Vraagjes over videokaart en voeding.

Pagina: 1
Acties:

• MugiSNK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo Tweakers,

Net geregistreerd :D, maarja:

Ik heb ruim een maand een nieuwe 'consumer desktop' Het gaat om een Acer Aspire X3400.
(Ik moest deze kopen sinds er een 20 inch beeldscherm en toebehoren bij zat, en ik documenten moest uitwerken die nogal belangrijk zijn voor mijn stiefvader's eenmansbedrijf.)

Deze bevalt mij heel goed; kan mooi YouTube in Full HD kijken, Windows 7 werkt lekker snel, etc, etc.
Enige wat mij niet bevalt is mijn onboard videochip (of hoe je het wilt noemen). Het is een nVidia Geforce 9200.

En ja ik heb het 'Welke Videokaart moet ik kopen' sticky gelezen.

Deze zou ik willen upgraden naar een ATI Radeon HD 5570 1GB DDR3, een low-profile. Deze verbruikt niet meer dan 45W, volgens de product pagina's van de MSI Radeon R5570 HD, en de Sapphire Radeon HD5570.
Ik heb iemand op YouTube zelfs Black Ops zien draaien, maxed, met deze videokaart en nota bene de zelfde computer als ik ( YouTube: COD BlackOps Gameplay Max Settings ( MSI R5570 1GB DDR3 LOW PROFILE ) ). En zelfs op de Aspire X3400 product pagina staat dat de X3400 variant met deze videokaart te krijgen is.
Zal ik deze kaart ook kunnen gebruiken met deze voeding?;

SPECS:
AMD Athlon x2 64 2.6gh
3GB DDR3 RAM
220w PSU
500G SATA

Bedankt gozers ^^

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
220 Watt is aardig aan de krappe kant voor de grafische kaart die je voorstelt en de andere hardware van je systeem.
Het zal misschien werken als deze 220 watt daadwerkelijk ook continu geleverd kunnen worden.
Dat verschilt ontzettend per merk.

Heb je meer gegevens van je voeding? Bijvoorbeeld een foto van het tabelletje van amperages op de verschillende lijnen?

Om zeker en veilig te zijn zou ik sowieso aanraden om een voeding van een degelijk merk te kopen.
Voor het systeem dat jij voorstelt zou 400 watt al (ruim)voldoende moeten zijn.

• MugiSNK
DrEvil1986 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:59:
220 Watt is aardig aan de krappe kant voor de grafische kaart die je voorstelt en de andere hardware van je systeem.
Het zal misschien werken als deze 220 watt daadwerkelijk ook continu geleverd kunnen worden.
Dat verschilt ontzettend per merk.

Heb je meer gegevens van je voeding? Bijvoorbeeld een foto van het tabelletje van amperages op de verschillende lijnen?

Om zeker en veilig te zijn zou ik sowieso aanraden om een voeding van een degelijk merk te kopen.
Voor het systeem dat jij voorstelt zou 400 watt al (ruim)voldoende moeten zijn.
Thanks voor de reactie.

Ik ben best nieuw in de voeding en watt, volts enzo. Ik snap er eerlijk gezegd geen bal van :o
Ik heb geen tabel of iets dergelijks. Kan iemand me anders iets uitleggen over voedingen?
Eventuele link naar pagina van mijn computer http://www.acer.nl/acer/p...1.att21k=1&CRC=1017433658
Weet jij dan ook waar deze soort voeding kan kopen?

• MugiSNK
Misschien bedoel je dit(?):

Vcore1: 0.99V
Vcore2: 3.02V
+3.3V: 3.05V
+5V: 5.03V
+12V: 13.44V
-12V: -11.04V
-5V: 0.63V
+5V: 5.03V
Vbat 3.06V

Als er iets niet klopt: Ik heb het ook maar gekopieërd van SpeedFan :D

• DrEvil1986
Als je de PC openmaakt staat er vaak op de zijkant van de voeding een tabel.
Deze geeft aan hoeveel stroom er geleverd kan worden op de verschillende spanningslijnen.

Dit is van belang om in te kunnen schatten of de grafische kaart niet een van deze lijnen zal gaan overbelasten.
Helaas is een voeding van 220 watt wel erg klein bemeten, en eigenlijk gewoon niet berekend op een losse videokaart.

Wel is van belang om te weten of het een standaard ATX voeding betreft. Dit kan ik helaas niet halen uit de informatie van de site over je PC.
In dat geval heeft bijna elke internetwinkel wel een betere voeding voor je.
Ik zou alleen wegblijven van de goedkopere merken zoals sweex, trust, etc:
Deze voedingen zijn niet afdoende beveiligd en leveren vaak ook niet de vermogens die ze beloven te leveren.

Op de tweakers pricewatch zijn voldoende voedingen te vinden, en ook de meningen van gebruikers.

