Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Bakker
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Sinds kort ben ik in het bezit van een relatief goedkoop NAS. Het geheel maakt een stabiele en degelijke indruk. Voorzien van 2 HDD's van 2TB elk. Ik wil het NAS gebruiken voor media-opslag en het daarom in JBOD draaien, dat moet volgens de Nederlandse webwinkels, Tweakers en zelfs de fabrikant Netgear kunnen. Maar nergens wordt door Netgear aangegeven hoe je Raid1 (standaardinstelling) naar JBOD kunt omzetten. Erg vervelend, want het ging me niet om backup doeleinden maar om zeer grote opslagcapaciteit.
Wie weet de oplossing, op diverse fora komt men er ook niet uit en Netgear is blijkbaar niet in staat het beloofde te leveren. Waarom geen fatsoenlijke firmware update?
Wie weet de oplossing?

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

Hoicks

Techno!

Ik ehb zelf (nog) geen stora (volgende week wel), maar ik heb begrepen dat 1 disk wordt gezien als RAID terwijl deze eigenlijk gewoon single draait. Wanneer je een tweede schijf zou plaatsen krijg je de keus voor JBOD of RAID.

Als je twee schijven al in RAID hebt draaien zul je alle data van de NAS moeten kopieren naar een externe locatie en dan de NAS opnieuw opbouwen met JBOD functie. (Kan zijn dat je wellicht firmware moet flashen)

[ Voor 32% gewijzigd door Hoicks op 16-12-2010 15:42 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zag dat TS ook een review had gemaakt, tenminste, alleen een bijna negatieve waardering aangehangen heeft

Kun je de waardering onderbouwen ?
of is het uit frustratie mbt het jbod vs. raid verhaal ?

edit :

enig onderzoek gedaan

Bij plaatsen van harde schijven krijg je (ergens) een popup te zien na plaatsing / initialisatie
"max capacity - max protection "

waarschijnlijk heb je daar voor protection gekozen.

Het lijkt mij verstandig om de schijven leeg te maken ( data eraf halen, en evt via usb aan de pc de aanwezige partitie's te verwijderen )

Ga dan vanaf pagina 16 van de handleiding stap voor stap te werk

handleiding

op P24 zie je de installatie-volgorde van de harddisks, en de eerder genoemde "pop-up"

En verder kun je dit proberen :

http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=59093

en upgrade naar de nieuwe firmware :

http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=57472

Dit alles na een 5 minuten google search, zonder dat apparaat in huis te hebben

[ Voor 68% gewijzigd door FreshMaker op 21-12-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 07:40
Volgens het netgear forum zou jbod moeten werken na een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
En toch zou ik meer ervaringen willen zien ( positief / negatief )
is er dan niemand met zo'n doosje in de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

Hoicks

Techno!

FreshMaker schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:59:
En toch zou ik meer ervaringen willen zien ( positief / negatief )
is er dan niemand met zo'n doosje in de meterkast ?
Ik heb er inmiddels een en ben er redelijk tevreden over,. Het grootste nadeel dat je hebt wanener je een Stora koopt is dat je eigenlijk een abonnement moet afsluiten bij Netgear om alle functionaliteit te unlocken voor ik geloof 10 of 20 dollar per jaar. Ook authenticatie verloopt via een webserver bij netgear waardoor jouw gebruikersnamen en wachtwoorden bij Netgear bekend zijn.

Er is inmiddels wel een actieve community om de Stora te hacken en om alle features te unlocken, zodat je er niet voor hoeft te betalen én dat je gegevens niet bij Netgear techt komen.

Middels dat laatste heb ik een leuke nas gekocht (2e hands)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Het online gebeuren zie ik niet zo zitten, zeker niet als het verplicht wordt

Ik heb een paar diverse in gebruik, synology en eTrayz, en alles is direct voorhanden ( al dan niet functioneel, zoals op de eTrayz )

De koppeling naar buiten is ok, maar liever niet naar "binnen", deze vendor locking is niet fijn
( LaCie doet dat ook met zijn NAS icm Wualu )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitechief
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05-2022
Ik heb op geen enkelijke manier meer toegang tot mijn Netgear stora.
Hij ziet hem niet eens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:58
Nog even een vraagje. Ik heb de Stora bijna een jaar. Hierin een 2 TB samsung HD204UI harde schijf geplaatst. Nu is het tijd om er een 2e bij te plaatsen. Ik meen mij te kunnen herinneren dat de 2e harde schijf exact gelijk moet zijn als de 1e. Kan dit echter zo niet weer vinden.

Weten jullie mischien of mijn gedachte spinsel op waarheid is gebasseerd of kan ik er een harde schijf van een ander merk in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb zelf ook de stora, met 2x 1TB harddisk. Het ligt eraan wat voor RAID opstelling je wilt maken, voor Mirroring kun je het beste idd 2 identieke harddisks hebben, voor JBOD boeit het niet, heb het zelf ook draaiend gehad met een 1TB disk en een 320GB disk, ik had toen in totaal 1240GB aan ruimte volgens mij. Als ik dan zou een mirroring opstelling zou hebben, zou ik iets van 300GB opslag hebben.

Wat je vraag over verschillende merken, ik heb nu een 1TB van Western Digital en een 1TB van Seagate, die zijn qua grootte exact gelijk en werkt perfect. (iets van 1,89TB opslag in JBOD en 960GB in mirror)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
TNX, heb er nu een Samsung SpinPoint F4 EcoGreen van 2TB. Begint een beetje vol te raken. Wil er nog een 2 TB in zetten. WIl deze in JBOD zetten. Zoals ik uit je mail kan herleiden is dat je ook een JBOD en Raid kunt instellen? Vind het natuurlijk belangrijk dat de foto's bewaard blijven bij een crash.

Ik lees ook nog wat tegenstrijdige berichten op het net over het installeren van een 2e schijf. Wanneer deze erin wordt gedaan moet deze eerst worden geformateerd (door de stora). Blijft de inhoudt op de 1e schijf dan gewoon behouden of wordt deze schijf ook geformateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Er moet bij wijziging van de setup altijd geformatteerd worden om de nieuwe bestandsindeling/RAID opstelling te kunnen configureren. Veel plezier met het overzetten op een ander backup-station ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gaat je niet lukken met de Stora. Zodra jij er een 2e disk inpropt pakt ie die automatisch voor een RAID1. Je kunt helemaal niks instellen daaraan.

Edit: met nieuwere firmwares wel mogelijk, maar je zult moeten formatteren...

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 31-07-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
bedankt, is mij alles een stuk duidelijker. Op naar nog meer ruimte. Nu nog even iets regelen om mijn gebruikte 2tb elders te plaatsen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Nog iets, nieuwe firmwares kun je gewoon installeren zonder dat je data verloren gaat! Heb ik al meerdere keren gedaan, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, als je toch al data moet migreren omdat dat ding niet kan expanden zonder dataverlies zoals de ReadyNAS dat wel kan, dan boeit het niet of een firmware upgrade je data weggooit, die moet je toch al backuppen ;).
Pagina: 1