het over heeft, of hang ik deze boven de tv?

Is deze locatie voor stereo eigenlijk wel goed? Heb in der tijd advies gevolgd van kennissen die deze positionering hadden aangeraden.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12 22:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Hangen ze helemaal tegen het plafond in de hoek? Dat is wel heel extreem hoog. Oorhoogte is prima, maar als je centerspeaker verder dan een halve meter van je tv hangt dan begin je het al te horen (afhankelijk van de afstand waarop je kijkt; grotere afstand is een wat minder groot probleem kan ik me voorstellen).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 10:25
Jownaz schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:53:
Die center-speaker is natuurlijk de vaag: hang ik die boven mijn tv zodat je geen last hebt van die knik waar Ossi het over heeft, of hang ik deze boven de tv?

Is deze locatie voor stereo eigenlijk wel goed? Heb in der tijd advies gevolgd van kennissen die deze positionering hadden aangeraden.
Je zegt nu 2x of je de center boven de tv moet hangen ;)
Het meest ideale is als de fronts en center op 1 lijn zitten, daarnaast moet de center zo dicht mogelijk bij de tv staan omdat je anders het geluid ergens anders vandaan hoort komen ipv "uit" de tv. Vlak boven of vlak onder de tv maakt niet zoveel uit. Het is afhankelijk van hoe hoog de tv staat/hangt.

Altijd leuk dat soort kennissen :(
Weet je ook nog waarom ze het zo hebben aangeraden?

• Audaxis
Ja ik bedoelde dus eerst boven dan onder :p

Euhm, ja, de muziek moest de kamer "vullen" dus moesten ze "zo ver mogelijk uiteen en zo hoog mogelijk staan". Nu voor stereomuziek vond ik dat niet slecht klinken, maar ik kan nu ook niet vergelijken. Ik vermoed dat dergelijke dingen wel storender zijn bij surround, gezien het daar allemaal om het 3D-effect draait

Nuja, ook de laatste keer dat ik zulk advies volg, weer een levensles wijzer ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:34

franssie

Save the albatross

ach bij de gemiddelde echte bioscoop hangen de meeste kanalen ook allemaal boven je. Voor stereo valt het wel te horen denk ik (ken je ruimte niet) maar voor een goede knalfilm met surround zou ik ze eerst lekker laten hangen met de middenspeaker evt boven je ipv onder ...

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 29-11-2010 17:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:52

Marc H

- - Is wakker - -

Gewoon eerst uitproberen. Kost het minste moeite.

Bevalt het niet, kan je altijd nog gaan aanpassen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Audaxis
Bedankt! Ik ga eens uitkijken naar een goed 5.1 setje. Heb nu de ES20's van JBL, maar een volledige set van de ES-serie is echter wel wat duur, en ik weet niet goed of die prijs/kwaliteit dat waard zijn... Ga zeker hier nog wat topics doorspitten ;)
Pagina: 1