FYI Aldi PC van gisteren

Pagina: 1
Acties:

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12 11:49

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik lees net in het Aldi krantje dat ze weer een PC hebben, en ik was benieuwd of ze een beetje waar voor je geld leveren. Hier zijn mijn vindingen.

Wat ik heb gedaan is alle genoemde specs aflopen en in de Pricewatch zo goedkoop mogelijke producten met dezelfde of betere specs gezocht, en deze bij elkaar opgeteld. Hier kwam het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN851N 300M€ 19,01€ 19,01
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 57,91€ 57,91
1Samsung SH-S223C Zwart€ 14,77€ 14,77
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 32bit)€ 81,-€ 81,-
1HKC 6022ND€ 31,19€ 31,19
1Trust DS-3200 Wireless Optical Slimline Deskset€ 11,78€ 11,78
1Intel Core i3 550€ 102,57€ 102,57
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 47,03€ 47,03
1Asrock H55M/USB3€ 69,48€ 69,48
1Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E€ 67,50€ 67,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,24

Hierbij een aantal opmerkingen:
  • De lijst is compleet, dus met Windows, en met toetsenbord/muis en kast.
  • Omdat er geen geschikte moederborden zijn met wifi, heb ik daarvoor een kaartje toegevoegd.
  • Dit is geenszins een PC die ik zo zou kopen. Het is puur bedoeld om te laten zien wat de onderdelen ongeveer kosten als je precies uitgaat van wat Aldi aanbiedt. Als je zelf een PC bouwt kun je veel meer naar wens aanpassen.
  • Hier staat 502 euro, maar als je het gaat kopen ben je eerder 520 euro kwijt (ongeveer 540 wanneer je het bij 1 winkel koopt). Dit is een betere vergelijking met de Aldi aangezien je dan ook niet naar meerdere winkels gaat.
Je kunt ook besparen door dingen weg te laten:
  • Heb je geen Windows nodig, gaat er 80 euro vanaf.
  • Heb je geen Wifi nodig, gaat er 20 euro vanaf.
  • Heb je geen dvd/cd brander nodig, gaat er ook 20 euro vanaf.
Kortom: Het verschil tussen de onderdelen (540 euro) en de prijs die Aldi rekent (599) is ongeveer 60 euro. Hiervoor krijg je wel een systeem wat in elkaar zit, geïnstalleerd is, en 3 jaar garantie. Het voordeel van zelf bouwen is dat je het systeem naar wens kunt aanpassen, bijvoorbeeld met meer schijfruimte of werkgeheugen of een dikkere videokaart en CPU.

Heb je zo'n aankoop gisteren gedaan, dan zou ik dus niet zeggen dat dat een miskoop was.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Verwijderd

Thanks, leuke info dat je hebt uitgezocht!! Alleen die kast+voeding van HKC ben ik niet zo fan van...HKC is toch best wel troep. Wel geinig dat Win7 al bijna 20% van het budget op snoept.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2010 11:52 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, die medion-pc's hebben geen HKC in hun ding hangen. Deze pc vind ik eigenlijk niet erg goed vergeleken bij de vorige Aldi-medion's, in plaats van een i3 550 + H55 kan je beter een athlon II + 770 nemen, is goedkoper en iets krachtiger (dat had de vorige aldi dus).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Hoe zit het met garantie e.d.? Heb je daar ook aan gedacht?

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 18:33
Die kast is natuurlijk niet te vergelijken met de kast van die Medion computers, die zijn over het algemeen van een degelijke kwaliteit en er zit een betere voeding in dan die HKC...

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:50:
Wel geinig dat Win7 al bijna 20% van het budget op snoept.
Voor iets wat je dagelijks en waarschijnlijk vele uren gebruikt is dat die €81,- meer dan waard.

Smiling as the shit comes down...

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12 11:49

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
bwerg schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:59:
Inderdaad, die medion-pc's hebben geen HKC in hun ding hangen. Deze pc vind ik eigenlijk niet erg goed vergeleken bij de vorige Aldi-medion's, in plaats van een i3 550 + H55 kan je beter een athlon II + 770 nemen, is goedkoper en iets krachtiger (dat had de vorige aldi dus).
Ik heb zelf geen ervaring met Medion, dus ik heb voor de kast maar gewoon hetzelfde gedaan als alle andere onderdelen (de goedkoopste pakken). Ik zou zelf sowieso nooit zo'n kast kopen.

