[7] Laptop 's nachts aan en daarna uit vanwege accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

De laatste tijd kamp ik met een probleem op mijn laptop. Ik merk dat hij 's nachts aan is. Zo staan er in het logboek meldingen en mededelingen 's nachts, en zie ik de internetradio op het nachtprogramma staan.
's Avonds doe ik de laptop dicht, op sluimerstand. Meestal doe ik dan 's middags rond 3-4 uur de computer weer aan. Meestal ga ik rond 9 uur stoppen, dan is programma x bezig op radio (staat dan op zo'n venstertje). Als ik dan de volgende dag de computer aan doe staat er bij de radio programma y, wat pas om middernacht begint en ik dus nooit kan hebben geluisterd, dus moet hij aangeweest zijn. Dit is ook zo omdat 's avonds de accu altijd vol is en ik dan het netsnoer eraf haal. Ik heb wel eens dat dan 's middags als ik hem aan doe er staat: plug het netsnoer in of verwissel de accu om geen gegevens te verliezen. (de laptop is dan op slaapstand, dat doet hij automatisch bij lege accu) Nog een teken dat hij 's nachts aan is. Soms heb ik ook weleens updates, die ik niet opnieuw opstart. Wat ik dan heb gekregen zijn 2 dingen:
* De computer staat op de 'accu-leeg'-modus. Ik doe hem aan, krijg de mededeling netsnoer inpluggen, doe dat en de computer schakelt zichzelf uit, en herstart daarna. Dit om de updates uit te voeren terwijl ik vaak dingen open heb staan die dan kwijt zijn.
* De computer heeft helemaal niets open als ik kom, hij heeft zichzelf opnieuw opgestart en vraagt om een wachtwoord. (blijft daar dan steken 's nachts en schakelt na een tijd op sluimerstand (automatisch))

Ik vind dit erg irritant aangezien ik vaak gegevens kwijt ben geraakt, en ik niet weet wat er 's nachts gebeurt op mijn computer. Ik vraag me af hoe dit komt, want dit kan toch niet normaal zijn? Het kan geen virusprogramma zijn oid, want die staan op zondag om 4 uur, de tijd dat ik (bijna) altijd achter de computer zit.
Mijn computer:
Dell Studio 1555
Intel Core 2 Duo T6500
ATi Radeon HD4570
Intel WiFi Link 5100 AGN

Hoe kan ik dit voorkomen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
M.a.w. tijd voor een format&reinstall als er dergelijke vage dingen gebeuren. Wellicht heeft-ie een "wake on lan", wellicht heeft iemand daarna access. Of begin eens met het ding echt uit te zetten, zonder netwerkstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Windows installeert 's nachts updates als die er zijn (standaard elke dag om 03:00). Als je pc uit staat zal hij niet aangaan maar uit sluimerstand wordt hij gewoon wakker, heb ik ook gemerkt met mijn PC. Ik heb zelf het volgende gedaan:
Control Panel -> Hardware and Sound -> Power Options -> Edit Plan Settings -> Change advanced power settings -> Sleep -> Allow wake timers -> Disable

Er was ook een andere manier om ervoor te zorgen dat je computer niet meer werd wakker gemaakt door updates, dit schakelt alle (timed) events die je machine waken uit. Ik gok dat je dat toch niet gebruikt dus dan werkt dit ook.

Edit: ik denk deze in je group policy (computer, administrative templates, all settings):
Enabling Windows Update Power Management to automatically wake up the system to install scheduled updates.
Hier staat echter wel in dat hij op battery power geen updates gaat installeren en weer uit gaat, hoewel er overal specifiek 'hibernation' bij staat en geen 'sleep'.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 27-11-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:36:
M.a.w. tijd voor een format&reinstall als er dergelijke vage dingen gebeuren. Wellicht heeft-ie een "wake on lan", wellicht heeft iemand daarna access. Of begin eens met het ding echt uit te zetten, zonder netwerkstekker.
ik heb draadloos internet, die ik elke keer handmatig aan zet, en uitgeschakeld heb staan (expres) als ik hem uit zet, daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Ook heb ik voldoende virusscanner, MSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
DataGhost schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:43:
Windows installeert 's nachts updates als die er zijn (standaard elke dag om 03:00). Als je pc uit staat zal hij niet aangaan maar uit sluimerstand wordt hij gewoon wakker, heb ik ook gemerkt met mijn PC. Ik heb zelf het volgende gedaan:
Control Panel -> Hardware and Sound -> Power Options -> Edit Plan Settings -> Change advanced power settings -> Sleep -> Allow wake timers -> Disable

Er was ook een andere manier om ervoor te zorgen dat je computer niet meer werd wakker gemaakt door updates, dit schakelt alle (timed) events die je machine waken uit. Ik gok dat je dat toch niet gebruikt dus dan werkt dit ook.

Edit: ik denk deze in je group policy (computer, administrative templates, all settings):
Enabling Windows Update Power Management to automatically wake up the system to install scheduled updates.
Hier staat echter wel in dat hij op battery power geen updates gaat installeren en weer uit gaat, hoewel er overal specifiek 'hibernation' bij staat en geen 'sleep'.
stond al uit, windows update had ik al op 20:00 gezet...
wat kan het zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
F.West98 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:44:
[...]

ik heb draadloos internet, die ik elke keer handmatig aan zet, en uitgeschakeld heb staan (expres) als ik hem uit zet, daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Maar toch lijkt je internetradio 's nachts te spelen? :?

