Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel heel erg gerichte (google) ads de laatste tijd....

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Dag allen, hopelijk heb ik 't goede subforum te pakken.

De laatste tijd zie ik mijn eigen surfgeschiedenis terug in allerlei reclamebanners, van google ads, maar ook van andere bedrijven. Bij het bekijken van een youtubefilmpje krijg ik ineens advertenties in beeld van hotelletjes in antwerpen, omdat ik daar ooit in de afgelopen weken naar gezocht heb. Ik ben niet ingelogd bij google o.i.d.

Ik heb dit nog nooit gezien sinds ik op internet zit (sinds begin jaren 90), en ben er eigenlijk ziek van - ik wil toch ongestuurd een youtube filmpje kunnen bekijken (met wie er dan ook naast me zit) zonder dat gelijk mijn zoekgeschiedenis geraadpleegd wordt?

Heeft google toegang tot de browsercache, of hoe zit dit? Of wordt dit allemaal via cookies geregeld?

Wat is een goede oplossing? Ik ben niet zo van de beveiliging. Is het een mogelijkheid om, alleen voor het domein google.com/google.nl cookies uit te schakelen? Is het gebruiken van google.com wel het probleem?

Of heb ik een virus, op mijn verse W7 installatie waar alvorens online te gaan Avira Antivir geinstalleerd is?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit is me wel vaker opgevallen, ook Google Ads die gericht zijn op een andere user op mijn IP.
De werkelijke oorzaak is natuurlijk dat heel veel mensen enorm gevoelig zijn voor reclame, en deze manier van adverteren simpelweg geld oplevert.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Targeted Advertising is de laatste tijd heter dan heet. Dus het kan goed kloppen dat je dit tot 2 jaar geleden nooit zag, en nu steeds meer.

De adverteerders hebben géén toegang tot je daadwerkelijke browse-geschiedenis, maar maken handig gebruik van hun advertentienetwerk. Als zij de banners op bijv. marktplaats verzorgen kunnen zij precies registreren wat jij op marktplaats allemaal zoekt. Op andere sites kunnen ze daar vervolgens weer op inspelen.

Het verwijderen van de cookies zou voldoende moeten zijn zodat ze niet meer weten wie jij bent. In Chrome en Firefox doe je dat eenvoudig door op Ctrl+Shift+Delete te drukken.

• Aijse
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Firefox gebruiken en de add on noscript installeren. Je kunt dan o.a. google analytics blokken. Dat is een van de boosdoeners.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57

crisp

Devver

Pixelated

Via http://www.google.com/privacy_ads.html kan je opt-out doen

Intentionally left blank

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Google plaats een zeer persistente cookie als je dat toelaat, wat ik niet doe. Ze kunnen je natuurlijk wel aan je IP adres volgen als dat vast is en je niet via een proxy surft. Als je Gmail gebruikt moet je je ook realiseren dat de computers van Google al jouw e-mail over je schouder meelezen. Een van de redenen dat ik geen Gmail gebruik. Ook alle woorden die ze daar vinden worden gebruikt om een profiel van jou bij te houden.

Je zal maar eens meekijken bij je echtgenoot op de computer en plotseling allemaal advertenties zien langskomen van echtscheidingsadvocaten. :+

Hoezo privacy?

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

En dan is er ook nog het feit dat je resultaten krijgt op google aan de hand van je eigen surf geschiedenis.

Iemand die veel op tweakers.net zit zal als hij naar iets zoekt tweakers.net hoger in de resultaten krijgen.

Dit kan heel irritant zijn. Zoals toen ik laatste iets niet vond en op een andere computer met exact dezelfde opdracht het de eerste link was .... 8)7

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Je kunt de Google Sharing pluin installeren. Die anonimiseert al je Google queries dmv een sharing proxy.

Verder heb je nog de Ghostery plugin welke je privacy in het geheel wat beter waarborgt. De twee plugins kunnen prima naast elkaar gedraaid worden.

Mocht je je dan nog niet helemaal veilig voelen dan kun je er ook nog NoScript naast draaien. Maar veel tracking gebeurt ook dmv gewoon HTML/CSS, en die blokkeer je niet met NoScript.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 13:24
Firefox met een aantal add ons:

- noscript; kun je selectief javascript toestaan. javascript is een van de grootste veiligheids problemen in hedendaagse browsers. google-analytics uitschakelen helpt heel veel voor jou specifieke probleem maar het is vanuit een privacy en veiligheid perspectief het beste standaard helemaal geen javascript toe te staan en het alleen toe te staan waar het nodig is.

- adblock plus; blokkeert de advertenties, dus je ziet ze niet meer. behalve dat blokkeert het ook de tracking images. plaatjes van 1 pixel groot. Aan het feit dat je browser die ophaalt kunnen ze zien dat je een bepaalde pagina bekijkt.

- Betterprivacy; hier kun je flash-cookies (LSO's genaamd) en DOM storage mee wissen (moderner versie van de cookie). Instellen op alles verwijderen aan het eind van je browser sessie.

Een en ander heeft niet veel zin als je niet ook je gewone cookies verwijderd. Veel trackers gebruiken tegenwoordig alle 3 de soorten lokale opslag op je PC (cookie, LSO, DOM) en als je ze niet alle 3 verwijderd worden de verwijderde versie doodleuk gerecreëerd aan de hand van de overgebleven.
Firefox dus instellen om geen 3rd party cookies te accepteren en alle andere cookies aan het eind van de sessie te verwijderen.

Uiteraard kun je op die manier ook functionaliteit kwijt raken omdat geen enkele site mee informatie permanent op je PC kan opslaan. Kwestie van proberen en kijken of je er omheen kan werken met wat uitzonderingsregels in de add-ons of cookie instellingen.

Als je eenmaal weet hoe het werkt allemaal niet zo'n probleem maar veel mensen vinden dit toch teveel moeite voor een beetje meer privacy.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Dank voor de reacties, @crisp en alle anderen. Ik ga zeker opt-outen en ga die google-query-anonimiseerder bekijken.

*update thx ook locke!

Heb ze allemaal maar geinstalleerd hehe, 's ff kijken hoe dit bevalt.

[ Voor 20% gewijzigd door Znorkus op 27-11-2010 18:28 ]

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 13:24
merk op dat die opt-out niet werkt als je al je cookies delete :X

Die opt-out plaatst namelijk een cookie op je pc waar google aan kan zien dat ze jou geen gerichte reclame moeten laten zien. Dat is ook het enige dat die cookie doet want het tracken gaat nog steeds door. Het effect van die opt-out is dus alleen cosmetisch.

Nou meen ik me te herinneren dat er ook weer ergens een add on is die iedere keer een random opt-out cookie genereert zodat je wel een opt-out kunt doen zonder getracked te worden, maar in dat soort halve maatregelen ben ik niet geïnteresseerd dus daar weet ik verder niets van.
Pagina: 1