Problemen met Nvidia Driver installeren op Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 09:25
Ik ben nu een maand actief gebruiker van Ubuntu 10.10 64 bit, maar ik krijg de Nvidia-driver maar niet aan de praat. Ik heb hem al via Additional Drivers geprobeerd te installeren, via de nvidia.com website en eigenlijk alle overige andere manieren.
Als ik na de installatie reboot dan krijg ik een tekst-only modus en kan ik de gdm wel starten, maar vervolgens kan ik er niet bij(ctrl alt F7 werkt niet). Waarschijnlijk ligt het aan de xorg.conf file, maar ik heb geen idee wat er anders moet:
# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig: version 260.19.06 (buildmeister@builder101) Mon Sep 13 04:59:45 PDT 2010

Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "Unknown"
HorizSync 28.0 - 33.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
Option "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
Mijn systeeminformatie:
Intel i5 430 M
4 GB DDR3 ram
500 GB 5400 rpm
Nvidia Geforce GT 325M (met optimus technology)_
Ubuntu 10.10 64 bit

De nouveau driver werkt wel, maar die heeft geen 3D support. En die wil ik nou net :)

Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Als eerste: bij problemen met Linux, kijk in de logfiles.
In dit geval: reboot en direct na opnieuw opstarten eens door /var/log/syslog.

In dit geval: toevallig ben ik gisteren ook bezig geweest om m'n Ubuntu 10.10, 64-bit te upgraden naar de laatste NVidia driver. Soortgelijke problemen tegen gekomen.

Wat bij mij uiteindelijk werkte - en ik weet niet of het allemaal nodig is, maar goed:
/etc/modprobe.d/blacklist.conf toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
blacklist vga16fb
blacklist rivafb
blacklist rivatv
blacklist nvidiafb
blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
blacklist nvidia-173
blacklist nvidia-96
alias nvidia nvidia-current

maar het echt oplossen gebeurde pas na het uitvoeren van:
code:
1
sudo update-initramfs -u

Nogmaals: kijk eerst eens door /var/log/syslog na een reboot. Bij mij stonden er zinnige meldingen in over dat de NVidia driver niet geladen kon worden doordat een andere driver (nouveau, ...) al eerder beslag op de hardware hadden gelegd.

Wat die xorg.conf betreft: die ziet er gewoon goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 28 november 2010 @ 15:17:
Als eerste: bij problemen met Linux, kijk in de logfiles.
In dit geval: reboot en direct na opnieuw opstarten eens door /var/log/syslog.

In dit geval: toevallig ben ik gisteren ook bezig geweest om m'n Ubuntu 10.10, 64-bit te upgraden naar de laatste NVidia driver. Soortgelijke problemen tegen gekomen.

Wat bij mij uiteindelijk werkte - en ik weet niet of het allemaal nodig is, maar goed:
/etc/modprobe.d/blacklist.conf toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
blacklist vga16fb
blacklist rivafb
blacklist rivatv
blacklist nvidiafb
blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
blacklist nvidia-173
blacklist nvidia-96
alias nvidia nvidia-current

maar het echt oplossen gebeurde pas na het uitvoeren van:
code:
1
sudo update-initramfs -u

Nogmaals: kijk eerst eens door /var/log/syslog na een reboot. Bij mij stonden er zinnige meldingen in over dat de NVidia driver niet geladen kon worden doordat een andere driver (nouveau, ...) al eerder beslag op de hardware hadden gelegd.

Wat die xorg.conf betreft: die ziet er gewoon goed uit.
Als je die aanpassingen in /etc/modprobe.d/blacklist.conf gaat doen maak dan eerst een backup en probeer het 1 voor 1. Sowieso ben ik geen fan van dat soort dingen blacklisten als je geen idee hebt waarom je ze zou willen blacklisten.

Aan je xorg.conf ligt het zeer waarschijnlijk niet, aangezien die tegenwoordig doorgaans automatisch wordt gegenereerd. Eventueel kan je hem verwijderen en weer laten genereren (misschien dat man nvidia-xconfig je hints kan geven).

Verder kijk eens op de ubuntu fora / google (je zegt niet dat je dat al hebt geprobeerd). Als je een beetje gangbare kaart hebt en het ligt aan de combi kaart / config / OS, dan is er vast al iemand anders tegenaan gelopen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
Bedankt voor de hulp, ik heb de blacklist aangepast(met documentatie om het makkelijk te herkennen/verwijderen), en sudo-initramfs -u gedaan.
Beiden werkten helaas niet.

Nvidia-xconfig werkte helaas ook niet, dan krijg ik dezelfde file. Heb wel dit gevonden in de log-files:
Nov 28 16:19:04 Laptop kernel: [ 9.770867] intel ips 0000:00:1f.6: failed to get i915 symbols, graphics turbo disabled
Nov 28 16:19:04 Laptop kernel: [ 9.771121] intel ips 0000:00:1f.6: IPS driver initialized, MCP temp limit 65535
Nov 28 16:19:04 Laptop kernel: [ 9.814779] agpgart-intel 0000:00:00.0: Intel HD Graphics Chipset
Nov 28 16:19:04 Laptop kernel: [ 9.815908] agpgart-intel 0000:00:00.0: detected 32764K stolen memory
Nov 28 16:19:04 Laptop kernel: [ 9.886379] agpgart-intel 0000:00:00.0: AGP aperture is 256M @ 0xb0000000
Dit is van de intel HD graphics, die er op de laptop bij zitten. Ik denk dat dit het conflict geeft met Nvidia drivers.
Heb verder in de log-files niets gevonden waar iets in stond wat met de videokaart te maken zou hebben.

Ik ga nu even proberen of ik die intel HD graphics standaard uit kan zetten.

Overigens had ik al gegoogled, vele andere manieren geprobeerd en gezocht op model + probleem. Wel de problemen gevonden, niet de oplossing helaas.

EDIT: Ik heb het niet voor elkaar gekregen om Intel HD graphics uit te krijgen, wel heb ik geprobeerd om die drivers te installeren. Als ik die installeer krijg ik een GUI, maar kan ik vervolgens nog steeds geen dekstop-effects/games spelen.

De foutmelding in de quote hierboven blijft er staan.

[ Voor 16% gewijzigd door fifarunnerr op 28-11-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je hebt 2 videokaarten?
1 zit op je cpu en 1 videokaart.
Ik denk dat je alle 2 de videokaarten in de xorg moet gaan zetten, hoe weet ik niet.
Of de intel blacklisten en dan de nvidia installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 28-11-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
Ja, ik heb er inderdaad 2. Maar Nvidia heeft een technologie die Optimus heet. Voor simpele taken pakt hij de intel HD graphics(cpu dus), en als het zware taken gaan worden(games) dan pakt hij de videokaart zelf. Maar het probleem is dat die technologie (nog) niet op linux werkt. Dus het wordt of nvidia of intel.
Heb nvidia al vaak geprobeerd, maar die werkt niet. Die van intel werkte ook niet van de eerste keer. Dus gaat nog lastig worden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Zoek uit hoe je de intel kan blacklisten, dan de nvidia installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
Ik heb het ondertussen voor elkaar gekregen om Intel aan de praat te krijgen, ik ga even uitzoeken hoe goed die werkt. Dan heb ik in ieder geval iets :)

Intel drivers waren eerst nog niet geïnstalleerd, dus er moet bij nvidia op een of andere manier een optie zijn om hem alleen op nvidia te zetten. Dat is volgende doel :D
Pagina: 1