Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe back-up op 2 lokatie te realiseren?

Pagina: 1
Acties:

• VossieNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Besten,

ik zoek graag jullie advies bij het uitzoeken van een back-up oplossing.

Voorzien doel
  • Het lange termijn bewaren van digitale foto's en filmopnames (statische data; ca 1,5 Tb, komt per jaar ca 300-400 Gb bij).
  • Reserve kopie van digitale foto's en filmopnames van projecten waar in actief mee aan het editen ben (semi-dynamische data, ca 500-1000 Gb).
  • Bewaren van muziek, film en software collectie (ca 1Tb).
  • Totale beschikbare capaciteit zou dus minimaal 4Tb moeten zijn met mogelijkheid tot upgrading.
Huidige situatie
  • Voor mijn foto's gebruikt ik nu externe USB disks die ik middels MS SyncToy synchroniseer (over SyncToy ben ik eigenlijk heel tevreden).
  • In principe probeer ik 1 kopie op een ander adres te bewaren (in geval van brand/inbraak), maar ik praktijk komt dat er niet vaak genoeg van.
  • Voor muziek archief gebruik ik nu een simpele en slome NAS.
  • De hoofdredenen dat ik van deze oplossing af wil zijn 1) dat het slepen met Hdd's naar een 2e adres een hoop gedoe is en ik de externe kopie in praktijk niet frequent genoeg synchroniseer en 2) dat de hoeveelheid data de grootte van mijn USB disks aan het overstijgen is.
Voorziene situatie
  • Lokale server/netwerk storage (binnen lokale Gbit LAN) voor het bewaren van 1 lange termijn kopie + 1 kopie van de actieve projecten (alleen de actieve projecten staan ook op mijn werkstation), alsmede 1 kopie van de muziekcollectie.
  • Synchronisatie van lokale server moet op dagelijkse basis kunnen plaatsvinden (in ieder geval voor de dagen dat ik aan de projecten heb gewerkt).
  • Server/netwerk storage op 2e adres (in geval van brand/inbraak) voor (ten minste) het bewaren van een 2e lange termijn kopie van mijn foto's (muziek e.d. zijn vervangbaar dus dat hoeft niet op het 2e adres opgeslagen te worden).
  • Totale capaciteit minimaal 2Tb, met mogelijkheid tot upgrading.
  • Synchronisatie van de remote data via internet.
  • Beschikbare internet-connecties: lokaal via Ziggo; 2e adres gebuikt xs4all (ik weet niet of er in beide gevallen een statisch of dynamisch IP adres beschikbaar is.
Vragen
  • Wat raden jullie voor oplossing aan (hardware en software) voor de lokale en de remote server en speciaal ook voor de synchronisatie tussen die twee?
  • Ik vind het bewaren van m'n archief op 2 locaties belangrijker dat het redundant opslaan op 1 adres.
  • Ik heb helaas geen ervaring met Linux gebaseerde OS'en; mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een MS-OS gebaseerde oplossing.
  • De investering en ook stroomgebruik zou ik graag beperkt willen houden, maar de hardware moet wel uitbreidbaar zijn (zeker voor wat betreft de opslagcapaciteit).
Met veel dank, Erik

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Over de verwachte toename in data: verwacht je een gelijke hoeveelheid ieder jaar of moet er rekening gehouden worden met steeds beter wordende apparatuur (en dus hogere resoluties en dus meer gigabytes)

Want zoals je het nu uitlegt heb je over 5 jaar een archief van 1.5+2.5= 4tb tb alleen voor je videoarchief nodig. Dat is niet zo'n probleem op zich: met een normale server/desktop pc is dat prima te doen. Heb je exponentiele groei, dan heb je over 5 jaar heel wat meer Tb's nodig :)

Een tweede vraag: hoe lang wil je ALLES bewaren? Ga je steeds opschonen of groeit het alleen maar?

Een derde vraag: Moet alles in principe ten alle tijden beschikbaar zijn of is een tape backup ook goed (dan moet je dus handelingen verrichten om de backup terug te zetten). Of wil je op je off-site ook volledig kunnen werken?

• VossieNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
@sebastius

1 - een versnelling van de groei in data hoeveelheid door toenemende megapixels is inderdaad wel te verwachten (goed punt). Het is alleen moeilijk om hier een kwantitatieve inschatting van te maken.

2 - ik wil alles voor "altijd" bewaren; het gaat om al mijn digitale negatieven vanaf 2003. Er wordt dus niets opgeschoond.

3 - ja, ik heb het liefst 1 van de 2 kopieën altijd beschikbaar. Regelmatig zoek ik wat oude foto's terug. De off-site kopie zie ik echt als back-up; die hoeft dus niet altijd beschikbaar te zijn. Wel zoek ik naar een oplossing waar ik voor het maken/bijwerken van de reservekopie mij niet fysiek naar het 2e adres hoef te verplaatsen (zit ~100km tussen).

Tape back-up klinkt al snel als hoge investeringen. Ik zou graag een oplossing zonder al te exotische en dure hardware vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door VossieNL op 28-11-2010 20:55 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Geen voetenwerk en wel buiten de deur bewaren klinkt voor mij als een online-backup oplossing.

Als je bv Amazon S3 bekijkt: daar kun je onbeperkt doorgroeien en krijg je elke maand een heldere rekening. Door een NAS te synchroniseren naar S3 heb je het voordeel van snelle storage binnen je eigen netwerk en een externe kopie.

Een ander voorbeeld is Mozy of Cucku. De laatste biedt de mogelijkheid om je backup bij bv je buurman op te slaan.

Het grote nadeel is natuurlijk dat je 1x een enorme bult aan data moet uploaden.

[ Voor 8% gewijzigd door hans_lenze op 29-11-2010 15:53 . Reden: spelvoud ]

while (! ( succeed = try ()));

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 16:53
Je zou eens naar Qnap kunnen kijken. Daarmee kan je lokaal een backup maken en deze vervolgens synchroniseren met een apparaat buiten de deur.