[DIY] Actief crossover + LM3886t eindtrappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
Voor deze zelfbouw speakers ben ik bezig een actief crossover + versterker te bouwen. En wil de voortgang graag met jullie delen. :)

Layout
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/amplayout.jpg
Oke, het is een beetje jip en janneke achtig om met pcb uitknipsels te gaan plakken, maar ja. :D Het is wel retehandig om te bepalen waar alles komt. Links en rechtsboven 4x LM3886T. Daaronder crossover prints.

In het midden 2 pcb's eentje voor de grote voeding, een gereguleerde +-15v voeding voor de opamps.

Crossover
Het crossover wordt een 24db/octaaf versie op 330hz. Het crossover voor Mid/Hoog wordt passief omdat dit betaalbaar is, en ik wil bi-ampen, en dat tri-ampen een beetje over the top is voor dit systeem.
schema schaamteloos gejat van: http://sound.westhost.com/project09.htm

Eindversterker
Ik had hier nog een zelfbouw gainclone staan met 4 chips. Het is natuurlijk zonde om deze niet te gebruiken en aangezien ik al postieve ervaringen heb met het beestje. Waarom niet? :P

Behuizing
Ik heb goede connecties bij een staalbewerker, dus ik ga tzt. de behuizing laten lasersnijden en zetten. Voor het aansluiten van de speakers had ik gedacht aan 4P speakon connectoren. Degelijk spul. Koelblokken en 230VA trafo heb ik ook nog dus weer wat bespaard.

Ik heb ook besloten om die lelijke euro printplaten eens achter me te laten. Dus etsmiddel gekocht, en lekker toner transferen!

Voeding
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/voeding.jpg
Dat oogt stukken beter imo. Hier komen overigens nog 2 dezelfde caps bij. Afzonderlijke gelijkrichting per kant en afzonderlijke buffer. Zodat de versterkers alleen de trafo delen. Dit is trouwens ook de hele voortgang tot nu toe :P De onderdelen zijn op een paar na allemaal besteld en mn vingers jeuken. >:) Verder zijn er nog een aantal onbekenden, ik heb nog geen leuke power schakelaar gevonden en ik weet nog niet hoe ik de signaaldraad ga beschermen van de trafo en wisselspanningsdraden. Ik zit al te denken om de trafo op te sluiten in een soort stalen hok.

Ik weet nog niet hoe het met de voortgang zal vlotten. Ik heb het af en toe erg druk met school en moet het een beetje tussen vriendin, vrienden en schoolwerk in proppen. :+

vragen/opmerkingen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Update

Gisteren de voeding voor de opamps gebouwd
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/voltreg.jpg
Deze maakt gebruik van een 7815 en een 7915 als spanningsregelaar. Echter bleek bij het testen dat de -15v kant -23V gaf. Toen ik deze vervolgens belastte met een 1k weerstand zakte hij keurig naar -15V, ik neem aan dat dit een strooispanning was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet nog dat bij mijn gainclone de 4007diodes er meten uit klapte toen ze de 2x15000uF caps moesten laden. Dus ik weet niet of dat goed gaat bij deze? Verder leuk project, blijf m volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:37:
Ik weet nog dat bij mijn gainclone de 4007diodes er meten uit klapte toen ze de 2x15000uF caps moesten laden. Dus ik weet niet of dat goed gaat bij deze? Verder leuk project, blijf m volgen :)
Volgens mij is de 4007 rated @ 1A, dit zijn 5408 en rated @ 3A. Dat is nog geen vetpot trouwens, vooral niet als ze een lege elko gepresenteerd krijgen. :+ Maar mijn voorgaande gainclone deed het er prima op met letterlijk deze elko's dus geloof dat het goed komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Update.
Na weer wat uurtjes etsen, vertinnen, boren en solderen heb ik 1 crossover af
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/xover.jpg

De capjes was een beetje proppen, maar ach. Na het solderen alles gecontroleerd met de weerstandsetting. Nergens kortsluiting. prik er op! bijtend op mijn tanden, fingers crossed....... geen rook of hete componenten. Na het aanbieden van een signaal blijkt het ding zelfs nog te werken ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:46

Gotez

42

leuk om te lezen. Ik ga deze in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

AtomicShockwave schreef op maandag 06 december 2010 @ 14:15:
Update.
Na weer wat uurtjes etsen, vertinnen, boren en solderen heb ik 1 crossover af
[afbeelding]

De capjes was een beetje proppen, maar ach. Na het solderen alles gecontroleerd met de weerstandsetting. Nergens kortsluiting. prik er op! bijtend op mijn tanden, fingers crossed....... geen rook of hete componenten. Na het aanbieden van een signaal blijkt het ding zelfs nog te werken ook. :P
Ziet er goed uit! Vraagjes: wat kost dat? hoe klinkt het? En heb je toevallig nog berekeningen op papier staan van de nodige berekeningen voor het vinden van de juiste componenten. Ik ga 'm volgen, mainly omdat ik zelf binnenkort aan zelfbouw wil beginnen en dit wel eens interessant kan zijn mits het kostenplaatje niet te hoog uitvalt natuurlijk :9 Wordt een budget build ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
NE5532 1euro/stuk
de andere componenten gemiddeld 20ct stuk.
Printplaatje een euro of 4 dacht ik.

