Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325520

Topicstarter
Goedemiddag medeforummers,

Na een middagje bouwen, troubleshooten en lezen in boekjes en op fora, zet ik mijn vraag hier neer.

Het betreft hier een compleet nieuw systeem. Deze heb ik samengesteld aan de hand van een advies van Hardware Info: all round Deluxe pc November.

De pc gaat niet aan, de systeemfans en de cpufan draaien heel eventjes en gaan dan uit. Na een aantal seconden probeert de pc weer op te starten en gebeurd hetzelfde totdat ik de voeding uitzet. Ik heb 'Hangen en Opstartproblemen' gelezen.

Wat heb ik nu liggen:
Het mobo met cpu en cooler, videokaart en psu. De rest heb ik er even uitgehaald. Ook dan vertoond de pc dit gedrag. Ook met een andere voeding of andere videokaart.

Het enige wat dan nog kapot kan zijn is het Mobo of de CPU lijkt mij of iemand nog een ander idee?

Ohja, ik heb de cpu er opnieuw ingezet met wat coolpasta.

Bedankt alvast voor eventuele suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28

Speedy-J

AMD Enthusiast

Als je om te beginnen al de specificaties van je hardware wilt posten dan maak je een kans om geholpen te worden. :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 20:37
"de systeemfans en de cpufan draaien heel eventjes en gaan dan uit. Na een aantal seconden probeert de pc weer op te starten"

Dit doet mijn PC ook, maar hij start wel altijd de tweede keer door. Ik denk dat het iets te maken heeft met overclock settings, weet je zeker dat je alle jumpers op het moederbord goed hebt staan (en ook de bios reset switch, mocht je die hebben?)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

4 of 8 pins cpu power aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedy-J schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:47:
Als je om te beginnen al de specificaties van je hardware wilt posten dan maak je een kans om geholpen te worden. :)
Mijn excuses....hierbij de specs:

Processor: Intel Core i5 760 boxed
Geheugenmodules Kingston HyperX 4GB DDR3-1600 CL9 kit
Moederbord MSI P55A-GD65
Videokaart EVGA GeForce GTX 460 768MB
Voeding Cooler master Silent Pro 700
HD: 2 x WD5001AALS
Optisch Station: Plextor PX-L890SA

Ik heb niets overgeklokt, alles is nog default. Ik heb de 8 pins cpu power aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 325520 op 28-11-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:52
ook de stekkers van de videokaart aangesloten?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02

SupremeRick

Muse Fan

dit probleem heb ik ook gehad, je moederbord is gewoon dood (DOA). beste wat je kunt doen is terugsturen!

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 16:32
Ik sluit mij hierbij aan. Ik heb een soortgelijke ervaring gehad. Fans draaien even, dan hield het Mobo er mee op. Een duidelijk gevalletje van DOA. Mobo RMA doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gert43 op 28-11-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er kan natuurlijk iets stuk zijn. Maar...

Er zit gewoonlijk een beveiliging in het BIOS om bij niet draaien van je CPU koeler het systeem uit te schakelen om te voorkomen dat de CPU kapot gaat. Als die beveiliging erg 'scherp' staat ingesteld kan het gebeuren dat in situaties dat de fan niet snel genoeg op toeren komt deze beveiliging het systeem meteen weer uitschakelt.

Dit kan komen door een wat oudere fan waarbij het lager wat stroever gaat of bij een nieuwe fan omdat die fan vrij groot en zwaar is en evt. ook gemaakt is om bij normaal gebruik op een laag toerental te draaien.

Het kan dan evt. werken om de PC direct na het uitschakelen weer opnieuw aan te zetten voordat de fan weer helemaal stil staat. Met zo'n 'vliegende start' heb je dan kans dat de fan dan snel genoeg over het kritische toerental komt waaronder het systeem uitgeschakeld wordt. Evt. een paar keer snel achter elkaar zodat de fan steeds sneller gaat draaien.

Je kunt ook evt. proberen om de fan met de hand een slinger te geven net voor je de computer aan zet.

Maar het kan ook iets anders zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een ander Mobo besteld. Ik hoop deze morgen of anders dinsdag binnen te krijgen. Ik laat dan wel weten of dit het probleem heeft opgelost.

Nogmaals: dit betreft alleen nieuwe producten. Ik heb nog geen gelegenheid gehad ook maar iets in het bios aan te passen...en ja, ik had de voeding naar de videokaart aangesloten. De alternatieve videokaart behoefde geen voeding en ook die gaf geen ander resultaat.

Ik ga dus uit van een DOA Mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

CaptJackSparrow schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:27:
Er kan natuurlijk iets stuk zijn. Maar...

Er zit gewoonlijk een beveiliging in het BIOS om bij niet draaien van je CPU koeler het systeem uit te schakelen om te voorkomen dat de CPU kapot gaat. Als die beveiliging erg 'scherp' staat ingesteld kan het gebeuren dat in situaties dat de fan niet snel genoeg op toeren komt deze beveiliging het systeem meteen weer uitschakelt.

