Besten,
ik zoek graag jullie advies bij het uitzoeken van een back-up oplossing.
Voorzien doel
ik zoek graag jullie advies bij het uitzoeken van een back-up oplossing.
Voorzien doel
- Het lange termijn bewaren van digitale foto's en filmopnames (statische data; ca 1,5 Tb, komt per jaar ca 300-400 Gb bij).
- Reserve kopie van digitale foto's en filmopnames van projecten waar in actief mee aan het editen ben (semi-dynamische data, ca 500-1000 Gb).
- Bewaren van muziek, film en software collectie (ca 1Tb).
- Totale beschikbare capaciteit zou dus minimaal 4Tb moeten zijn met mogelijkheid tot upgrading.
- Voor mijn foto's gebruikt ik nu externe USB disks die ik middels MS SyncToy synchroniseer (over SyncToy ben ik eigenlijk heel tevreden).
- In principe probeer ik 1 kopie op een ander adres te bewaren (in geval van brand/inbraak), maar ik praktijk komt dat er niet vaak genoeg van.
- Voor muziek archief gebruik ik nu een simpele en slome NAS.
- De hoofdredenen dat ik van deze oplossing af wil zijn 1) dat het slepen met Hdd's naar een 2e adres een hoop gedoe is en ik de externe kopie in praktijk niet frequent genoeg synchroniseer en 2) dat de hoeveelheid data de grootte van mijn USB disks aan het overstijgen is.
- Lokale server/netwerk storage (binnen lokale Gbit LAN) voor het bewaren van 1 lange termijn kopie + 1 kopie van de actieve projecten (alleen de actieve projecten staan ook op mijn werkstation), alsmede 1 kopie van de muziekcollectie.
- Synchronisatie van lokale server moet op dagelijkse basis kunnen plaatsvinden (in ieder geval voor de dagen dat ik aan de projecten heb gewerkt).
- Server/netwerk storage op 2e adres (in geval van brand/inbraak) voor (ten minste) het bewaren van een 2e lange termijn kopie van mijn foto's (muziek e.d. zijn vervangbaar dus dat hoeft niet op het 2e adres opgeslagen te worden).
- Totale capaciteit minimaal 2Tb, met mogelijkheid tot upgrading.
- Synchronisatie van de remote data via internet.
- Beschikbare internet-connecties: lokaal via Ziggo; 2e adres gebuikt xs4all (ik weet niet of er in beide gevallen een statisch of dynamisch IP adres beschikbaar is.
- Wat raden jullie voor oplossing aan (hardware en software) voor de lokale en de remote server en speciaal ook voor de synchronisatie tussen die twee?
- Ik vind het bewaren van m'n archief op 2 locaties belangrijker dat het redundant opslaan op 1 adres.
- Ik heb helaas geen ervaring met Linux gebaseerde OS'en; mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een MS-OS gebaseerde oplossing.
- De investering en ook stroomgebruik zou ik graag beperkt willen houden, maar de hardware moet wel uitbreidbaar zijn (zeker voor wat betreft de opslagcapaciteit).