Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Ik heb sinds vandaag een Asus Rampage II Extreme, daar heb ik m'n 5 case-fans op aangesloten. De fans maken op de standaard snelheid redelijk wat lawaai dus ik was van plan om deze mbv speedfan te verlagen. Met mijn vorige moederbord kon ik de fans op 60% zetten en dan was het bijna doodstil.

Het nadeel van mijn vorige moederbord was dat er maar 3 fan-aansluitingen waren. De Rampage heeft er een stuk of 7 dus dat zou helemaal goed komen dacht ik. Ik kan alleen via speedfan geen enkel van de aangesloten fans detecteren of aansturen. Uiteraard ziet speedfan wel alle connectors waar nog geen fan op zit. Switchen kan helaas niet; 5 / 7 zijn in gebruik en worden niet herkent dus er zijn niet genoeg andere connectors en de kabels zijn niet lang genoeg.

Ik kon wel in het bios de snelheden instellen van alle fans. Echter... deze settings worden niet toegepast als ik de pc uit slaapstand haal, dan blazen de fans weer op 100%. En ik gebruik slaapstand eigenlijk altijd als ik de pc uit wil zetten. Ik reboot meestal maar 1 keer per week.

Met het programma Probe 2 van Asus kan ik geloof ik wel alle fan-snelheden uitlezen, maar helaas niet veranderen.

Weet iemand misschien een ander programma waarmee ik de fan snelheden kan regelen, of een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 10:02

SupremeRick

Muse Fan

je kunt via de bios bij hardware monitor of APM configurator de fan snelheden regelen. en anders met Asus AiSuite

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zijn het PWM fans? Zijn de mobo connectors dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Ja, ik kan elke fan afzonderlijk instellen hoe hard ie moet. Via het bios kan dit, en nog wat meer (verschillende snelheiden bij temperatuur etc). Echter, deze bios instellingen blijven niet actief na gebruik te maken van de slaapstand.

Ik zal AiSuite eens proberen, bedankt voor de tip.

Edit:
Nope dat werkt helaas ook niet.

Asus Probe 2: ziet perfect alle 5 de fans en hoe snel ze draaien
Asus AI Suite: Ziet de CPU and Chasis-groep fans, maar heeft daar geen enkele invloed op

[ Voor 25% gewijzigd door Max Hunt op 28-11-2010 02:09 ]