Fout in schema Solar zaklampje (ING)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Ik heb van de ING zo'n solar zaklampje mogen ontvangen, maar deze werkt dus niet. :(
Hij deed al niets toen ik hem kreeg, en na een tijdje op de vensterbank deed hij het nog niet. Daarna ongeveer 8 uur onder een lamp gehad, maar niets werkt.

Dus ik heb hem maar even opengeschroeft, en dit is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2v2xrmr.png

De zonnecel is een TRONY SC9234S-13N.
Na even wat gezocht te hebben, zie ik dat de zonnecel 7,3V met 16,7 mA constant kan leveren, met een piek van 10,4V en 23,9 mA.

Na wat onderzoek lijkt de batterij defect te zijn. Hij geeft precies 0,00V af.
Ik heb het zonnepaneeltje losgesoldeerd, en die geeft netjes een spanning van ongeveer 2V als hij wat licht ontvangt, maar als ik hem dichterbij houd geeft hij al 7V, dus die doet het nog goed. :)
De diode heeft zo'n 0,6 volt over zich heen, en dat zou betekenen dat de batterij gevoed wordt met 6,4V.

Kan zo'n batterij (LIR2450 3,6V) dat hebben of gaat dat direct kapot? Ik wil graag namelijk de batterij vervangen voor een nieuw exemplaar, maar ik heb zo mijn twijfels over het schema. Anders sloop ik die nieuwe batterij ook meteen. :)

Is het schema in orde? Of zou het e.e.a. gemodificeerd moeten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 28-11-2010 21:49 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 14:08
Spanning lijkt me wat hoog. http://www.powerstream.com/p/Lir2450.pdf
Zou 4.5v moeten zijn. Zit er dik in dat het volgende exemplaar ook stuk gaat.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Rmg

ymoona schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:02:
Spanning lijkt me wat hoog. http://www.powerstream.com/p/Lir2450.pdf
Zou 4.5v moeten zijn. Zit er dik in dat het volgende exemplaar ook stuk gaat.
Je moet volgens mij naar het vermogen kijken, max charge current is 100mA max current van het zonnepaneeltje is 23mA. wat op zich gewoon zou moeten lukken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Een oplaadbare batterij of accu mag je best met wat meer spanning opladen.
Het gaat inderdaad om de stroom. Bij het laden van een auto accu liggen verhoudingen volgens mij +/- 1:10
Dus de accu wordt geladen met een 10x zo lage stroom als hij zelf heeft. Tenminste, dat is mij ooit eens zo geleerd. Weet dus niet of dat bij alle laadbare accu's zo is, maar ik gebruik het wel altijd zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Schama is goed. Je kunt je afvragen als dergelijke goedkoop geproduceerde gadgets helemaal conform de electronica wetten en regels gemaakt zijn en dat is het vaak niet om de kosten verder terug te brengen. Ik kan niets zeggen over de belasting van de zonnecel maar het lijkt mij dat het moet werken want dergelijke dingen worden met miljoenen tegelijk gemaakt.

Ik denk dat je heel simpelweg een rotte accu hebt maar wat wil je voor iets wat misschien 10 dollarcent kost.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Het schema ziet er voor de rest ook niet verkeerd uit. Mij viel alleen op dat het opladen van de batterij niet begrenst was, en totaal afhankelijk is van het opgevangen licht van de zonnecel.

Er is inderdaad een kans dat ik net een defecte batterij heb gehad, en dat een nieuwe batterij ook wel gaat werken. Maar mijn vraag is of met dit schema die nieuwe batterij ook niet snel kapot is.
Een weerstand + zenerdiode zou volgens mij voldoende moeten zijn om de stroom/spanning te begrenzen.
memphis schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:38:
Ik denk dat je heel simpelweg een rotte accu hebt maar wat wil je voor iets wat misschien 10 dollarcent kost.
Ik verwacht van zo'n product (en dan maakt de prijs niets uit), dat deze minimaal een jaar meegaat.
Daarna kan ik wel verwachten dat de Led's, zonnecel en batterij minder worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op z'n minst een low voltage cutoff zou wel handig zijn, die li-ion cellen gaan vrij snel kapot als je ze echt plat trekt. Of dat de moeite waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:28:
Op z'n minst een low voltage cutoff zou wel handig zijn, die li-ion cellen gaan vrij snel kapot als je ze echt plat trekt. Of dat de moeite waard is...
Dat is vrijwel de zelfde als die ik heb. Alleen staat daar 800mAh, en in dit apparaatje zit een 120mAh cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
atmoz schreef op zondag 28 november 2010 @ 23:00:
Bij het laden van een auto accu liggen verhoudingen volgens mij +/- 1:10
Dus de accu wordt geladen met een 10x zo lage stroom als hij zelf heeft.
Als een loodaccu een "capaciteit" van 100Ah heeft dan laad je hem met max 10A idd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt, zoals eerder in dit topic aangegeven is de spanning uit de zonnecel voor de Lithium accu te hoog en daarvan gaan ze kapot als ook van diepontlading. Een 4.2v voltage stabilisator zou juist geweest zijn maar dan kost dit stukje gadget 2x zo veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Rmg