Dit kan komen door een wat oudere fan waarbij het lager wat stroever gaat of bij een nieuwe fan omdat die fan vrij groot en zwaar is en evt. ook gemaakt is om bij normaal gebruik op een laag toerental te draaien.

Het kan dan evt. werken om de PC direct na het uitschakelen weer opnieuw aan te zetten voordat de fan weer helemaal stil staat. Met zo'n 'vliegende start' heb je dan kans dat de fan dan snel genoeg over het kritische toerental komt waaronder het systeem uitgeschakeld wordt. Evt. een paar keer snel achter elkaar zodat de fan steeds sneller gaat draaien.

Je kunt ook evt. proberen om de fan met de hand een slinger te geven net voor je de computer aan zet.

Maar het kan ook iets anders zijn. :+
toon volledige bericht
daar klopt niks van man, dan zou een pc nooit te starten zijn, want elke keer als je een pc start begint ie met een ander toerental.. dan nog, hij krijgt zijn pc met geen enkele oplossing aan de gang. ik heb precies hetzelfde gehad, maar niet met een DOA, je zet 's avonds je computer uit en 's morgens start ie niet meer op.. waarom geen idee, maar de fans draaien minder dan een halve seconde en hij gaat weer uit, er staat nog wel spanning op het moederbord, das nog het raarste.

maargoed, tis opgelost lijkt me :P
Anoniem: 325520 schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:20:
Ik heb inmiddels een ander Mobo besteld. Ik hoop deze morgen of anders dinsdag binnen te krijgen. Ik laat dan wel weten of dit het probleem heeft opgelost.

Nogmaals: dit betreft alleen nieuwe producten. Ik heb nog geen gelegenheid gehad ook maar iets in het bios aan te passen...en ja, ik had de voeding naar de videokaart aangesloten. De alternatieve videokaart behoefde geen voeding en ook die gaf geen ander resultaat.

Ik ga dus uit van een DOA Mobo...
maar waarom niet gewoon teruggestuurd?

[ Voor 15% gewijzigd door SupremeRick op 28-11-2010 17:26 ]

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SupremeRick schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:25:
maar waarom niet gewoon teruggestuurd?
Ik wacht even op het nieuwe Mobo (exact dezelfde besteld) en als dit inderdaad het probleem oplost, gaat die andere met een RMA retour. Ik ga nl. niet wachten totdat de leverancier de boel heeft getest want dan kan ik met dit systeem nog lang wachten voordat ik ermee verder kan.

ps: Hij is een zij... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 325520 op 28-11-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-07 17:24
Het hoeft niet een dood Mobo te zijn! Ik heb voor een vriend een pc met een core i5 in elkaargezet, met een 750 watt voeding met superveel aansluitingen. Na het aanzetten gaan de fans aan, en dan gaat de pc helemaal uit. Eerst dacht ik ook een hardwarefout, maar wat bleek:

De stroomstekkers zaten niet goed! Aan de voeding zaten veel kabels, met P1 t/m P14 erop. Ik plugte simpel een 20? pins in het mobo, en een 4 pins. Echter deed hij het niet zo! Toen las ik de boekjes goed, en daarin stond dat ik P5 en P6 moest gebruiken, terwijl ik P1 en P2 gebruikte. Het lag dus aan de kabels die ik had gebruikt! LEES DUS EVEN JE MOBO EN VOEDING BOEKJE GOED DOOR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

ja, maar5 toch.. ik heb dit zelfde probleem ook gehad.. er gebeurd gewoon niks, zelfs met 24 pins erin!!
en dan nog.. het is al besteld dus.. heeft nu geen zin xD.. we zien vanzelf wel wat het probleem was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-07 17:24
ik heb ook 24 pin gebruikt, maar deed niets. Het lag aan de kabels zelf, ookal pasten de kabels stuk voor stuk! Dus hoop maar dat ie hem niet voor niets omwisselde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:17
Voeding uitwisselen (lenen), dan weet je pas of de voeding defect is.
Wat jij verteld heb ik gehad met een oude pc, toen was de voeding defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Zit de P4 kabel er wel goed in? Dan doen sommige computers namelijk precies dit: even iets laten horen maar vervolgens niets, alsof 'ie toch dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor de mensen die dit interesseert:

Gisteren heb ik nagenoeg hetzelfde systeem in elkaar willen zetten en dit systeem gaf in geen enkel opzicht een reactie. Ook toen heb ik alles getest.

Om niet in details te willen treden heb ik het volgende gedaan:
Ik heb 2 andere moederborden besteld, nagenoeg hetzelfde als die van msi maar dan van Gigabyte.

Beide pc's draaien nu als een trein.

Ik wil niet zeggen dat de borden van MSI niet oke zijn, het kan best zijn dat ik iets verkeerds heb gedaan.

Ik ga het alleen niet meer testen. Voor mij geen MSI meer....
Pagina: 1