Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:38
Omdat onze Cisco 3550 geen IPv6 routing ondersteund ben ik op zoek naar een andere.
Ik heb al gekeken welke merken in aanmerking komen. Dat zijn: Cisco, Foundry en eventueel HP.

Kan eventueel ook een router met een paar poorten zijn dan koppel ik de Cisco 3550 er wel aan met VLAN tagging. We hebben geen BGP, RIP, OSPF etc nodig.

Wat zijn mijn eisen?

- IPv4 en IPv6 Static routes
- VLANS (minimaal stuk of 30)
- Goedkoop het liefst 2dehands.

Ik kan niet echt layer 3 switches vinden welke IPV6 static routes ondersteunen. Alleen de nieuwste dure Cisco switches. Of van die grote Cisco 5500's etc. en dat hebben we niet nodig.

Iemand een idee welke router in aanmerking komt:)

Bvd _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door xares op 28-11-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Je bedoelt een volledige router. Hoeveel poorten heb je nodig? Misschien zou dit een oplossing zijn: http://www.win-ent.com/in...ance-platform&Itemid=113# of deze van lanner http://www.lannerinc.com/...nce/1U_Network_Appliances

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor performance zoek je?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Ik zoek geen PC als router dan kan ik net zo goed een Quagga bak neer zetten.

Een switch die minimaal 100 Mbit kan routeren het liefst meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Ik zoek geen PC als router dan kan ik net zo goed een Quagga bak neer zetten.
En wat denk je dat Cisco je gaat geven? Van zodra je layer 3 wilt ben je bezig met een router die aangedreven is door software. Cisco's oplossing draait hun eigen OS op hun proprietary processor en ze waren enkele maanden/jaren geleden aan het experimenteren met ARM en x86 processoren.

Er zijn andere bedrijven die volledige router/firewall oplossingen maken, allemaal op Linux/BSD & ARM/x86 gebaseerd. Een quagga bak met die hardware die ik hierboven aangegeven heb zou ideaal zijn voor de prijs die je zoekt. Als je echt Cisco/HP/Juniper wilt dan ga je een stukje meer moeten bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Cisco geeft je een bak met allerhande asics die ervoor gebouwd zijn op IPv6 in hardware te switches routeren. Het slaat nergens op om te beweren dat een Cisco router een standaard server is met een eigen OS erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
TrailBlazer schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:37:
Cisco geeft je een bak met allerhande asics die ervoor gebouwd zijn op IPv6 in hardware te switches routeren. Het slaat nergens op om te beweren dat een Cisco router een standaard server is met een eigen OS erop.
De hele cisco ASA serie draait software, gewoon standaard Intel hardware (celeron proc, en intel Pro netwerk chip) met wat uitbreidingen zoals een crypto processor met cisco's software er op, uiteraard wel met een cisco label op het moederbord. Nog mooier is het feit dat er zelfs gewoon een linux tussenlaag in zit.

De grens tussen software en hardware switching/routing wordt steeds kleiner door de steeds sneller wordende processoren. een atom is tegenwoordig al voldoende voor gigabit switching, er is dus niks mis met een linux oplossing voor deze routering.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Het liefst heb ik gewoon een "echte" router. Quagga server is altijd nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik had het puur over de routers en switches die hebben er een hoop dedicated hardware in zitten.
Ik heb genoeg meegekeken met Cisco engineers, in depth sessies gehad en switchingblades in mijn handen gehad om dat te kunnen beweren.

Als je echter max 1 gigabit wil kunnen routeren dan kan je prima uit de voeten met een Linux doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
DCN schijnt ip6 native te doen.

DCS-5650
Afbeeldingslocatie: http://www.dcnetworks.nl/images/stories/products/DCRS-5650-28C.jpg

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

xares schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:19:
Het liefst heb ik gewoon een "echte" router. Quagga server is altijd nog een optie.
Juniper J of SRX series?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Predator

Suffers from split brain

Waarom wordt er hier over routers gelul'd ? Neem gewoon een L3 switch.

Een cisco WS-C3560X-24T-S met IP base heb je toch voor een dikke 2K ?
Dat hangt een beetje van je budget af natuurlijk...
Voor 250 EUR vlam je der nog een 2de PSU in.

