Kapot geheugen maakt RAM sleuven stuk?

Pagina: 1
Acties:

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:42
In mijn leven heb ik al vele PC's in elkaar gezet, echter loop ik nu tegen een probleem op waarbij ik niet goed weet waar ik het moet zoeken.
Voor mijzelf heb ik een PC (linkje), waarvoor ik vandaag een upgrade in de vorm van een OCZ Vertex 2 SSD, een nieuwe WB 500 GB HD en 4 GB extra geheugen heb gekocht (Kingston ValueRAM 2x2GB, 1333 MHz, precies dezelfde als wat er al in zat).
Deze er in gezet, en een schone installatie van Windows 7 64 bit op de SSD gezet.
Het viel me toen pas op dat er bij de systeemeigenschappen stond: 8,00 GB geheugen, 3,99 GB bruikbaar.
Dat zou niet mogen bij een 64 bits OS.
Met CPU-Z gekeken, en daar stonden netjes alle RAM reepjes in vermeld, met serienummers en productiedatum. Ik de PC opnieuw opgestart, en daar zag ik tot mijn stomme verbazing dat slechts 4 GB door de bios herkent werd.
Ik dacht eerst dat ik het geheugen er verkeerd had in gedaan (is me nog nooit overkomen, maar eens moet toch de eerste keer zijn lijkt me). Dus het geheugen er nog eens extra goed ingestopt, maar nog steeds 4 GB. Zelfs toen ik de nieuwe reepjes met elkaar verwisselde kreeg ik nog steeds slechts 4 GB te zien in de bios.
Nou ja, een fout RAM reepje dan. Ik heb toen de overige reepjes er uit gehaald, en ben met de nieuwe reepjes gaan testen. De resultaten:

Met beide reepjes: kwam niet eens door de POST
Met het eerste reepje: kwam niet eens door de POST
Met het tweede reepje: kwam niet eens door de POST
Eerste reepje in ander geheugenslot: kwam niet eens door de POST
Tweede reepje in ander geheugenslot: kwam niet eens door de POST.

Oftewel: niks, nada, noppes. Mooie interne rode verlichting dat er iets mis is met het (detecteren van) het geheugen. Goed, dan zou je zeggen: breng de reepjes mooi weer naar de winkel.
Ik dus het oude geheugen er weer ingezet, ik wil booten, en kom verdorie ook met het prima werkende geheugen die POST niet meer door.
Ik heb alles nog eens extra gecontroleerd, ik heb de 'mem OK' feature geprobeerd (kun je aangeven dat er niets mis is met het geheugen als het geheugen incompatible is), maar niets helpt. Ik krijg mijn PC gewoon niet meer aan.
Ik heb nu geen idee waar ik het moet zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat spontaan mijn RAM stuk is gegaan, dus dan zou het moederbord de problemen geven. Is dit überhaupt mogelijk, dat fout ram geheugen de prima werkende sleuven onklaar maakt?
Wat zou ik kunnen proberen om te zien waar het probleem ligt (RAM of Moederbord)?
Ik heb helaas geen andere PC tot mijn beschikking met DDR3 geheugen, dus ik kan helaas niet het geheugen testen in een andere PC.
Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios is een instelling om je geheugen vrij te geven, weet alleen de naam niet.
Lees je handleiding van je bios door.
Kontroleer ook of je geheugen, dus 4 reepjes mogelijk is.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is een bekend probleem, het probleem zit hem in het moederbord. Er is een pinnetje van je moederbord die niet goed contact maakt met je processor.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• EDIT
Dank voor de suggesties :)
In een topic op het forum van Asus kwam ik de suggestie tegen om de PC zonder RAM op te starten, en te kijken of je dan wel enige reactie krijgt. Dat heb ik geprobeerd, en zowaar, het leek te leven. Ik kreeg netjes van de PC speaker te horen dat er geen RAM was geïnstalleerd.
Het lijkt er op dat daarmee de status of zoiets gereset is, aangezien de PC nu in ieder geval weer mijn oude RAM pakt, en gewoon doorstart :)
Ik ga kijken of het toevoegen van de andere RAM modules nog effect heeft. Als ik weer hetzelfde krijg als in het eerste gedeelte, dan lijkt het me dat het RAM gewoon niet in orde is (en dat het moederbord schijnbaar op een speciale manier een mooie reset moet krijgen om de rest van het RAM te eten :+).
Ik kan in ieder geval weer achter de PC werken :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Al een clearmos gedaan, misschien staan de timings nog op het nieuwe geheugen en werkt het oude daarom niet.

• EDIT
Ik had zelfs een hele nieuwe BIOS er in geflashed (waren namelijk in de nieuwe versie compatibility issues met RAM geheugen gefixt), en uiteraard ook een reset gedaan, maar dat hielp toen niet.
Inmiddels heb ik het nieuwe setje er ook in geplaatst, en tot mijn grote verbazing werkt het nu opeens perfect :)
Mijn probleem is dus opgelost, maar geen idee hoe. Schijnbaar heeft die tweede reset van het opstarten zonder RAM geholpen :)

Edit @ supremerick:
SupremeRick schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:24:
meestal helpt het ook het voltage omhoog te doen ;P.. maar als het werkt is het goed :P
Enige wat je vergeet is dat ik ook niet in de BIOS kwam, dus dan kan je weinig doen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door EDIT op 28-11-2010 10:02 ]

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

meestal helpt het ook het voltage omhoog te doen ;P.. maar als het werkt is het goed :P

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Pagina: 1