Netwerkkaart, waar moet je op letten

Pagina: 1
Acties:

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 15:12
Maandag kan ik goedkoop een 2e hands pc overkopen. Hij is 4 jaar oud, en ik ga er daarom voor het gemak vanuit dat er een 10/100 mbit netwerkaart in zit.
Aangezien ik thuis een netwerkje heb wat veelal op gigabit draait (NAS bijvoorbeeld) en mijn netwerk inmiddels goed bekabeld is (cat 6) wil ik dus een gigabit netwerkkaart.

Nu is het echter voor het eerst dat ik een interne netwerkaart moet gaan kopen. Nu is dus de vraag, waar moet ik op letten, en wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen de kaarten?
Als ik nl in de pricewatch kijk zie ik bijvoorbeeld een TP-link voor 6,- staan maar ook een 4x duurdere intel

de TP-link is een PCI 2.2, maar naar wat ik begreep is dat hetzelfde als gewone PCI, er is ook een Sweex voor 7,95, met gewoon PCI en dan nog is de intel 3x duurder. (al weet ik dat van Sweex de kwaliteit niet altijd even goed is....)
Heeft dit alleen met de bouwkwaliteit te maken of nog met andere dingen? Want je zou toch denken Gigabit is Gigabit, dus daar kan het niet aan liggen.

(PS als dit in harde waren moet hoor ik dit graag...)

[ Voor 4% gewijzigd door frankyboy707 op 27-11-2010 16:55 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-12 22:03

allure

Titaan fase 2/3

De intel NIC zal gewoon iets stabieler zijn kwa hardware en meer opties hebben.

• frankyboy707
Aan wat voor opties moet ik dan denken?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-12 22:03

allure

Titaan fase 2/3

Meer instellingen kwa snelheid, half/full duplex of bijv. jumboframes.

Ik zou zeggen neem de gulden middenweg, niet de goedkoopste maar ook niet de meest dure.

[ Voor 39% gewijzigd door allure op 27-11-2010 17:04 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 13:43
Afaik kan een Intel of, voorheen, 3com meer zelfstandig zaken afhandelen, ipv deCPU daarmee te belasten. Onder linux valt me op dat Realtek vaak packetfouten heeft, nietdat jer veel van zult merken, maar Intels en 3coms hebben dat *nooit*. Reden dat ik op mijn Linux server een Intel GB kaartje heb, onder Windows gebruik vaak de onboard. 2e hands GB kaartjes zijn vaak een stuk goedkoper overigens, en er is veel aanbod omdat (bijna) iedereen een onboard nic heeft..

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

frankyboy707 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:54:
Hij is 4 jaar oud, en ik ga er daarom voor het gemak vanuit dat er een 10/100 mbit netwerkaart in zit.
Ik zou het eerst maar controleren. Gigabit NIC's waren vier jaar geleden al redelijk standaard. Mijn moederborden uit die periode (en de jaren ervoor) hadden gewoon onboard GBit.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 17:01
Handiger is om te weten wat je nu allemaal hebt.. het heeft geen zin om een duurdere intel te nemen al de rest allemaal low budget (realtek) is. Zelfde geld voor je switch.

• frankyboy707
downtime schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:04:
[...]

Ik zou het eerst maar controleren. Gigabit NIC's waren vier jaar geleden al redelijk standaard. Mijn moederborden uit die periode (en de jaren ervoor) hadden gewoon onboard GBit.
Ow had verwacht dat dat iets later gekomen was, maar natuurlijk controleer ik dat wanneer ik hem koop ;)

Maar als het geen gigabit is is het dus mssn wel handig om de duurdere intel te nemen aangezien die zorgt dat de processor iets wordt ontlast, en dat is op zich wel prettig aangezien het dus ook niet de nieuwste processor is

Kunnen er daarnaast nog wat compabiliteitsproblemen optreden? maw kan zon pci kaart in elk mobo met pci slot?

ATM bestaat mijn netwerk uit een:
Belkin n+ router pricewatch: Belkin Draadloze N+ Router
Netgear Switch pricewatch: Netgear GS608 8-port Gigabit Ethernet Switch
WD NAS pricewatch: Western Digital My Book World Edition II 2TB

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 13:43
frankyboy707 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:19:
[...]

Ow had verwacht dat dat iets later gekomen was, maar natuurlijk controleer ik dat wanneer ik hem koop ;)

Maar als het geen gigabit is is het dus mssn wel handig om de duurdere intel te nemen aangezien die zorgt dat de processor iets wordt ontlast, en dat is op zich wel prettig aangezien het dus ook niet de nieuwste processor is

Kunnen er daarnaast nog wat compabiliteitsproblemen optreden? maw kan zon pci kaart in elk mobo met pci slot?

ATM bestaat mijn netwerk uit een:
Belkin n+ router pricewatch: Belkin Draadloze N+ Router
Netgear Switch pricewatch: Netgear GS608 8-port Gigabit Ethernet Switch
WD NAS pricewatch: Western Digital My Book World Edition II 2TB
Ja je kan elke pci kaart pakken, bv. deze:

http://link.marktplaats.nl/370143031

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-12 18:35
Waarvoor ga je die nieuwe PC gebruiken ?
Stel nu dat je ESXi wilt draaien, dan moet je even kijken of die netwerkkaart ondersteund wordt.
Voor de rest, hierboven staat eigenlijk alles dat je moet weten :)
Pagina: 1