* Predator wordt moe van die linux router KMO onzin ... Flame Intended :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een L3 switch is toch ook een router? Verder heb je gelijk hoor. Ik vraag me alleen af hoeveel IPv6 en 3560 in hardware doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

TrailBlazer schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:35:
Een L3 switch is toch ook een router? Verder heb je gelijk hoor. Ik vraag me alleen af hoeveel IPv6 en 3560 in hardware doet.
Natuurlijk is een L3 ook een router, maar het is ook een switch.
Ok, je kan router interfaces bridgen, en je kan alle switch interfaces L3 interfaces maken ipv via SVI's te werken, maar niet gaan mierenneuken :P

Hoewel een cisco router ook programmeerbare asic's heeft en fast switching doet (bv CEF), vind ik toch dat CPU usage meer stijgt bij grote datatransfers dan bij een L3 switch.
Een paar Gig over een L3 switch sleuren, dat zie je bijna niet in de CPU, met een router zie je dat wel, ook als je 100% aan het CEF'n bent.

Ja, ook als je enkel routing doet, zonder QoS,ACL's,NAT,ip inspect, enz .. :)

Een 3560x heeft iig ASICs die ipv6 kunnen hardware switchen:
IPv4 and IPv6 routing, Multicast routing, advanced quality of service (QoS), and security features in hardware
Zelfde als een 3750x in ieder geval.
Te activeren via SDM template (sdm prefer dual-ipv4-and-ipv6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een L3 switch is inderdaad prima als je hem gebruikt waar die voor bedoeld is. Ga je andere dingen doen zoals QoS dan loop ja al gauw tegen de beperkingen aan.

Voor een 3750X heb je dan wel weer een IP base license nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

TrailBlazer schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:16:
Een L3 switch is inderdaad prima als je hem gebruikt waar die voor bedoeld is. Ga je andere dingen doen zoals QoS dan loop ja al gauw tegen de beperkingen aan.

Voor een 3750X heb je dan wel weer een IP base license nodig.
Voor 3560x heb je toch ook een IP base nodig voor routing ? Of bedoelde je iets anders ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Routing zijn die dingen prima in. L3 QoS is het vaak net niet op zo'n ding. Als je ook gaat kijken naar het prijsverschil tussen een high end router en switch zie je vaak dat een router toch nog wel een factor duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Zoals ik zei, de router/switches met ASIC's die IPv6 doen bestaan wel maar zoals de TS ook aangeeft is het te duur voor hem. Er is dus weinig aan te doen - je gaat met Cisco/Juniper voor 10-20k+ of je gaat een 1U/2U server aanschaffen/bouwen met genoeg poorten voor ~1000 en wat software erop of van een appliance maker aanschaffen (2-5k). Vyatta is een voorbeeld van een van zo'n computerbouwers.

Als je enkel maar gigabit hebt dan is dat wel nog te doen met een x86 computer zeker met enkele Xeon's. Enkel als je 10 of 100 GbE ongeblokeerd wilt laten switchen/routeren moet je een chassis van Cisco gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

:O :P

Voor 2,5K heb je een 3560X met dual PSU, ipv6 routing hardware.
Smartnet is cheap...

Bij HP kan je zeker nog een stuk lager gaan in prijs.

Backup/reinstall - software upgrades allemaal véél sneller en makkelijker dan gelijk welke appliance doos ...
Overal support te vinden ...

Don't make it harder then it is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

TrailBlazer schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:12:
Routing zijn die dingen prima in. L3 QoS is het vaak net niet op zo'n ding. Als je ook gaat kijken naar het prijsverschil tussen een high end router en switch zie je vaak dat een router toch nog wel een factor duurder is.
Als je vooral voice-QoS en eventueel wat 'speciale traffic' (cluster heartbeats .e.d) moet doen, dan is dat helemaal verwaarloosbaar.

Policing/shaping .e.d doe je toch op de edge routers zelf ?

Nu ik ben zelf geen grote fan van QoS te gaan toepassen voor van alles en nog wat in de LAN zelf.
Als het zo erg wordt dat je uplinks zoveel belast zijn, dan is dat ook maar een lapmiddel.
Let op, ik spreek wel over L2/L3 in de LAN. :)
Voice en een paar uitzonderingen ja, maar niet overdrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Predator op 29-11-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een Cisco WS-C3560X-24T-S kost ongeveer €2100,- á €2200,-

Cisco CATALYST 3560X 24 PORT DATA IP BASE IN Cisco WS-C3560X-24T-S

3560x

En daar zit dan Enhanced Limited Lifetime Warranty op:
- 5 jaar vanaf de End of Sale datum
- Next Business Day Replacement
- 90 dagen toegang tot TAC.
- En de switch is netjes, uitgebreid gedocumenteerd.

Dit zit standaard bij deze switch, dus zonder extra Smartnet support contract ofzo..

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 29-11-2010 23:34 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1