Maarja, etsmiddel, soldeerbout, boortjes, etc. kost ook wel wat. In de startpost staat een link naar de gast die het ontworpen heeft, met uitleg en al.

Ik had het geluk dat ik al een aantal componenten had anders kan het toch wel boven de 250 euro uitkomen hoor. Ringkerntrafo's zijn kneiterduur. en 4x lm3886t kost je ook 32 euro. Ik zou zeggen kijk eens op conrad rond voor prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

AtomicShockwave schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:35:
NE5532 1euro/stuk
de andere componenten gemiddeld 20ct stuk.
Printplaatje een euro of 4 dacht ik.

Maarja, etsmiddel, soldeerbout, boortjes, etc. kost ook wel wat. In de startpost staat een link naar de gast die het ontworpen heeft, met uitleg en al.

Ik had het geluk dat ik al een aantal componenten had anders kan het toch wel boven de 250 euro uitkomen hoor. Ringkerntrafo's zijn kneiterduur. en 4x lm3886t kost je ook 32 euro. Ik zou zeggen kijk eens op conrad rond voor prijzen.
Thanks. Daar gaan we nog even de tijd voor nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Daar zijn betere alternatieven voor. De NE5532 wordt vaak verwijderd bij mods ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foei, zulke dingen mag je niet zeggen als je op de foto ziet dat er geen DIP sockets gebruikt zijn :P
Verder erg leuk, wordt het een eindtrap of geintegreerde versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 08 december 2010 @ 00:50:
[...]

Daar zijn betere alternatieven voor. De NE5532 wordt vaak verwijderd bij mods ;)
Dat geloof ik best, maar aangezien het crossover als unity gain versterker werkt wordt er niet al te veel van gevraagd. Alleen de laatste output buffer had misschien een beter model mogen zijn. Ik ben echter niet al te bekend met het reilen en zeilen van alle soorten opamps en vertrouw dus op het meest standaard model.

Ik wilde aanvankelijk DIP sockets, maar dat ging problemen opleveren met het vastsolderen van de top copper layer. Mocht ik de output buffers willen veranderen kan ik dus altijd nog 4 opampjes kapot knippen en vervangen. Houdt me weer een middagje bezig. :P

De versterker is bedoeld als eindtrap straks, ik heb echter nog geen pre-amp. Die wil ik later nog eentje aanschaffen. Ik heb momenteel namelijk nog geen input selectie nodig omdat ik maar een bron gebruik. Ik geef hem dan voor nu ook gewoon een potmeter. Als de pre-amp daar is haal ik de potmeter weg en zet ik er een lampje in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even soldeertechnisch. Heb jij je prints wel ingespoten met Kontakt Chemie Flux SK10? Dat beschermt je prints en maakt het solderen een stuk makkelijker. Ik zie op een aantal plekken namelijk wel erg donkere vlekken zitten, wat mij het idee geeft dat je die plekken te heet hebt gehad.
En foei (!!!) dat je in je opamp-voeding een fout hebt zitten in je pin-layout van de (ik gok) 7915 :p

Verder leuk project. Ik ga dit ook volgen.

Even over de hoofdvoeding en gelijkrichter die misschien gaat klappen door de zware elco's. Wellicht een idee om (als dat nog gaat) in serie tussen de gelijkrichter en elco een spoel te zetten, die de inschakelstroom wat tempert. Vraag me niet over de waardes e.d., maar een spoel kan hier heel goed dienstdoen als een stroom- en dt-afhankelijke weerstand (grote toename in stroom met een steile dt geeft een hoge weerstand in een spoel, bij normale belasting nagenoeg geen weerstand). Maar dit is meer iets voor de mensen die echt elektronica snappen ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:34:
Even soldeertechnisch. Heb jij je prints wel ingespoten met Kontakt Chemie Flux SK10? Dat beschermt je prints en maakt het solderen een stuk makkelijker. Ik zie op een aantal plekken namelijk wel erg donkere vlekken zitten, wat mij het idee geeft dat je die plekken te heet hebt gehad.
En foei (!!!) dat je in je opamp-voeding een fout hebt zitten in je pin-layout van de (ik gok) 7915 :p

Verder leuk project. Ik ga dit ook volgen.