Dre schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:13:
Ik heb een paar maanden geleden 1 van de ING zaklampjes meerdere dagen in de zon laten liggen en toen ging de accu defect....waarschijnlijk door een te hoge accuspanning. (Of door de warmte?)
waarschijnlijk door het overladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Toen ik dit topic opende had ik de klantenservice van ING gebeld, en die zeiden dat ze waarschijnlijk door hun voorraad heen waren en geen vervanger konden sturen. Maar ik heb gisteren toch een vervangende zaklampje in de bus gekregen, dus dat is weer een positief punt voor de klantenservice. d:)b

Ik heb even snel getest of dat ding werkte en hij doet het. :) En om te voorkomen dat deze ook overladen wordt bewaar ik hem nu nog in het doosje....

Ik wil toch het schema iets aan gaan passen, om te voorkomen dat er teveel spanning op de batterij komt te staan. Ten eerste wil ik een zenerdiode parallel op de batterij zetten van 3V9. (4V3 is te hoog en meestal geeft zo'n zonnecel toch niet zoveel.)
Om de stroom in de zener te begrenzen indien de spanning van de zonnecel hoger dan 3,9V + 0,6V = 4,5V wordt, zal er tussen de zonnecel en de 1n4148 een weerstandje geplaatst worden.
7V (max. zonnecel)-4,5V = 2,5V over de weerstand. Bij een volle batterij zal de volledige stroom door de zener heen gaan en die wil ik dan rond de 20mA zetten. Weerstand is dan 2,5V / 20mA = 120 ohm.

Ben ik hiermee definitief van het probleem verlost? Of zien jullie nog iets anders waardoor het mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop dan gelijk zo'n ding, daar zit alles in:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26114
Geen idee of DX ze ook voor lipo heeft, maar deze werkt in principe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 23:23

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Wat ik nergens in dit topic zie terugkomen, is dat een zonnepaneel een stroombron is en niet een spanningsbron. Het hele verhaal over de spanning is wat dat betreft pas geldig als de batterij volledig opgeladen is. Blijkbaar gaat de ontwerper van dit product er vanuit dat mensen de zaklamp vaak genoeg aanzetten, zodat de batterij niet overladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Zener diodes hebben meestal een relatief hoge reverse current. Dus als hem niet in het licht legt zal hij ontladen. Wil je dit beperken zet dan de zener over de diode welke naar de batterij gaat. Liefst de normale diode vervangen door een schottky-diode om de ontlading verder te beperken.

code:
1
2
zonnecel --(weerstand)--|-- diode -- batterij -|
                        |---- zener diode -----|

Ik betwijfel of je echt een weerstand nodig hebt, gewoon kijken hoeveel volt je max wilt hebben en hoeveel volt er op de zener staat bij maximale stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je het goed wilt doen kan je altijd kijken als er een mini low power LM317 variant is of anders met een FET en een zener een stabiele 4.2v spanning maken., anders pleur je er 3 NiCad celletjes in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Update.

Vorige week kreeg ik een brief binnen over de Solar zaklamp.
Hierin staat het o.a. volgende:
Na enkele klachten is uit extern onderzoek helaas gebleken dat de zaklamp niet goed werkt. De batterij kan tijdens het opladen oververhit raken en in het ergste geval openbarsten. Dit kan brandgevaar opleveren.
Verder staat er in dat je die niet meer moet gebruiken en dat ze hun excuses aanbieden dat ze een product hebben geleverd wat schade kan veroorzaken.

Erg netjes van de ING, maar ik blijf mijn zaklamp (met extra zenerdiode) gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lihiumbatterij van het ING solarzaklantaarntje was al na een halfjaar stuk. Deze heb ik vervangen door een goede platte lithimbatterij (7,4V/700mAh)uit een mobieltelefoontje. Daarna functioneerde hij weer goed. Gaf veel licht . Om niet te overladen lag hij altijd op een plek met matig licht. Maar gisteren deed hij niets meer. De zonnecel geeft bij matig licht ,december bedekte hemel, 2 volt af ,met o,ooamp stroom. De batterij is ook leeg,geen stroom o,ooAmp en 1,5volt.
Hoe kan dat?? De vorige dag nog uitstekend veel licht. De volgende dag niets meer ??

Het SCHUIFschakelaarknopje van kunstof was op zeker moment niet meer te verschuiven. Daar heb ik iets molycote tussen gedaan. Dat werkt prima. Anders schuift plastic over plastic en dat vreet in. Met groet.
Pagina: 1