• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Sinds vanmiddag ben ik eigenaar van een i7 950 processor en dit is ook mijn eerste Intel. Ik heb er meteen een Venomous X bij gekocht. Voor ik begin met OC'en ben ik wat gaan testen met Prime95, of de koeler er goed op zat etc. en er valt me het een en ander op mbt de temperatuur van de processor.

Idle zit de CPU sensor op zo'n 25 graden, de cores zijn 5-10 graden warmer. Binnen 5 seconden nadat ik prime95 aan heb gezet zijn deze waarden met 20 graden gestegen. Daarna stijgt de temperatuur nog heel langzaam. Uiteindelijk kom ik stabiel op een CPU temp van 52 graden en de cores zijn tussen de 59 en 63 graden.

Bij het uitzetten van Prime gebeurt exact hetzelfde maar dan omgedraaid. Letterlijk binnen 1 seconde zakt de CPU temperatuur van 52 naar 32 en de cores zakken direct naar 39-44.

Hoort dit bij Intel processors? Ik heb het getest met SpeedFan (4.22) en met Real Temp (3.60). Tijdens het testen clockte de processor zichzelf over naar 3.2 GHz (ik dacht dat ie dat alleen deed als maar een aantal cores worden belast).

De temperaturen zelf lijken me wel goed, ik zal eens kijken of dat zo blijft bij een OC richting de 4GHz.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat de temps enorm snel omhoog en omlaag gaan is normaal.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-02 13:34
Ik weet niet of die snelheid van het koelen/stijgen van de temperatuur altijd zo snel is. Maar aangezien de i7-950 best een heethoofd is, zijn de temps zeker netjes volgens mij.

PilatuS was sneller dan mij

[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 27-11-2010 21:24 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat de temperatuursensor in de processor zit? Op de chip zelf? Dat zou die snelheid verklaren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:27:
Ik neem aan dat de temperatuursensor in de processor zit? Op de chip zelf? Dat zou die snelheid verklaren.
De tempsensoren zitten inderdaad in de CPU zelf.

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:27:
Van wat ik hier zie zit er op elke core een sensor en zit er ook een sensor in / bij / naast de IHS.
Pagina: 1