• MugiSNK
DrEvil1986 schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:12:
Als je de PC openmaakt staat er vaak op de zijkant van de voeding een tabel.
Deze geeft aan hoeveel stroom er geleverd kan worden op de verschillende spanningslijnen.

Dit is van belang om in te kunnen schatten of de grafische kaart niet een van deze lijnen zal gaan overbelasten.
Helaas is een voeding van 220 watt wel erg klein bemeten, en eigenlijk gewoon niet berekend op een losse videokaart.

Wel is van belang om te weten of het een standaard ATX voeding betreft. Dit kan ik helaas niet halen uit de informatie van de site over je PC.
In dat geval heeft bijna elke internetwinkel wel een betere voeding voor je.
Ik zou alleen wegblijven van de goedkopere merken zoals sweex, trust, etc:
Deze voedingen zijn niet afdoende beveiligd en leveren vaak ook niet de vermogens die ze beloven te leveren.

Op de tweakers pricewatch zijn voldoende voedingen te vinden, en ook de meningen van gebruikers.
Ik heb twee foto's gemaakt van de sticker op de voeding. Er staat ook op de sticker 'Continue Power 220W'
Is dat wat je bedoelde met 'als deze 220 watt daadwerkelijk ook continu geleverd kunnen worden'?

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/5430/dscf0003sy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/9743/dscf0002b.jpg

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
14A op de 12V lijn is erg weinig. Ik denk dat je een andere voeding nodig gaat hebben, maar aangezien je huidige voeding nogal aparte afmetingen heeft betwijfel ik of je een vervanger gaat vinden.

Als je van plan bent om upgrades te doen kun je voortaan beter 'zelfgebouwde' pc's kopen (paradigit bv), en geen Acer / HP / Dell systemen.

• DrEvil1986
MugiSNK schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:35:

Er staat ook op de sticker 'Continue Power 220W'
Is dat wat je bedoelde met 'als deze 220 watt daadwerkelijk ook continu geleverd kunnen worden'?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Je voeding heeft inderdaad een afwijkende form-factor, dus je kan niet 1-2-3 een betere kopen bij de computerboer om de hoek.

Het goede nieuws is dat je in ieder geval kan proberen de kaart erbij te zetten. Met 220 watt maximumvermogen was het eigenlijk niet haalbaar, maar met 220 watt continu wel.
14 Ampere is wel krap, maar het kan waarschijnlijk net.
Op de lange duur kan dit wel funest zijn voor je voeding.
Aangezien er ook een fabrieksmodel bestaat van jouw PC met de grafische kaart die je erbij wil zetten, zal het wel net-aan gaan.

En als het toch teveel blijkt voor je voeding (merk je vanzelf aan willekeurige reboots en andere "vage" problemen) dan kan je de kaart er altijd nog uithalen.

Laat maar even horen hoe het is verlopen!

• MugiSNK
Mr Alfabet schreef op zondag 28 november 2010 @ 06:20:
14A op de 12V lijn is erg weinig. Ik denk dat je een andere voeding nodig gaat hebben, maar aangezien je huidige voeding nogal aparte afmetingen heeft betwijfel ik of je een vervanger gaat vinden.

Als je van plan bent om upgrades te doen kun je voortaan beter 'zelfgebouwde' pc's kopen (paradigit bv), en geen Acer / HP / Dell systemen.
Bedankt,

Ik heb zojuist een 'power consumption' test gedaan, met JouleMeter. Aardig handige utility, deze meet hoeveel watt de computer verbruikt en evt. de kosten per jaar. Hieruit bleek dat ie maar rond de 140W bleef, dus een HD5570 gaat wel lukken. Volgens reacties op mijn topic in de 'Overige Harde Waren' zou de HD5570 geen nieuwe voeding eisen.

Als iemand nog wat info kwijt wil: graag zelfs.
Ik sta altijd open voor meer :D :)

• MugiSNK
DrEvil1986 schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:49:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Je voeding heeft inderdaad een afwijkende form-factor, dus je kan niet 1-2-3 een betere kopen bij de computerboer om de hoek.

Het goede nieuws is dat je in ieder geval kan proberen de kaart erbij te zetten. Met 220 watt maximumvermogen was het eigenlijk niet haalbaar, maar met 220 watt continu wel.
14 Ampere is wel krap, maar het kan waarschijnlijk net.
Op de lange duur kan dit wel funest zijn voor je voeding.
Aangezien er ook een fabrieksmodel bestaat van jouw PC met de grafische kaart die je erbij wil zetten, zal het wel net-aan gaan.

En als het toch teveel blijkt voor je voeding (merk je vanzelf aan willekeurige reboots en andere "vage" problemen) dan kan je de kaart er altijd nog uithalen.

Laat maar even horen hoe het is verlopen!
Bedankt! Dit was net de info die ik moest hebben.
Ik ga de HD5570 zo snel mogelijk bestellen, maar ik ben blut.
Ik laat wel horen als ik'm heb!

Bedankt nogmaals
Pagina: 1