Wat garantie betreft, ik heb het wel genoemd. Op de meeste onderdelen zal ook wel 3 jaar garantie zitten, maar dan moet je het zelf eruit halen en regelen. Dat kan ook een voordeel zijn, zo kan je bijvoorbeeld tenminste je computer nog gebruiken als het een niet-cruciaal onderdeel zoals de cd speler of 1 van de rams betreft.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 11:38
Aldi heeft meestal wel erg goede prijs.kwaliteit verhouding bij hun computers vind ik.
60 euro voor 3 jaar garantie, een systeem dat al in elkaar zit, en windows al voorgeinstalleerd zal voor veel mensen erg handig zijn.

maar voor Tweakers natuurlijk niet >:)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik neem aan dat dit topic een reactie was op nieuws: Medion introduceert pc met usb 3.0, Core i3-550 en HD 5670? If so, dan is de discussie beter op zijn plaats in dat nieuwsbericht. Voor CSL zie ik geen discussiewaarde en daarom ga ik dit topic sluiten.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er kwam een enorm grote kabouter langs om me te vragen of het topic alsjeblieeeeeft open mocht blijven. En omdat ik bang ben voor zijn zwarte busje, gaan we vrolijk verder... :+

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vergeet niet dat de PC van Medion voorin USB3 heeft, en niet alleen achterop. Daarnaast is de voeding van betere kwaliteit als die van HKC. Medion levert ook nog eens 3 jaar garantie, wat je met het bovenstaande systeem niet behaalt. Ik mis trouwens nog een kaartlezer in je systeem ;) .

Muis/Tobo zullen trouwens wel wat beter zijn als die van trust. En zoals ik al zei, de voeding en kast dus ook.
Vergeet niet dat je ook weer tijd kwijt bent aan het in elkaar zetten van je PC. En het installeren van windows + Drivers ect. Mocht je dit door de webshop laten doen kom je waarschijnlijk uit bij zo'n 580 euro. Voor die 20 euro die je extra betaalt bij de Aldi heb je een jaar langer garantie, en een veel betere service. Zo kan je de PC binnen 30 dagen terugbrengen mocht hij niet bevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2010 09:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:08
Ik prefereer de Intel Core i3 niet omdat ze 'slechts' 2 cores hebben. Doe mij dan maar een Athlon X4 voor nog minder geld, terwijl die behoorlijk sneller is in een beetje multithreaded applicaties.

Op hardware.info heeft de Core i3 550 een prijs/prestatie verhouding van 67, terwijl de AMD Athlon II X4 een prijs/prestatie verhouding van 80 heeft. Dat zegt genoeg over het allround gebruik. Tel daarbij op dat in de toekomst multithreaded applicaties een steeds grotere voorsprong pakken. Als je daar naar kijkt is het wel een mindere koop, maar daar kunnen jullie in dit topic ook niets aan doen. Daarvoor moeten we bij Medion zijn :)
D4NG3R schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:02:
Muis/Tobo zullen trouwens wel wat beter zijn als die van trust. En zoals ik al zei, de voeding en kast dus ook.
Vergeet niet dat je ook weer tijd kwijt bent aan het in elkaar zetten van je PC. En het installeren van windows + Drivers ect. Mocht je dit door de webshop laten doen kom je waarschijnlijk uit bij zo'n 580 euro. Voor die 20 euro die je extra betaalt bij de Aldi heb je een jaar langer garantie, en een veel betere service. Zo kan je de PC binnen 30 dagen terugbrengen mocht hij niet bevallen.
Upgrade mogelijkheden is voor Tweakers veel belangrijker dan een beetje extra garantie. Buiten dat, de meeste mensen gebruiken hun kaartlezer en USB3.0 nooit, als je iets niet gebruikt is het per definitie een nutteloze investering ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Stefanovic45 op 29-11-2010 09:17 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Een beetje tweakers zal sowieso deze PC niet kopen. Die zal veel liever voor een compleet ander systeem voor hetzelfde geld gaan. Mijn reactie was meer gericht op de "Gewone" consument. Voor wie dit gewoon een uitstekend systeem is.

Ik ben het er ook gewoon mee eens dat een Athlon II X4 een stuk flotter zal zijn als de i3. En dat voor 20 euro minder. Vandaar dat ik ook spreek over dat een beetje tweaker dit systeem nooit zal kopen :P .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1