Hoe is de conditie van je accu? In standby verbruikt je laptop natuurlijk nog wel een klein beetje stroom, waar de accu door leeg kan lopen. Als dat bij mijn laptop gebeurt dan wordt 'ie wakker om vervolgens te gaan hibernaten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:49:
[...]

Maar toch lijkt je internetradio 's nachts te spelen? :?

Hoe is de conditie van je accu? In standby verbruikt je laptop natuurlijk nog wel een klein beetje stroom, waar de accu door leeg kan lopen. Als dat bij mijn laptop gebeurt dan wordt 'ie wakker om vervolgens te gaan hibernaten.
dat zou nog wel kunnen gebeuren ja,
af en toe vergeet ik idd internet uit te zetten, of ik doe het expres niet, maar normaal als ik uit sluimerstand kom moet ik opnieuw op de internetradio klikken om het verder te laten gaan. Dus iemand bestuurd mijn computer kan ik hieruit concluderen.
Of ik ben aan het slaapwandelen (HK |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
De TV gids die door Windows Media Center wordt bijgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die lichten van Microsoft Nederland hebben de Nederlandse benamingen voor respectievelijk Stand-By en Slaapstand van XP (en terug tot W95) in (Vista en?) Windows 7 veranderd in Slaapstand en Sluimerstand. |:(

Ging in XP bij kiezen van Slaapstand de computer "Hibernaten" oftewel het RAM naar de harde schijf dumpen en helemaal uit, in W7 gaat ie dan in de "Stand-By" stand waarbij alles in de PC op een laag stroompitje gaat maar de computer nog wel aan staat.

Je meldt niet om welk OS het gaat. Misschien dat je ook op het verkeerde been bent gezet door deze domme en onnodige spraakverwarring die de Micro(brain)Soft(in the head) vertalers hebben gecreëerd en dat de computer in een andere toestand verkeert dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
geen tv gids, doe niet aan media center

ik weet dat slaapstand standby is en sluimerstand slaapstand.
Ik doe dus altijd slaapstand, stand-by (windows 7 ultimate x64 nl)
ik weet in welke toestand, want in stand-by (xp) en slaapstand (7) knippert het aan-lampje, dat doet hij 's nachts. als hij op slaapstand (xp) en sluimerstand (7) staat, is het lichtje uit alsof hij uit is. Dat is het geval bij lege accu. Meestal gaat hij daarna automatisch op updates herstarten.
Wellicht dat dat gewoon komt omdat de computer denkt dat ik toestemming gaf omdat ik iets indrukte oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou als ik jou was de computer 's nachts in de hibernate stand zetten. Ik zou het gevoel hebben dat altijd in Stand-By de levensduur van de computer mogelijk niet ten goede zou kunnen komen. Dan kan ie ook nooit "spontaan" wakker worden en "dingen gaan doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De pc gaat na een paar uur aan om de sluimerstand om te zetten in hibernate. Dit is aan te passen in de powerplan settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:36:
Niet direct zo dramatisch.
Gebeurt dit ook wanneer je internetradio iets uit staat wanneer je em in standby schopt? Want naar mijn weten gaat je laptop by default na x uur in slaapstand. Daarvoor moet hij uit standby komen en het zou best kunnen dat de radio (of dergelijk programma) hem dan wakker houdt tot windows slaapstand forceerd i.v.m. accu.
Het beste kan je eens kijken wat er gebeurt als je alles afsluit en dan je laptop naar standby stuurt. Is dan de accu de volgende dag leeg dan kan je eens een reinstall proberen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:16:
De pc gaat na een paar uur aan om de sluimerstand om te zetten in hibernate. Dit is aan te passen in de powerplan settings
dit staat niet ingesteld, uitgezet.
Inmiddels vannacht op hibernate gezet, alleen (dom |:( ) geen radio aangehad gister... Dus niets om te kijken.
Vannacht weer eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46

MartinMeijerink

Computerrorist

Draai eens een batchbestandje die logt welke processen er allemaal draaien, zoiets bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
:loop
echo %date% %time% >>c:\log.txt
tasklist >>c:\log.txt
ping>nul -n 300 localhost
goto loop

dit scriptje doet in een oneindige loop het volgende:
2. datum en tijd in logbestand zetten (c:\log.txt)
3. overzicht van momenteel draaiende processen in logbestand zetten
4. 5 minuten wachten (pingen naar localhost is eigenlijk iets totaal anders, maar leent zich goed voor dit soort wachtlussen)
5. herhaal de procedure

Zo kun je ook zien welke processen er 's nachts allemaal draaien, misschien dat je daar iets uit kunt halen...

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik heb dit ook eens gehad en bij mij was het over nadat ik het vinkje "Dit apparaat mag de computer wakker maken" had uitgezet. Dat vinkje stond ergens op een tabblad van m'n WiFi kaart in Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://en.community.dell....op/f/3518/t/19307826.aspx
when you access the control panel go to power options, there should be only one plan with the radio button highlighted, then to the right of that button you can CHANGE PLAN SETTINGS. Then choose Change Advance Power Settings.

then expand the sleep, then the allow wake timers, and disable the wake timers for both on battery and while plugged in.
Staan daar meen mensen met het probleem... weet niet of het identiek is aan probleem.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
heb alles uitgezet, met wifi is het ook uit.
processenlog gedraait... 's nachts niet online, maar radio weer wel. normaal hoort de radio ook niet te veranderen, want ik heb eens 's middags 4 uur aangezet, comp dicht, comp open en om 9 uur was hij nog steeds op 4 uur...
ik denk dat het ligt aan internetradio oid :+

Pagina: 1