Oud PCI-e moederbord ondersteunt geen PCI-e 2.1 kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik had voor een nieuw spel een videokaart met Shadermodel 3 nodig, dus heb ik in mijn ~6 jaar oude systeem geprobeerd een Ati Radeon HD5670 te steken. Het systeem start nu alleen niet op, en ik vraag me een beetje af hoe dat kan en wat de oplossing is.

Mijn moederbord is een Intel D195PCM, dat is een van de eerste moederborden met een PCI-e slot. Ik had overal gelezen dat PCI-e backwards compatible is, dus dat die 2.1 kaart ook gewoon zou werken in dat 1.0 slot. Maar dat is dus niet zo, alles gaat wel aan maar ik krijg geen post. Na wat googelen zag ik dat het waarschijnlijk aan de BIOS ligt waar sinds 2006 geen officiele updates meer voor zijn gereleased.

Betekent dit dat ik gewoon een nieuw moederbord moet kopen, of is er nog een andere oplossing?

Dan heb ik nog een laaste vraagje over geheugen, wat ik niet in die guide kon vinden. Ik heb nu 4 reepjes DDR2 geheugen in mijn computer, veel nieuwe moederborden hebben ook DDR3 sleuven. Ik neem aan dat een DDR2 reepje niet in een DDR3 slot werkt? En dat ik dus ook gelijk nieuw geheugen moet kopen als ik een nieuw moederbord koop?

Al met al wordt het wrs weer een hele zak geld voor die shadermodel 3 :S

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

het kan dus gewoon zo zijn dat je vidkaart niet ondersteund word, en dat je moederbord gewoon te oud is, en waarschijnlijk ook niet meer ondersteund door intel. je kunt een nieuw moederbord, en het hoeft niet eens zo duur te zijn ;)

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• saveljos
  • Laatst online: 19-02 15:10
ddr2 past niet in dd3 nee..

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Hoe het bij Intel zit weet ik niet, dat mag je zelf opzoeken :P Maar voor AMD zijn er moederborden die DDR2 èn 3 ondersteunen. Kun je weer een paar jaar vooruit :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• SupremeRick
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

voor intel ook hoor!, alleen die zijn wel zeldzaam ik heb ze wel is gezien

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
CodeCaster schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:32:
Hoe het bij Intel zit weet ik niet, dat mag je zelf opzoeken :P Maar voor AMD zijn er moederborden die DDR2 èn 3 ondersteunen. Kun je weer een paar jaar vooruit :)
Ja die had ik al gevonden, maar aangezien ik nu 4x256MB heb zal ik toch sowieso nieuwe moeten kopen, anders heb ik maar 512MB. Borden met 4 DDR2 sleuven zijn niet echt meer te vinden namelijk.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

Trekt je voeding het wel? Want PCI-E 1.0 en 1.1 zijn 100% backwards compatible, alleen zijn ze niet zo snel als PCI-E 2

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1