Even over de hoofdvoeding en gelijkrichter die misschien gaat klappen door de zware elco's. Wellicht een idee om (als dat nog gaat) in serie tussen de gelijkrichter en elco een spoel te zetten, die de inschakelstroom wat tempert. Vraag me niet over de waardes e.d., maar een spoel kan hier heel goed dienstdoen als een stroom- en dt-afhankelijke weerstand (grote toename in stroom met een steile dt geeft een hoge weerstand in een spoel, bij normale belasting nagenoeg geen weerstand). Maar dit is meer iets voor de mensen die echt elektronica snappen ;)
Mja die pin layout van die 7915 :+ Die verschilt per fabrikant kwam ik achter. Maar goed dat ik ff gechecked heb, anders was het een houtskooltje geweest :+

Ik heb voor het vertinnen van de prints van die vertin vloeistof gebruikt. Dat moest eigenlijk als bescherming dienen maar ben er niet al tevreden over. Het zou de soldeerbaarheid verbeteren maar het lijkt slechter geworden. Ik heb idd stukken nogal heet gestookt, en dat komt mede door het velleman boutje dat ik gebruik. Dat ding wordt zo gloeiend heet dat ik continu de punt schoon moet maken. Alles verbrand gewoon. Het wordt tijd voor een fatsoenlijke bout.

Maarre, kan ik die hete plekken nog op een andere manier beschermen? of moet ik dat spul kopen? Ik had flux besteld maar dat blijkt een potje met soldeerhars, beetje lastig aanbrengen met brokjes. :D Daar moet ook een manier voor zijn.

Wat betreft de elko's dat is in het verleden goed gegaan, maar ik houd de optie achter de hand uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 08-12-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Eindelijk weer eens een update!
Het bouwen van de eerste eindversterker zat een beetje tegen. Ik had de allerbelangrijkste pin van de chip over het hoofd gezien. De GND!
2x LM3886t dood. |:( Vandaag de chips vervangen en nog een test gedaan. En jawel hoor, geluid! :D
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/amp1.jpg
Ik kon het natuurlijk niet laten om em even met de speaker te testen. Wat een wereld van verschil zeg, zelfs zonder fatsoenlijk crossover is het verschil met mijn JVC RX-230r gigantisch. Het midden en het hoog is veel duidelijker en minder "modderig". Als ik nou nog even geduld kan hebben voor de behuizing en andere onderdelen, wordt het nog wat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Jongens even een schop. Foto's komen er nog aan, nu geen camera bij de hand.

Ik heb een klein probleempje met het ding. Ik heb niet zo zeer last van een brom, maar van een zacht suizend geluid. En ik vindt het nog net wat te hard eigenlijk. hoe krijg ik dat weg? er zitten 100nf'jes op de pootjes van de chip. Ik weet dat mijn vorige het ook een beetje deed maar dan minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het ook als je het ingangsignaal van de eindversterker kortsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Jep dan doet ie het ook. Ik denk dat het van de LM3886t's komt want draaien aan de gain knop van het crossover helpt niet. Ik heb al wel een mogelijk probleem gevonden, ik vrees dat de heatsinks geen goed contact maken met GND (aluminium oxidehuid) waardoor ze misschien als een antenne werken. Het klinkt namelijk als witte ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Zo. Maar eens een paar pics geschoten van hoe het er nu voor staat. 99% af als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/kast1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/kast2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/kast3.jpg
Ik ben erg te spreken over de speakon aansluitingen. Het is degelijk, eenvoudig en het ziet er leuk uit. :P Bovendien is het de enige deugdelijke oplossing voor een bi-amped systeem.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/kast4.jpg

Al met al een erg minimalistisch ontwerp. Geen soft start of vertraagde inschakeling. Bij het aanzetten is er een ouderwetse plop met wat conusexcursie. Daar maak ik me verder niet te veel zorgen over, de speakers kunnen het aan en de tweeters zitten verstopt achter een passief filter. De ruis is na het fatsoeneren van de 230V bekabeling ook zo goed als verdwenen. Wat een paar tie-wraps al niet kunnen doen. :+

Het enige euvel is de kleine voeding van de opampjes. Die wil nog wel eens weigeren als de elco's leeg zijn. Dan trekt ie het gewoon niet en is aan en uitzetten de enige oplossing. Of dit nu de spanningsregelaars of de 3.2VA trafo is weet ik niet. Ik heb er al kleinere elco's op gezet maar dat helpt nog steeds maar gedeeltelijk. Hij weigert at random bij aanzetten. Volgens mij heeft dat te maken met de positie van de sinusgolf op het moment van power on. Als iemand praktische oplossingen daarvoor heeft hoor ik het graag.
Pagina: 1